Správy, Zaujímavosti,

Sú diesely naozaj tie najväčšie zlo? Nový vinník škodlivých emisií vás prekvapí!

20.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theengineersmess). Kedysi boli dieselové motory považované za najväčší zdroj škodlivých emisií v doprave. Vďaka technologickému pokroku a prísnym reguláciám sa však ich negatívny dopad výrazne...

20.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theengineersmess).

Kedysi boli dieselové motory považované za najväčší zdroj škodlivých emisií v doprave. Vďaka technologickému pokroku a prísnym reguláciám sa však ich negatívny dopad výrazne znížil. Nový výskum odhaľuje, že vinníkom sú iné časti auta. Brzdové doštičky a pneumatiky produkujú častice, ktoré sú ešte škodlivejšie pre naše zdravie! Čo nám teda skutočne ničí pľúca?

Sú diesely naozaj tie najväčšie zlo? Nový vinník škodlivých emisií vás prekvapí!
Foto: youtube.com/@theengineersmess

Diesel nie je taký zlý, ako si myslíte

Dieselové motory boli dlhé roky považované za hlavných znečisťovateľov ovzdušia, najmä v mestách. Staršie modely vozidiel s naftovými motormi skutočne produkovali obrovské množstvo škodlivín. Dnes sa však situácia radikálne zmenila. Moderné turbodiesely sú oveľa čistejšie, a to vďaka pokročilým filtrom pevných častíc a ďalším technologickým prvkom, ktoré zachytávajú veľkú časť emisií.

Prísne emisné normy, ako napríklad Euro 6 či pripravovaná norma Euro 7, významne prispeli k zlepšeniu kvality vzduchu. Napriek tomu, dieselové motory stále nesú nálepku „nepriateľa číslo jeden“. Možno však neprávom, pretože nový výskum z britskej univerzity v Southamptone ukazuje, že zdrojom ešte nebezpečnejších častíc sú iné časti auta.

Brzdové doštičky – prehliadaný vinník

Nedávny výskum sa zameral na brzdové doštičky, ktoré pri svojej prevádzke produkujú neviditeľné mikročastice. Tieto častice sa dostávajú do ovzdušia a naše pľúca ich vdychujú. Vedci skúmali ich vplyv na bunky pľúcnych mechúrikov. Zistili, že častice z brzdových doštičiek narúšajú homeostázu pľúcnych buniek a sú toxickejšie ako výfukové plyny moderných dieselových motorov.

Navyše, najnovšie typy brzdových doštičiek, vrátane tých bez azbestu, obsahujú meď. Táto meď môže vážne zhoršovať symptómy astmy a iných respiračných ochorení. Aj keď tieto doštičky neobsahujú rakovinotvorné látky, ich dopad na zdravie je stále alarmujúci.

Aj moderné brzdové doštičky produkujú častice, ktoré vážne ohrozujú naše zdravie.
Foto: shutterstock.com/Setta Sornnoi

Pneumatiky: ďalší prehliadaný znečisťovateľ

Samotné jazdenie spôsobuje opotrebovanie pneumatík a produkciu mikročastíc, ktoré sa dostávajú do ovzdušia. Elektrické autá, ktoré sú ťažšie ako tradičné vozidlá, zvyknú opotrebovať pneumatiky ešte rýchlejšie, čím produkujú viac škodlivých látok v kratšom čase.

Je dôležité, aby sa táto problematika brala vážne – a práve norma Euro 7 bude prvou legislatívou, ktorá sa začne zaoberať aj emisiami z brzdových doštičiek a pneumatík.

Riešenia na obzore?

Napriek nepriaznivým výsledkom výskumu, vedci navrhujú riešenie. Použitie špeciálnych chemikálií na neutralizáciu medi v časticiach brzdových doštičiek by mohlo výrazne znížiť ich škodlivosť. Elektrické a hybridné vozidlá, ktoré využívajú rekuperačné brzdenie, tiež prispievajú k zníženiu potreby klasického brzdenia a tým aj tvorby brzdového prachu. Avšak, problém s pneumatikami zostáva stále aktuálny.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo považujete za najväčší problém v súvislosti so znečistením ovzdušia?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Brzdy elektromobilov fungujú inak. Nemožno ich zanedbať

Ako zistíte, či je potrebné vymeniť brzdové doštičky?

Ako môžete predĺžiť životnosť svojich pneumatík. Metóda je jednoduchá a veľmi účinná


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Obľúbené SUV v novom šate a terénnou verziou

2.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Honda). Obľúbené rodinné SUV Honda CR-V prichádza s dlho očakávanou inováciou. Bezdrôtové pripojenie telefónu už nebude výsadou len drahších modelov.…

Najvšestrannejší model Dacie má vo svojej ponuke aj naftový motor.

2.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInsightHub). Najpraktickejší model rumunskej značky skrýva tajomstvo, o ktorom mnohí slovenskí motoristi ani netušia. Dacia Jogger s dieselovým motorom existuje,…

Koncern musí stiahnuť 600 tisíc áut pre nebezpečnú chybu motora!

2.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/AvokadoStudio). Majitelia luxusných SUV a pick-upov General Motors sa musia pripraviť na neplánovanú návštevu servisu. Legendárne modely s motorom V8…

Dacia útočí na prémiové značky: Nové hybridné 4×4 a revolučné technológie

2.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@1001cars). Značka Dacia zažíva v posledných mesiacoch neuveriteľný úspech. Jej najnovší model Bigster prekonal všetky očakávania výrobcu a objednávky prevýšili…

Škoda zavádza nové ekologické palivo, ktoré mení pravidlá hry!

1.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Haggardous50000). Škoda opäť prekvapuje! Český výrobca automobilov prichádza s revolučným riešením – novým dieselovým palivom HVO, ktorý výrazne znižuje emisie…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov