29.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Aleksandr Finch).
Problém so štartovaním auta v mrazivé ráno? Často je príčinou akumulátor, ktorý stratil výkon. Predtým, ako miniete peniaze na novú batériu, posúďte jej stav sami. Skontrolujte krok za krokom, aké napätie by mal mať akumulátor, kedy výsledok testu alarmuje a čo robiť ďalej.

Foto: shutterstock.com/Aleksandr Finch
Meranie napätia a záťažový test. Začnite s meračom
Akumulátor je jednou z tých súčastí auta, na ktorú často zabúdame, až kým auto zrazu nechce naštartovať. Diagnostika stavu batérie však nemusí byť vôbec komplikovaná a môžete ju vykonať v garáži pomocou merača alebo základného záťažového testu. Pred príchodom zimy sa oplatí venovať pár minút kontrole, či je akumulátor stále funkčný.
Prvým a najjednoduchším testom je zmeranie napätia akumulátora v stave pokoja. Malo by sa pohybovať okolo 12,6 – 12,8 V pre tradičnú štartovaciu batériu. Ak je napätie výrazne nižšie, naznačuje to čiastočné vybitie alebo opotrebovanie akumulátora. Vtedy musíte zvážiť dobitie alebo výmenu.
Ako zmerať napätie? Postup krok za krokom
- Vypnite motor a počkajte niekoľko minút. Meranie vykonajte, keď je auto vypnuté a akumulátor „odpočíva“.
- Nastavte multimeter na meranie jednosmerného napätia (DCV).
- Rozsah nastavte na 20 V.
- Pripojte káble merača: červený ku kladnému pólu akumulátora, čierny k zápornému.
Následne sa oplatí vykonať záťažový test. Počas štartovania auta by napätie nemalo klesnúť pod približne 10 V. Ak sa tak stane, je to varovný signál.

Foto: shutterstock.com/Fire-n
Kontrola nabíjacieho systému a kondície akumulátora
Ak sa akumulátor zdá byť v poriadku, ale stále máte problémy so štartovaním alebo sa často vybíja, oplatí sa skontrolovať nabíjací systém (alternátor, regulátor napätia). Počas práce motora by sa napätie malo pohybovať v rozmedzí 13,9 – 14,4 V. Menej ako približne 13,8 V môže naznačovať problém s nabíjaním. Navyše, moderné autá s funkciou štart-stop používajú batérie AGM alebo EFB. To znamená, že v ich prípade samotné meranie napätia nemusí byť dostatočné, pretože dôležitá je aj kapacita, štartovací prúd (CCA) a schopnosť prijať náboj.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Zimné pneumatiky: Víťaz testov ADAC pre SUV a elektromobily!
Ničíte si motor a ani o tom neviete! Túto chybu robíte každý deň a stojí vás tisíce!
Zapínate zadné hmlovky pri daždi? Hrozí vám pokuta a oslepujete ostatných!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















