2.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/El editorial).
Akio Toyoda, legendárny šéf japonskej automobilky, zostáva verný benzínovým motorom a hlučným výfukom. Elektromobilita ho ako vášnivého jazdca zatiaľ nepresvedčila, hoci jej budúcnosť v značke nezavrhuje.

Foto: shutterstock.com/El editorial
Zatiaľ čo svet automobilov sa rúti smerom k elektrickej budúcnosti, niektorí lídri v odvetví stále držia pevne volant klasických áut so spaľovacími motormi. Medzi nich patrí aj Akio Toyoda, súčasný predseda a bývalý generálny riaditeľ Toyoty, ktorý v nedávnom rozhovore pre Automotive News nešetril úprimnými slovami o svojom vzťahu k športovým autám a elektromobilite.
Benzínová vášeň legendárneho šéfa
„V Toyote bude vždy niekto, kto je nadšený vývojom elektrických športových áut,“ priznal Toyoda v rozhovore. „Ale pre mňa ako skúseného jazdca je definícia športového auta niečo, čo vonia benzínom a má hlučný motor.“
Práve táto filozofia stojí za mnohými legendárnymi modelmi, ktoré vznikli pod jeho vedením. Vďaka Toyodovi svet spoznal ikonický Lexus LFA či nedávnu Toyota GR Corolla, ktoré dokazujú, že japonská značka nezabúda na skutočných milovníkov adrenalínu za volantom.
Elektrina vs. benzín: Prečo Toyoda zostáva skeptický?
Akio Toyoda, ktorý je sám vášnivým pretekárom, nemá záujem o účasť v pretekoch s plne elektrickými vozidlami. Dôvody sú podľa neho prozaické – elektrické vozidlá majú stále výrazné limity, najmä v oblasti vytrvalostných pretekov.
„Nie je to vzrušujúce, pretože nemôžete jazdiť na okruhu dlhšie ako hodinu,“ vysvetľuje Toyoda. „Preteky, ktorých sa zúčastňujem, sú predovšetkým vytrvalostné. S dnešnými elektromobilmi by to neboli preteky áut, ale preteky v čase nabíjania alebo výmeny batérií.“
Ďalšou prekážkou pre športové elektrické autá je podľa neho cena. „Toyota je značka pre masy, takže musíme myslieť aj na dostupnosť, dokonca aj pri elektrických vozidlách,“ hovorí. „Keď Toyota získa schopnosť ponúkať cenovo dostupné elektromobily, možno nastal čas, aby som ako skúsený jazdec predstavil elektrický športiak.“
Toyota kráča vlastnou cestou k udržateľnosti
Zatiaľ čo mnohé automobilky vsadili všetko na rýchlu elektrifikáciu, Toyota volí odlišnú stratégiu. Japonská značka dlhodobo presadzuje hybridné technológie a k plnej elektrifikácii pristupuje opatrnejšie.
V súčasnosti ponúka v Európe iba jeden plne elektrický model – SUV bZ4X, ktoré zdieľa platformu so Subaru Solterra. Predaje tohto modelu však zatiaľ nenaplnili očakávania. Spoločnosť už oznámila druhý elektrický model, pôsobivý sedan bZ7.
Napriek kritike za pomalší prechod k elektromobilite, čas dáva Toyote za pravdu. Trh s elektrickými vozidlami sa v roku 2024 spomalil a rok 2025 ukáže, ako sa situácia vyvinie ďalej. Medzitým hybridné vozidlá – v ktorých Toyota dominuje – zostávajú najžiadanejším typom áut na mnohých trhoch vrátane Slovenska.

Foto: youtube.com/@CompletecarIe
Budúcnosť? Áno, ale postupne a premyslene
Toyoda verí, že značka by mala ísť cestou najmenšieho odporu pri znižovaní uhlíkových emisií – či už prostredníctvom výroby väčšieho množstva hybridov, elektrických vozidiel alebo oboch.
„Ďalší vodič bude musieť prijať túto výzvu, to je jeho práca,“ uzavrel Toyoda, naznačujúc, že zatiaľ zostáva verný výkonným benzínovým motorom a ponecháva elektrifikáciu zábavných áut budúcej generácii.
Toyota nezabúda ani na vývoj pokročilých technológií. Jej inžinieri pracujú na nových platformách, pohonných systémoch a batériových technológiách. Spoločnosť už získala povolenie na výrobu batérií s pevným elektrolytom, hoci ich oficiálne uvedenie na trh sa očakáva až v rokoch 2027 alebo 2028.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nový sedan od Toyoty? Spája luxus, technológie a štýl
SUV, ktoré vás očarí dizajnom priamo z konceptu!
SUV s DNA Dacie Bigster, ktoré sa chystá dobýjať svet!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.