27.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Filippo Carlot)
Je to zlozvyk, ktorý robia tisíce slovenských vodičov každý jeden deň. A väčšina z nich ani netuší, že si tým pomaly, ale isto ničí motor svojho auta. Hovoríme o jazde na príliš nízkych otáčkach. V snahe ušetriť pár centov na palive takzvanou „eko-jazdou“ si koledujete o extrémne drahé opravy. Tento zdanlivo nevinný návyk je časovanou bombou, ktorá môže viesť k totálnemu zničeniu motora, spojky a prevodovky.

Foto: shutterstock.com/Filippo Carlot
Mýtus o zázračnej „eko-jazde“
V prvom rade si treba uvedomiť, že moderné autá nás k tejto chybe doslova nabádajú. Asistent radenia na palubnej doske vám často ukazuje, aby ste preradili na vyšší stupeň už pri 1500 otáčkach. A vy v domnení, že jazdíte ekologicky a úsporne, poslúchnete. Omyl! Tento asistent je nastavený tak, aby auto dosiahlo čo najlepšie výsledky v laboratórnych testoch spotreby. Reálna premávka je však úplne iný svet. Jazda na hranici voľnobehu je pre motor hotovým peklom.
Čo sa deje v motore, keď ho dusíte?
A teraz k tomu, čo sa presne stane. Keď idete na nízkych otáčkach a zrazu potrebujete zrýchliť, dupnete na plyn. Motor sa v tej chvíli snaží vyvinúť maximálny výkon, no nemá na to dostatočnú silu. Výsledkom sú obrovské vibrácie a tlaky, ktoré sa prenášajú na všetky kľúčové časti. Najviac trpí kľukový hriadeľ, ojničné ložiská a piesty. Tieto vibrácie sú pre motor oveľa deštruktívnejšie ako jazda vo vysokých otáčkach.

Foto: shutterstock.com/Rattanasak Khuentana
Dvojhmotový zotrvačník volá o pomoc
Ďalšou obeťou podtáčania motora je dvojhmotový zotrvačník. Jeho hlavnou úlohou je tlmiť vibrácie motora. Ak však neustále jazdíte na nízkych otáčkach, zotrvačník je extrémne namáhaný a jeho životnosť sa dramaticky skracuje. Výmena dvojhmotového zotrvačníka, často aj so spojkou, je pritom oprava, ktorá sa bez problémov vyšplhá na viac ako 1000 eur.
Karbón, karbón a ešte raz karbón
A aby toho nebolo málo, jazda na nízkych otáčkach vedie aj k nadmernej tvorbe karbónových usadenín. Motor sa pri nízkej záťaži nedokáže poriadne „vypáliť“. Sadze sa tak usádzajú na ventiloch, vstrekovačoch, v EGR ventile a v turbe. Postupne znižujú výkon motora, zvyšujú spotrebu a v konečnom dôsledku môžu viesť k drahej a komplikovanej dekarbonizácii alebo výmene poškodených dielov.

Foto: shutterstock.com/Artic_photo
Ako teda jazdiť správne?
Ako teda správne jazdiť a nezničiť si motor? Zabudnite na asistenta radenia a počúvajte svoje auto. Benzínový motor by ste mali držať v rozmedzí 2000 až 4000 otáčok. Pri dieselovom motore je ideálne pásmo o niečo nižšie, približne medzi 1800 a 3500 otáčkami. Nebojte sa motor občas poriadne „prevetrať“ a vytočiť ho do vyšších otáčok, najmä pri zrýchľovaní na diaľnici. A hlavne, ak potrebujete prudko zrýchliť, vždy si podraďte o jeden alebo aj dva stupne.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Aký je optimálny rozsah otáčok? Mechanici radia, ako predĺžiť životnosť motora!
Samovoľné zvýšenie otáčok motora: choroba dieselov
Čo sa stane, ak hneď zaradíte štvrtý z druhého stupňa? Takto funguje prevodovka
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















