26.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KTM).
Najväčší európsky výrobca motoriek definitívne končí pod rakúskou vlajkou. Legendárna značka KTM sa po finančnom kolapse stáva indickou korisťou.

Foto: youtube.com/@KTM
Ešte donedávna sa zdalo, že rakúska spoločnosť KTM je na vrchole svojej slávy. Predstavovala nové modely, lámala výrobné rekordy a do konca minulého roka bola považovaná za najväčšieho európskeho výrobcu motocyklov. Táto oranžová ikona však nečakane padla na kolená a teraz prichádza definitívna bodka za jej európskym príbehom.
Pád z výšin: Ako mohla úspešná firma skončiť v krachu?
Šokujúca správa zasiahla motocyklový svet vlani v novembri. Materská spoločnosť KTM, Pierer Mobility, sa ocitla na pokraji bankrotu. Zdanlivo prosperujúca firma nedokázala splácať astronomické dlhy vo výške neuveriteľných 2,8 miliardy eur.
Príčina tohto pádu je priam neuveriteľná – spoločnosť vyrábala státisíce motoriek na sklad. Jednoducho povedané, KTM si požičiavalo peniaze na výrobu motocyklov, ktoré nikto nekupoval. Výsledok bol neodvratný – keď prišiel čas splatiť takmer 560 miliónov eur, firma nemala z čoho.
Indická záchrana alebo preberanie moci?
Riešenie krízy nakoniec prišlo z Indie. Spoločnosť Bajaj Auto, ktorá už predtým vlastnila menšinový podiel v KTM, teraz definitívne prevzala kontrolu nad celou firmou. Indický gigant vytiahol z vrecka ďalších 600 miliónov eur a nalial ich do Piereru, čím zachránil firmu pred okamžitým kolapsom.
Hoci vedenie KTM teraz hovorí o „rozšírení partnerstva“ a „zachovaní výroby v Rakúsku“, realita je oveľa tvrdšia. Rakúšania stratili akúkoľvek kontrolu nad svojou legendárnou značkou. To môže znamenať len jedno, Indovia presunú výrobu do svojej krajiny, kde sú náklady výrazne nižšie.

Foto: shutterstock.com/Poetra.RH
Čierny deň pre európsky priemysel
Pád KTM je ďalším dôkazom postupného úpadku európskeho priemyslu. Ak nedokáže prežiť ani taký významný výrobca motocyklov bez ázijskej pomoci, aká je budúcnosť ostatných európskych značiek?
Hoci celá transakcia ešte podlieha schváleniu európskych protimonopolných úradov, očakáva sa, že prebehne bez problémov. Pre európskych motocyklových nadšencov to však znamená koniec jednej éry. Značky KTM, Husqvarna a GasGas, ktoré patrili pod Pierer Mobility, budú odteraz znieť indickým prízvukom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Motocyklisti sa predbiehajú cez plnú čiaru. Je to naozaj zakázané?
Legenda ožíva: Motocykel Terminátora sa vracia v luxusnom limitovanom vydaní
Americká legenda na kolenách: Harley-Davidson bojuje s vlastnou vládou
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.