Tipy, Zaujímavosti,

Majú preplňované motory tendenciu spaľovať viac oleja? Čo je „normálna“ spotreba oleja

9.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@animagraffs). Výrobcovia automobilov navrhujú čoraz menšie motory, aby splnili normy znečisťovania životného prostredia aj ekonomické požiadavky vodičov. Ako kompenzáciu montovali turba, ktoré zabezpečujú dodatočný výkon....

9.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@animagraffs).

Výrobcovia automobilov navrhujú čoraz menšie motory, aby splnili normy znečisťovania životného prostredia aj ekonomické požiadavky vodičov. Ako kompenzáciu montovali turba, ktoré zabezpečujú dodatočný výkon. Majú však turbomotory tendenciu spotrebovať viac oleja?

Majú preplňované motory tendenciu spaľovať viac oleja? Čo je „normálna“ spotreba oleja.
Foto: youtube.com/@animagraffs

Vzhľadom na meniace sa environmentálne predpisy a rastúci dopyt po úspornejších motoroch vyvíjajú výrobcovia automobilov nové pohonné jednotky.

Majú preplňované motory tendenciu spotrebovať viac oleja?

Od hospodárskej krízy v roku 2008 čoraz viac výrobcov automobilov vyvíja malé a veľmi malé motory. Klasické motory s objemom 1 500 – 2 500 cm3 tak nahradili preplňované motory s objemom len 0,9 litra. Hoci sú menšie ale generujú podobný alebo dokonca vyšší výkon.

Turbodúchadlá sú navrhnuté tak, aby využívali plyny vznikajúce pri spaľovaní paliva na generovanie dodatočného výkonu. Ich technológia je však veľmi zložitá a sú chladené motorovým olejom.

Turbo môže dosiahnuť až 170 000 otáčok za minútu, čo veľmi zaťažuje celý mazací systém. Preto tieto motory potrebujú viac oleja ako bežné motory s podobným výkonom.

Časom však turbodúchadlom prepĺňané motory majú tendenciu spotrebovať viac oleja, najmä v dôsledku mechanických problémov.

Aké problémy môžu viesť k vyššej spotrebe oleja v preplňovaných motoroch

Olej sa jednoducho nestráca, ale existuje niekoľko príčin jeho straty. Buď je motor príliš opotrebovaný, mazivo nie je vhodné, alebo sú problémy v systéme dodávky a dopravy oleja.

V prípade preplňovaných motorov však môže byť príčinou nadmernej spotreby oleja samotné turbo.

V prípade preplňovaných motorov môže byť príčinou nadmernej spotreby oleja samotné turbo.
Foto: pexels.com/cottonbro studio

Hlavné problémy, ktoré to môžu spôsobiť, sú:

  • Zablokované/prasknuté prívodné potrubie do turba;
  • Je zablokované vratné olejové potrubie;
  • V motore je príliš veľa oleja;
  • Tlak v motore je nadmerný (opotrebované piestne krúžky).

Je teda veľmi pravdepodobné, že staré auto bude „papať“ olej. A ak je turbo chybné, spotreba oleja bude ešte výraznejšia.

Čo je „normálna“ spotreba oleja

„Normálna“ spotreba oleja pre motor s turbodúchadlom je maximálne 1 liter na 4 000 až 5 000 kilometrov.

Ak sa počas servisu, ktorý sa vykonáva raz za 10 000 km alebo menej, spotrebuje 4-5 litrov oleja, vozidlo by nemalo spotrebovať viac ako štvrtinu tohto množstva.

Ak však musíte dopĺňať 1 liter oleja každých 1 000 až 2 000 km, potom je tu určite problém. V takom prípade je dobré dať auto čo najskôr na kompletnú diagnostiku motora.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Takéto príznaky naznačujú, že turbodúchadlo vo vašom vozidle má dosť

Ako predĺžiť životnosť vozidla – 8 tipov


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Vlna horúčav zasiahla Európu: V Chorvátsku červený poplach, v Španielsku až 42°C

26.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Sergey Mironov). Vlna horúčav postupuje na Európu. O vysokej teplote a súvisiacich nebezpečenstvách informujú agentúry v Španielsku či Chorvátsku. V…

Revolučný materiál môže zmeniť výrobu pneumatík

26.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Hryshchyshen Serhii). Harvardskí vedci vyvinuli nový materiál tanglamér, ktorý je desaťkrát pevnejší a štyrikrát odolnejší voči praskaniu ako bežná guma.…

Piecky v Slovenskom raji: Najvyšší rebrík a tri vodopády bez davov turistov

26.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@rusopp) Roklina Piecky patrí medzi menej známe, no o to krajšie miesta Slovenského raja. Okrem troch nádherných vodopádov tu nájdete…

Ruské prezidentské lietadlo Il-96 pristálo v New Yorku: Záhadný pasažier smeruje na zasadnutie OSN

26.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@flyRosta) Ruské vládne lietadlo Il-96 pristálo v stredu večer na letisku v New Yorku po vzlete zo Sankt Peterburgu. Lietadlo…

Chery testovala batériu 54 hodín pod slanou vodou: Žiadne skraty ani úniky elektrolytu

26.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@cherymotorindonesia). Chery úspešne spustila druhú etapu globálnej kampane „Extreme Challenge" a spustila premiéru pre čínsky automobilový priemysel: testovanie bezpečnosti batérií…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov