06.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod
Každý vodič vie, že jazda s nedostatkom oleja je pre motor smrteľná. Čo sa však stane, ak ho nalejete príliš veľa? Väčšina si myslí, že sa nič nedeje. Obrovský a extrémne nebezpečný omyl! Preliatie oleja nad rysku „MAX“ je časovanou bombou, ktorá môže viesť k fatálnemu poškodeniu motora, zničeniu katalyzátora a oprave za tisíce eur. Tento zdanlivo nevinný prešľap je oveľa nebezpečnejší, ako si myslíte.

Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod
Mýtus o tom, že „viac je lepšie“
V prvom rade, pri motorovom oleji neplatí pravidlo „čím viac, tým lepšie“. Práve naopak. Inžinieri navrhli každý motor tak, aby v ňom cirkulovalo presne dané množstvo oleja. Rysky „MIN“ a „MAX“ na mierke nie sú len odporúčaním. Sú to kritické hranice, ktoré nesmiete prekročiť. Zatiaľ čo nedostatok oleja vedie k nedostatočnému mazaniu a zadretiu, jeho prebytok spôsobuje úplne iný, no rovnako deštruktívny reťazec problémov.
Čo sa deje v motore, keď ho prelejete?
A teraz k tomu, čo sa presne stane. Keď nalejete príliš veľa oleja, jeho hladina v olejovej vani stúpne tak vysoko, že sa do nej začne ponárať rotujúci kľukový hriadeľ. Ten funguje ako mixér a začne olej šľahať a peniť. Vzniká tak zmes oleja a vzduchu, ktorá má katastrofálne mazacie vlastnosti. Olejové čerpadlo potom nasáva túto napenenú a nekvalitnú zmes a posiela ju do celého motora. Výsledkom je nedostatočné mazanie kľúčových častí, ako sú ložiská či turbo.
Tlak, ktorý ničí všetko
Okrem toho, prebytok oleja spôsobuje aj extrémny nárast tlaku v celom systéme. Tento nadmerný tlak si musí nájsť cestu von. A tou najslabšou cestou sú gumové tesnenia a semeringy. Tlak ich jednoducho vytlačí alebo poškodí a olej začne unikať z motora. V horšom prípade môže tento tlak poškodiť aj hydraulické zdvihátka ventilov alebo dokonca piestne krúžky.
Smrť pre katalyzátor a DPF filter
A aby toho nebolo málo, prebytočný olej sa môže dostať aj tam, kam absolútne nepatrí – do spaľovacej komory. Motor ho začne spaľovať spolu s palivom, čo spoznáte podľa modrého dymu z výfuku. Tento spálený olej však obsahuje látky, ktoré nenávratne ničia katalyzátor v benzínových autách a filter pevných častíc (DPF) v dieselových autách. Výmena týchto dielov je extrémne drahá a často sa šplhá k tisícom eur.

Foto: shutterstock.com/KANGWANS
Čo robiť, ak ste to prehnali?
Ak pri kontrole zistíte, že ste naliali olej nad rysku „MAX“, hlavne nepanikárte. A hlavne, NIKDY NEŠTARTUJTE MOTOR! Ak ste ešte nenaštartovali, riešenie je relatívne jednoduché. Musíte prebytočný olej odsať. Najjednoduchšie je to urobiť cez otvor na mierku oleja pomocou veľkej injekčnej striekačky a tenkej hadičky. Ak si na to netrúfate, zavolajte do najbližšieho servisu. No ak ste však už motor naštartovali, okamžite ho vypnite a nechajte auto odtiahnuť.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Prečo „riedky“ olej nie je horší? Mýty o hustote motorových olejov
Dochádza vám motorový olej? Môžete ho doplniť z dlho otvorenej fľaše?
Váš motor pije olej? Zachráňte ho pred drahými opravami!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.