24.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/tete_escape).
Plug-in hybridné vozidlá (PHEV) sú stredobodom búrlivej debaty. Zatiaľ čo automobilky ich tlačia do popredia, najnovšia štúdia odhaľuje šokujúcu pravdu o ich skutočných emisiách. Tie sú v reálnej premávke takmer päťkrát vyššie, ako sa uvádza v oficiálnych dokumentoch!

Foto: shutterstock.com/tete_escape
Papier znesie všetko. Realita je inde
Európska mimovládna organizácia Transport & Environment (T&E) priniesla naozaj znepokojivé zistenia. Na základe analýzy dát z viac ako 127 000 vozidiel zistila, že plug-in hybridy registrované v roku 2023 vyprodukovali v reálnych podmienkach v priemere 139 g/km CO₂. Tento údaj je v ostrom kontraste s oficiálnymi hodnotami z testov WLTP, kde sa uvádza priemer len 28 g/km. To znamená, že skutočné emisie sú takmer päťkrát vyššie, ako deklarujú výrobcovia.
Prečo je rozdiel taký obrovský?
Odpoveď je pomerne jednoduchá a logická. Analýza ukázala, že elektrická časť pohonu sa pri týchto vozidlách využíva oveľa menej, ako sa predpokladalo v laboratórnych testoch. Vodiči jednoducho nejazdia tak často na batériu, čo vedie k častému zapínaniu spaľovacieho motora. Situáciu ďalej zhoršuje fakt, že plug-in hybridy majú kvôli batériám a ďalšej technike oveľa vyššiu hmotnosť ako ich čisto spaľovacie verzie. Keď teda jazdia na benzín či naftu, ich spotreba a emisie sú logicky vyššie.
Európska únia zasahuje, automobilky protestujú
Aby sa tento obrovský rozdiel medzi deklarovanými a skutočnými emisiami zmenšil, Európska únia zavádza technickú opravu nazývanú „utility factor“. Ide o koeficient, ktorý má lepšie odrážať skutočné využívanie elektrického režimu. Nové pravidlá majú začať platiť v roku 2025 a ďalej sa sprísniť v roku 2027.

Foto: shutterstock.com/DVector
Proti tomu sa však ostro ohradili združenia automobilových výrobcov, vrátane vplyvnej ACEA. Tie formálne žiadajú o „pozastavenie“ zavedenia týchto pravidiel, pretože sa obávajú, že by to poškodilo celý segment PHEV. Organizácia T&E dokonca prirovnala túto situáciu k škandálu Dieselgate z roku 2015 s tým rozdielom, že tentoraz je podhodnocovanie emisií legálne vďaka príliš benevolentným pravidlám.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Brutálna lekcia pre cestného piráta: Polícia mu pred očami zošrotovala 700-koňový Dodge!
Ničíte si auto a ani o tom neviete! Tento zlozvyk pri parkovaní vás môže stáť stovky eur!
Tankujete drahšie palivo? Mechanik odhalil, či je to podvod alebo sa to naozaj oplatí!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.