21.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carscorp-ry4vh)
Automobilový svet zažíva šok. Nissan, značka, ktorá sa v posledných rokoch preslávila svojimi odvážnymi a futuristickými dizajnmi, robí obrat o 180 stupňov. Vedenie automobilky oficiálne oznámilo, že končí s experimentmi a vracia sa ku konzervatívnemu a nudnému dizajnu. Dôvod? Brutálny tlak na znižovanie nákladov a snaha dobehnúť čínsku konkurenciu. Toto je tiché priznanie, že v dnešnom svete už na krásu a originalitu nezostáva čas ani peniaze.

Foto: youtube.com/@carscorp-ry4vh
Koniec jednej éry
V prvom rade si treba pripomenúť, akou cestou Nissan v posledných rokoch kráčal. Modely ako Juke, Ariya či nový Qashqai priniesli do automobilového sveta svieži vietor. Ich odvážne a často až extravagantné tvary rozdelili verejnosť, no zároveň značke priniesli obrovskú pozornosť a imidž inovátora. Práve tento prístup však teraz končí. Nový šéf dizajnu, Alfonso Albaisa, dostal od vedenia jasný a nekompromisný pokyn – dizajn už nie je prioritou.
Prečo táto radikálna zmena?
A teraz k dôvodom. Čo stojí za týmto nečakaným obratom? Odpoveď je jednoduchá a krutá. Peniaze a čas. Vývoj unikátneho a odvážneho dizajnu je extrémne zdĺhavý a drahý proces. Vyžaduje si stovky nákresov, hlinené modely, testovanie v aerodynamickom tuneli a zložité výrobné postupy. A práve čas a peniaze sú to, čo Nissan v boji s čínskou konkurenciou nemá. Čínske značky dokážu vyvinúť nové auto za dva roky, zatiaľ čo Nissanu to trvá dvakrát toľko.
Učiť sa od Číňanov: Rýchlosť nadovšetko
Nissan sa preto rozhodol pre radikálne riešenie. Ide sa učiť od svojich najväčších rivalov. Nová stratégia automobilky sa volá „The Arc“ a jej cieľom je radikálne skrátiť čas vývoja nových modelov. A kde sa dá ušetriť najviac času a peňazí? No predsa na dizajne. Namiesto toho, aby pre každý model vytvárali unikátny vzhľad, budú vo veľkom zdieľať komponenty a dizajnové prvky naprieč celým portfóliom. Výsledkom budú autá, ktoré budú vyzerať veľmi podobne a stratia svoju individualitu.
Budúcnosť je v krabiciach?
Čo to znamená v praxi? Nové modely od Nissanu budú pravdepodobne oveľa jednoduchšie a menej výrazné. Dizajnéri sa zamerajú na funkčnosť a efektivitu výroby. Môžeme očakávať viac hranatých a krabicovitých tvarov, ktoré sa ľahšie a lacnejšie vyrábajú. Koniec zložitým prelisom a odvážnym líniám. Prioritou bude rýchlosť a nízke náklady. Pre fanúšikov značky, ktorí si zamilovali jej odvážny štýl, je to obrovské sklamanie.

Foto: youtube.com/@DPCcars
Boj o prežitie
Tento krok je však pre Nissan pravdepodobne nevyhnutným bojom o prežitie. Automobilka si uvedomuje, že ak sa neprispôsobí novej realite, ktorú diktuje Čína, hrozí jej zánik. Je to smutný dôkaz toho, ako sa mení celý automobilový priemysel. Emócie a originalita ustupujú do pozadia a na prvé miesto sa dostáva brutálna efektivita a nízka cena. Otázkou zostáva, či zákazníci v Európe prijmú túto novú, nudnejšiu tvár Nissanu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nissan Nismo sa vracia do Európy s najvýkonnejšou verziou modelu Ariya. SUV má 435 koní
20 000 ľudí bez práce: Prepúšťanie zasiahne továrne po celom svete
Nissan: Nová generácia, nový rozmer!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.