28.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/metamorworks).
V Číne uskutočnili rozsiahly test ADAS systémov (Pokročilé asistenčné systémy vodiča). Celkovo otestovali 36 automobilov v 15 scenároch ohrozenia a vykonali 216 kolízií. Výsledky môžu prekvapiť.

Foto: shutterstock.com/metamorworks
Čínsky portál Dongchedi uskutočnil rozsiahly test ADAS systémov s účasťou 36 automobilov v 15 scenároch. Šesť z nich sa pohybovalo vysokou rýchlosťou na diaľnici a deväť v mestských podmienkach. Výsledky testov môžu skutočne prekvapiť.
Hoci systém asistencie vodiča montovaný vo vozidlách Tesla spôsobuje výrazné problémy v Spojených štátoch – až 38 zo 47 vyšetrovaní vedených americkým úradom pre bezpečnosť cestnej premávky sa týka práve vozidiel tejto značky – v Číne vyzerá situácia úplne inak.
Ranking čínskych testov ADAS – Tesla na vrchole
Sedan Tesla Model 3 a SUV Model X obsadili prvé a druhé miesto, získali 5 zo 6 bodov a zvládli takmer všetky testové scenáre. Model X bol tiež jediným automobilom, ktorý účinne unikol stretnutiu s divou zverou.
Na rozdiel od väčšiny ostatných áut neboli vozidlá Tesla vybavené lidarom. Tretie miesto, čo je prekvapujúce, pripadlo modelu Wey Lanshan (známemu aj ako Wey 07) firmy Great Wall Motor so systémom Coffee Pilot Ultra ADAS. Posledné miesta obsadili automobily ako Zeekr 7X, Xpeng P7+, Onvo L60, Firefly EV či Mercedes-Benz triedy C.
Zaujímavé je, že automobily tých istých značiek vybavené rovnakým systémom ADAS si niekedy v rôznych situáciach počínali odlišne. Aký je toho dôvod? Môže to byť spôsobené inou verziou softvéru, iným umiestnením senzorov posielajúcich údaje do ADAS softvéru alebo rôznymi ADAS systémami s odlišným výpočtovým výkonom.
ADAS otestovali aj v mestskej premávke
26 automobilov bolo testovaných v deviatich rôznych scenároch mestskej jazdy, vrátane vjazdu na kruhový objazd, vykonávania otočky, stretnutia s chodcami prechádzajúcimi cez vozovku alebo interakcie s elektrickým bicyklom. Aj tu sa objavilo prekvapenie.
Tesla opäť obsadila prvé miesto s Modelom X, ktorý úspešne zvládol 8 z 9 scenárov. Na ďalších miestach sa umiestnili Luxeed R7 vybavený ADAS systémom firmy Huawei a Avatr 12, tiež vybavený ADAS systémom firmy Huawei.
Zeekr 7X a Onvo L60 sa opäť ocitli medzi porazenými, pridali sa k nim Baojun Xiangjing a Wey Lanshan, ktoré dobre obstáli v scenároch diaľničnej jazdy.

Foto: shutterstock.com/Art of pixels
Európske značky sklamali
Čo je viditeľné z vyššie uvedených testov? To, že automobily európskych značiek sa nenašli vysoko v rebríčku. Výnimkou je Mercedes počas diaľničných testov.
Výsledky ukazují, že čínske a americké značky majú v oblasti ADAS technológií výrazný náskok pred európskou konkurenciou. Tesla dokázala, že aj bez lidaru dokáže dosiahnuť vynikajúce výsledky vďaka pokročilému softvéru a kamerovým systémom.
Testovanie prebehlo v reálnych podmienkach s 216 kolíziami, čo poskytuje objektívny pohľad na skutočnú účinnosť jednotlivých systémov. Výsledky môžu ovplyvniť budúce rozhodnutia výrobcov o investíciách do vývoja ADAS technológií.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Model 3 za cenu Octavie: Tesla bojuje o zákazníkov zľavami
Vodič kamióna odmietal vytriezvieť, Nemci ho odtiahli a hospitalizovali
Pozor na ojazdené autá za nižšie ceny. Za lacným autom sa skrýva viac, než si myslíte
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.