15.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PToa55)
Od júla 2026 budú musieť všetky novoregistrované osobné a ľahké úžitkové vozidlá spĺňať nové, sprísnené bezpečnostné požiadavky. Je to dôsledok zavedenia ďalšej etapy predpisov EÚ. Tie majú za cieľ zlepšiť ochranu osôb cestujúcich vo vozidlách aj nechránených účastníkov cestnej premávky. Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 2019/2144 nadobudne účinnosť 7. júla 2026. Všetky novoregistrované vozidlá v EÚ budú musieť spĺňať prísnejšie požiadavky na bezpečnostné systémy.

Foto: shutterstock.com/PToa55
Nové povinné systémy od júla 2026
Spomínané predpisy od júla 2024 platia pre nové typy vozidiel. Po dvoch rokoch budú zahŕňať všetky novoregistrované autá. V rámci takzvanej úrovne C budú musieť výrobcovia rozšíriť zoznam štandardnej výbavy o ďalšie bezpečnostné systémy. Patrí sem varovanie pred rozptýlením pozornosti vodiča. Systém monitoruje správanie osoby vedúcej vozidlo a varuje pred stratou koncentrácie. Ďalším povinným systémom bude núdzové brzdenie pred chodcami a cyklistami. Systém automaticky rozpozná hrozbu a začne brzdiť, aby sa vyhol kolízii nielen s prekážkou, ale aj s nechránenými účastníkmi premávky.
Rozšírenie systému udržiavania jazdného pruhu
Predpisy týkajúce sa systému udržiavania jazdného pruhu sa rozšíria na vozidlá vybavené hydraulickým posilňovačom riadenia. Pre ostatné vozidlá sa tento asistent stal povinným už 7. júla 2024. Systém udržiavania jazdného pruhu pomáha vodičovi zostať v jazdnom pruhu. Ak vozidlo začne opúšťať pruh bez zapnutého smerového svetla, systém zasahuje. Buď varuje vodiča, alebo aktívne koriguje smer jazdy. Pre bezpečnosť na diaľniciach je to kľúčový systém.
Aké bezpečnostné systémy sú dnes povinné
Od polovice roku 2024 sú všetky nové autá dodávané zákazníkom v EÚ vybavené nasledujúcimi systémami. Asistent udržiavania jazdného pruhu pomáha zostať v pruhu. Systém núdzového brzdenia pred prekážkou (AEB) automaticky brzdí pred kolíziou. Inteligentný asistent kontroly rýchlosti (ISA) upozorňuje na prekročenie rýchlosti. Systém detekcie únavy vodiča varuje pred ospalosťou. Záznamník údajov pri udalosti (čierna skrinka) zaznamenáva dáta pred nehodou. Povinné je aj uľahčenie montáže alkoholového zámku, systém detekcie objektov pri cúvaní a zvýšená ochrana pred kybernetickými útokmi.
Vplyv na ceny vozidiel
Hoci nové bezpečnostné technológie sa už používajú v mnohých modeloch, ich povinné zavedenie do všetkých vozidiel vyvoláva otázky o nákladoch. Tie môžu zvýšiť ceny najmenších a najlacnejších áut. Prioritou je však vyššia bezpečnosť premávky a znižovanie počtu nehôd. Nové predpisy majú za cieľ zvýšiť bezpečnosť vodičov aj nechránených účastníkov cestnej premávky. Pre výrobcov to znamená dodatočné investície do vývoja a výroby. Pre zákazníkov to znamená bezpečnejšie autá, ale potenciálne vyššie ceny. Konkurencia medzi výrobcami však môže tlmiť rast cien.

Foto: shutterstock.com/pathdoc
Časový harmonogram zavádzania predpisov
Predpisy sa zavádzajú postupne. Od júla 2024 platia pre nové typy vozidiel – teda pre úplne nové modely uvádzané na trh. Od júla 2026 budú platiť pre všetky novoregistrované vozidlá. To znamená, že výrobcovia musia vybaviť aj existujúce modely novými systémami. Navyše majú dva roky na prispôsobenie svojich vozidiel. Pre kupujúcich to znamená, že od júla 2026 každé nové auto v EÚ dostane pokročilé bezpečnostné systémy. Okrem toho tieto predpisy sa netýkajú starších vozidiel, ktoré už jazdia na cestách.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Kinetóza v elektromobiloch: Prečo cestujúcim býva zle a ako to riešiť
Opitý kamarát chce šoférovať? Ako správne zareagovať a zachrániť životy
Únava za volantom: Toto miesto vyzerá bezpečne, no zastaviť tam môže byť smrteľné
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















