14.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Me dia).
Systém, ktorý v autách všetci nenávidia, zhasína na každej križovatke, no papierovo „šetrí“ palivo, konečne čelí zdravému rozumu. Americká EPA chystá revolučnú zmenu pravidiel.

Foto: shutterstock.com/Me dia
Možno ste si už zvykli, že váš motor na križovatkách sám zhasína a následne sa s otravným trhnutím opäť naštartuje. Tento „zázrak modernej techniky“ však nie je výsledkom túžby zlepšiť vaše jazdné zážitky, ale priamym dôsledkom regulačného šialenstva. Dobrou správou je, že v USA sa blýska na lepšie časy – tamojšia Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) sa chystá zmeniť pravidlá, ktoré tento systém umelo zvýhodňujú.
Návrat do reality: Keď úradníci konečne počúvajú motoristov
Šéf americkej EPA Lee Zeldin nedávno prekvapil svet motoristov sarkastickým príspevkom na sociálnej sieti: „Technológia štart/stop: Keď vaše auto zhasne na každej červenej, aby firmy získali cenu za angažovanosť v oblasti klímy. Schválila ju EPA a všetci ju nenávidia, tak to spravujeme.“
Tieto slová môžu znamenať začiatok konca jedného z najotravnejších vynálezov moderného automobilizmu. A hoci sa zmena chystá zatiaľ len v USA, mohla by odštartovať trend, ktorý by sa mohol postupne preniesť aj do Európy.
Prečo štart-stop ničí vaše auto, aj keď ho výrobcovia vychvaľujú
Teoreticky má štart-stop šetriť palivo pri státí. V praxi však prináša viac problémov než úžitku. Výrobcovia áut musia do vozidiel montovať silnejšie batérie, štartéry a alternátory, čo zvyšuje cenu auta. Čo je však horšie – systém neustáleho vypínania a štartovania motora výrazne znižuje jeho životnosť.
Najabsurdnejšie na tom je, že elektronika často vypína motor bez ohľadu na jeho teplotu či aktuálne podmienky. Nezaujíma ju, či je motor takmer studený alebo prehriaty – jednoducho ho vypne. A predstava, že takéto zaobchádzanie s motorom (najmä šesťvalcovým dieselom) nemá devastačné účinky, je čistou ilúziou.
Bizarný svet testovania: Keď papier znesie všetko
Skutočným problémom sú absurdné testovacie cykly. V európskom cykle merania spotreby (WLTP) stojí auto na mieste neuveriteľných 13 % času! Jeho predchodca NEDC bol ešte bizarnejší – až 25 % času. Ruku na srdce – kto z nás stojí vo svojom aute štvrtinu času, keď ho používa?

Foto: youtube.com/@HonestMechanicChannel
Bežný vodič strávi státím zlomok času jazdy. Ak by EPA skrátila túto predpísanú dobu státia s naštartovaným motorom na realistické 1-2 %, štart-stop systém by stratil akýkoľvek zmysel aj na papieri. Automobilky by prestali investovať do technológie, ktorá nepomáha ani spotrebným, ani emisným štatistikám.
Nádej na lepšie zajtrajšky aj pre európskych vodičov?
Zeldinove slová dávajú nádej, že zdravý rozum môže zvíťaziť nad regulačným šialenstvom. Ak by sa pravidlá v USA zmenili, je pravdepodobné, že štart-stop systémy by z amerických verzií áut začali postupne miznúť. A hoci súčasné vedenie EÚ zatiaľ nemá ochotu nasledovať tento trend, nič netrvá večne – možno sa aj v Európe dočkáme návratu k racionálnemu prístupu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Bývalí šef Nissanu: Japonský gigant je na kolenách
Tesla v službách Uber najazdila 290 000 km: Ako dopadla jej batéria?
Legenda ožíva: Motocykel Terminátora sa vracia v luxusnom limitovanom vydaní
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.