12.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KondorCars).
Európsky trh s autami klesá, jazdené vozidlá dominujú a budúcnosť elektromobilov zostáva nejasná. Čína a USA menia pravidlá hry.

Foto: youtube.com/@KondorCars
Automobilový priemysel prechádza turbulentným obdobím, ktoré nemá v modernej histórii obdobu. Po rokoch stabilného rastu sa sektor ocitá v stave neistoty, ktorá zasahuje výrobcov, predajcov aj samotných motoristov. Nová štúdia odhaľuje znepokojivé trendy, ktoré naznačujú, že zlaté časy automobilového priemyslu sú pravdepodobne za nami.
Koniec rastu: Európsky automobilový trh padá do priepasti
Po dlhom období prosperity, keď automobilový priemysel rástol ročne o 3,3%, dnes čelíme dramatickej stagnácii. Analytici predpovedajú, že do roku 2030 bude celosvetový rast odvetvia len mizivých 0,2% ročne. Pre Európu sú prognózy ešte pesimistickejšie – očakáva sa pokles o 0,6% ročne.
Za týmto prepadom stojí viacero faktorov. Nedostatok čipov, logistické problémy a najmä geopolitické napätie vytvorili dokonalú búrku. Zatiaľ čo tradičné automobilové veľmoci ako Európa, Severná Amerika a Japonsko zaznamenávajú pokles, nové nádeje svitajú v južnej Ázii a Južnej Amerike, kde rastúca urbanizácia a zvyšujúce sa príjmy obyvateľstva vytvárajú nový dopyt.
Slovenský motorista stavia na istotu: Jazdené autá víťazia nad novinkami
Štúdia potvrdzuje, čo mnohí z nás už pozorujú – napriek návratu k používaniu áut ako hlavného dopravného prostriedku, motoristi nesiahajú po nových vozidlách. Dôvodom je najmä dramatický nárast cien nových áut a neistota ohľadom budúcich regulácií.
Výsledkom je rýchlo starnúci vozový park, čo paradoxne vedie k horšej ekologickej bilancii. Priemerný vek áut na našich cestách sa zvyšuje, čo znamená viac emisií a nižšiu bezpečnosť.
Elektromobily v slepej uličke: Prečo zostávajú na okraji záujmu?
Hybridné vozidlá si našli cestu k zákazníkom a tvoria už polovicu všetkých nových registrácií. Čisto elektrické autá však zostávajú na chvoste záujmu s trhových podielom len 5%. Dôvody sú jasné – vysoká cena, nedostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc a pretrvávajúca nedôvera spotrebiteľov.
Prepad dieselových motorov pritom nepriniesol očakávané ekologické výhody. Priemerné emisie CO₂ nových vozidiel zostávajú nad úrovňou 115 g/km, čo je dokonca viac než v roku 2015. Ekologická transformácia tak naráža na ekonomickú realitu.
Obchodná vojna na kolesách: USA a Čína menia pravidlá hry
Do už tak komplikovanej situácie vstupuje ďalší faktor – clá a obchodné bariéry. Spojené štáty americké sprísňujú obchodné pravidlá v snahe oživiť domácu výrobu, čo už teraz výrazne zasiahlo nemecké automobilky. Približne polovica ich produkcie je v ohrození.
Nemecké značky súčasne bojujú s klesajúcim dopytom v Číne, ktorá bola donedávna ich kľúčovým trhom. USA zostávajú najväčším dovozcom áut s približne 5 miliónmi jednotiek ročne, nasledované Európou a Blízkym východom. Naopak, Čína a Japonsko sú takmer sebestačné a dovážajú minimum vozidiel.

Foto: shutterstock.com/hodim
Európa v pasci: Medzi reguláciami a konkurenciou
Európsky automobilový priemysel sa ocitol v nezávideniahodnej pozícii. Tlačí ho kombinácia prísnych regulácií, vysokých výrobných nákladov a silnejúca čínska konkurencia. Chýba jednotná priemyselná vízia a prechod na elektromobilitu nekorešponduje so skutočnými potrebami trhu.
„Európsky automobilový priemysel stojí na križovatke,“ zdôrazňuje Alberto Viano, prezident asociácie ANIASA. „Čoraz prísnejšie normy, slabý dopyt a komplikovaná geopolitická situácia si vyžadujú zásadné prehodnotenie stratégie.“
Gianluca Di Loreto, partner spoločnosti Bain & Company, dodáva: „Automobilový sektor už nemôže počítať s automatickým rastom. Prežijú len tí, ktorí dokážu prehodnotiť svoje výrobné lokality, hodnotové reťazce a schopnosť adaptácie.“
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nord Stream 2 ožíva: Americkí investori už striehnu na ruský plynovod
„Nechcem zomrieť bohatý“. Bill Gates plánuje rozdať 99 percent svojho majetku
Prelomový objav: Ako predĺžiť životnosť batérie až 19-násobne
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.