8.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Toa55).
Európska únia pripravuje tvrdý úder pre majiteľov starších dieselových áut. Nové pravidlá technických kontrol odhalia upravené či nefunkčné filtre pevných častíc. Môže to znamenať koniec pre milióny vozidiel.

Foto: shutterstock.com/Toa55
Brusel pripravuje „veľkú vec“ pre technické kontroly v najbližších rokoch a majitelia dieselových áut by sa mali mať na pozore. Európska únia totiž zamerala svoju pozornosť na dieselové motory normy Euro 4 a Euro 5, registrované medzi rokmi 2011 a 2015, ktoré často neprechádzajú testami na emisie. Čo to znamená pre slovenských motoristov a prečo v Nemecku už muselo z ciest zmiznúť pol milióna dieselov?
Brusel chce vyčistiť európske cesty od starších dieselov
Európska únia neustupuje zo svojho rozhodnutia postupne ukončiť predaj dieselových áut do konca desaťročia. Členské krajiny musia zabezpečiť prechod na udržateľnejšie formy mobility, čo však spôsobí problémy mnohým majiteľom starších vozidiel. Únia dokonca varuje, že niekoľko miliónov áut skončí na vrakoviskách, bez ohľadu na obrovské investície niektorých značiek do systémov na znižovanie emisií.
Brusel bol v tomto smere jasný – nechce, aby po európskych cestách jazdili najviac znečisťujúce dieselové autá. Predovšetkým vozidlá s normami Euro 4 a Euro 5, registrované medzi rokmi 2011 a 2015, produkujú oveľa viac škodlivín než moderné modely s komplexnými systémami na kontrolu emisií.
Upravené filtre pevných častíc sú novým terčom EÚ
Mnohí majitelia starších dieselov našli spôsob, ako obísť drahé opravy filtrov pevných častíc (DPF) – jednoducho ich odstránili alebo upravili. Takíto vodiči jazdia so svojimi vozidlami bez problémov, hoci v skutočnosti nemajú funkčný filter častíc.
Európa si je tohto problému vedomá a rozhodla sa zakročiť. Brusel už upozornil, že vozidlá s upravenými filtrami pevných častíc sú ich novým cieľom a plánujú ich vymazať z mapy európskych ciest.
„Únia hľadá spôsob, ako nielen skontrolovať prítomnosť filtra pevných častíc, ale aj zmerať jeho účinnosť,“ vysvetľuje dopravný expert. „Od zavedenia normy Euro 5 v roku 2009, keď sa tento komponent stal povinným, musia vozidlá absolvovať 30-sekundový test na voľnobeh, ktorý meria častice (PM) prítomné vo výfukových plynoch na kubický centimeter.“
Nové pravidlá STK už fungujú v západnej Európe
Nové predpisy prichádzajúce z Bruselu pre vozidlá Euro 4 a Euro 5 by mohli spôsobiť vážne problémy pri technických kontrolách. Navrhovaný model umožňuje okamžite zistiť, či je filter pevných častíc nainštalovaný a či správne funguje.
Tento systém sa už začína uplatňovať v Holandsku, Belgicku, Švajčiarsku a Nemecku. Krajiny budú môcť okamžite zistiť, či ste filter pevných častíc odmontovali, upravili, či je upchatý alebo vypálený.
„V Nemecku už vďaka týmto opatreniam muselo z ciest zmiznúť približne pol milióna dieselových vozidiel,“ upozorňuje odborník na automobilový priemysel. „Podobný scenár môže čoskoro nastať aj na Slovensku, keď sa nové pravidlá STK začnú uplatňovať v plnom rozsahu.“

Foto: shutterstock.com/Virrage Images
Čo to znamená pre slovenských motoristov?
Pre majiteľov starších dieselových vozidiel na Slovensku to môže znamenať nepríjemné prekvapenie pri najbližšej technickej kontrole. Ak máte diesel s normou Euro 4 alebo Euro 5 a váš filter pevných častíc bol odstránený alebo upravený, pravdepodobne neprejdete kontrolou.
Oprava alebo výmena filtra pevných častíc pritom nie je lacná záležitosť – môže stáť stovky eur. Pre mnohých majiteľov starších vozidiel to môže znamenať, že sa budú musieť rozlúčiť so svojimi autami skôr, než plánovali.
Situácia je o to zložitejšia, že náhradné diely pre niektoré staršie modely už nie sú dostupné, čo núti vodičov hľadať alternatívne riešenia. Žiaľ, práve tieto „alternatívne riešenia“ sú teraz terčom nových európskych predpisov.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Príručná batožina do lietadla: Všetko, čo potrebujete vedieť, aby ste sa vyhli drahým príplatkom
Lacný olej do motora: Skutočná úspora alebo cesta k drahým opravám?
Hmyz na kapote? Jednoduchý trik, ktorý zachráni váš lak pred skazou
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.