21.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/slp)
Švédska ťažobná spoločnosť LKAB prevádzkuje unikátne nákladné vozidlá, ktoré pracujú v extrémnych podmienkach za polárnym kruhom. Tieto monštrá jazdia 1 200 metrov pod zemou a prepravujú obrovské množstvo rudy. Súprava pozostáva z ťahača Volvo FH 540 a špeciálneho návesu SLP Vincent 90 s nosnosťou 60 ton. Každá náprava návesu unesie až 30 ton, čo je jeden a pol násobok celkovej hmotnosti bežného kamióna. Kolesá majú priemer 1,7 metra a sú čiastočne naplnené vodou. Pozrime sa teda na to, čo tieto stroje dokážu a prečo sú také výnimočné.

Foto: facebook.com/slp
Náves SLP Vincent 90 unesie 60 ton nákladu
Základom tejto extrémnej súpravy je náves SLP Vincent 90, ktorý vyrobili špeciálne pre potreby bane. Náves má dve nápravy a každá z nich unesie neuveriteľných 30 ton. Celková nosnosť návesu tak dosahuje 60 ton, čo je hodnota, ktorú na bežných cestách neuvidíte. Podľa švédskeho portálu 40ton.net konštrukcia nápravy využíva štvorcový nosník so stenami hrubými 18 centimetrov. Takáto masívna konštrukcia zaručuje, že náves vydrží extrémne zaťaženie v náročnom teréne bane. Kolesá dosahujú priemer 1,7 metra a navyše ich čiastočne naplnili vodou, čím zvýšili stabilitu a trakciu.
Volvo FH 540 ťahá súpravu s hmotnosťou 140 ton
Na ťahanie tohto monštra si spoločnosť LKAB vybrala Volvo FH 540 s konfiguráciou náprav 8×4. Celková hmotnosť súpravy aj s nákladom dosahuje 140 ton. Motor s výkonom 540 koní musí zvládnuť nielen obrovskú váhu, ale aj náročné stúpania v podzemných tuneloch. Podľa oficiálnej stránky Volvo Trucks tieto vozidlá upravili pre prácu v bani, kde panuje vysoká vlhkosť a prašnosť. Prevodovka a chladiaci systém dostali špeciálne úpravy, aby vydržali nepretržitú prevádzku. Súprava sa pohybuje v tuneloch, kde nie je priestor na chyby, preto vodiči musia byť mimoriadne skúsení.
Naloženie 100 ton trvá len 20 sekúnd
Efektivita je v bani kľúčová, preto nakladanie rudy prebieha bleskovo. Súprava dokáže prepraviť 100 ton nákladu naraz, no naloženie trvá len 20 sekúnd. Obrovské násypníky sypú rudu priamo do korby návesu s extrémnou rýchlosťou. Takéto preťaženie kladie obrovské nároky na podvozok a odpruženie. Náves SLP Vincent 90 navrhli tak, aby vydržal tieto dynamické rázy bez poškodenia. Vykládka prebieha rovnako rýchlo vďaka hydraulickému systému. Celý cyklus prepravy je optimalizovaný na sekundy, aby baňa dosiahla maximálnu produkciu.
Práca 1 200 metrov pod zemou za polárnym kruhom
Tieto vozidlá pracujú v extrémnych podmienkach – 1 200 metrov pod zemou a za polárnym kruhom. Teploty na povrchu klesajú hlboko pod nulu, no v bani je stabilná klíma. Vozidlá uvidia slnečné svetlo len dvakrát – keď opustia továreň a keď ich vyradia z prevádzky. Životnosť týchto strojov odhadujú na 12 rokov nepretržitej práce. Podľa spoločnosti LKAB investovali do dekarbonizácie a modernizácie takmer 2 miliardy zlotých (cca 460 miliónov eur). Tieto investície zahŕňajú aj nákup najmodernejšej techniky, ktorá znižuje emisie a zvyšuje bezpečnosť.
Súprava s ťahačom Volvo FH 540 váži celkovo 140 ton. Pracuje 1 200 metrov pod zemou v bani za polárnym kruhom a naloženie trvá len 20 sekúnd.
Unikátne technické riešenia pre extrémne podmienky
Konštrukcia návesu a ťahača využíva unikátne technické riešenia, ktoré nenájdete v bežných kamiónoch. Kolesá naplnené vodou fungujú ako závažie a znižujú ťažisko, čo zabraňuje prevráteniu. Masívne nápravy a rám sú vyrobené z vysokopevnostnej ocele. Brzdový systém musí zvládnuť zastaviť 140-tonový kolos v klesaní. Všetky systémy sú zdvojené pre prípad poruchy. Tieto vozidlá sú dôkazom ľudskej vynaliezavosti a schopnosti prispôsobiť techniku najnáročnejším podmienkam. Pre fanúšikov ťažkej techniky sú tieto stroje skutočným zázrakom inžinierstva.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Unikátne nákladné autá z turné skupiny Metallica budú k dispozícii na odkúpenie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















