13.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/josefkubes)
Tatra v ZSSR znamenala predovšetkým slávne nákladné autá, ktoré si vážili sovietski vodiči. Osobné automobily československej značky boli menej známe. V našej histórii však zanechali výraznú stopu. Tieto futuristické vozidlá s motorom vzadu dostávali len najvyšší funkcionári, generáli a vedci. Tatra 87 patrila generálovi Kovpakovi a dokonca samému Stalinovi. Neskôr Tatra 603 a 613 slúžili riaditeľom dôležitých výskumných ústavov a príslušníkom KGB. Československé Tatry obsadili miesto medzi Volgou a Čajkou. Ich neobvyklá konštrukcia s motorom vzadu a vzduchové chladenie fascinovali sovietskych inžinierov.

Foto: shutterstock.com/josefkubes
Začiatky Tatry a vplyv na ZSSR
Keď v roku 1923 debutovala kompaktná a lacná Tatra 11, v ZSSR ešte sériovo nevyrábali automobily. Inštitút NAMI pozorne sledoval zahraničné konštrukcie. Česká mašina zaujala sovietskych špecialistov. Tatra 11 stála na ľahkom trubkovom ráme. Vo vnútri prechádzal kardanový hriadeľ. Dvojvalcový motor vzduchového chladenia mal objem 1,1 litra a výkon 12 koní. Pre zjednodušenie a zlacnenie konštrukcie auto nemalo diferenciál. Maximálna rýchlosť dosahovala 70 kilometrov za hodinu. V roku 1925 československú mašinu ukázali na prvej automobilovej výstave v ZSSR. Potom ju testovali v skúšobnej jazde organizovanej na výber najvhodnejších konštrukcií pre Sovietsky zväz.
NAMI-1: Prvý sovietsky automobil podľa Tatry
Práve Tatra 11 slúžila ako vzor pre NAMI-1 – prvý sovietsky sériový osobný automobil. Československú mašinu však nekopírovali presne. Prevzali len koncepciu – ľahký a jednoduchý chrbtový rám s nezávislými odpruženiami. Motor na NAMI mal tiež vzduchové chladenie. Sovietsky V-dvojvalec objem 1,16 litra vyvíjal 18,5 koňa, neskôr 22 síl. Predné odpruženie bolo iné – na pozdĺžnych perách. U Tatry 11 mali obe odpruženia priečne perá. NAMI-1 sa nestal masovým automobilom. Od roku 1928 do 1930 zostavili len 369 mašín. Tatra 11 a modernizovaných Tatra 12 vyrobili do roku 1932 takmer 11-tisíc kusov. Odvtedy v ZSSR pozorne sledovali automobily českej značky.

Foto: youtube.com/@conceptavto
Avantgardná Tatra 77 a 87
Senzačná Tatra 77 debutovala v roku 1933. Solídny automobil mal avantgardný, obtekavý karosériu s efektným kýlom na sklone strechy. Mašina stála na chrbtovom ráme, ale motor vzduchového chladenia V8 objem 3 litre a výkon 60 koní bol vzadu. Do roku 1935 vyrobili len 95 kusov Tatry 77. Výroba Tatry 87 začala v roku 1936. Mašina zachovala koncepciu modelu 77. Motor V8 objem 3,5 litra však už vyvíjal 75 koní. Futuristickú štýlistiku dopĺňali tri svetlá vpredu a trojdielne čelné sklo. V roku 1948 Tatru 87 študovali a testovali v NAMI. Ešte skôr sa mašiny objavili v Zväze ako trofejné.

Foto: shutterstock.com/Haggardous50000
Tatry pre generálov a generalissima
Zachovali sa niekoľko svedectiev, že Tatrami radi jazdili sovietski vysokopostavení vojenační. Tatru 87 vlastnil generál Ivan Roslý a jeden z najznámejších veliteľov partizánskeho hnutia Sidor Kovpak. Moskovskí milovníci automobilovej exotiky dobre poznali auto Réma Merkulova – syna povojnového narkoma štátnej bezpečnosti. Tatru s priebehom menej ako 100 kilometrov kúpil v roku 1945 a jazdil na nej mnoho rokov. Práve v roku 1945 obnovili v Kopřivnici výrobu Tatry 87. V českých archívoch sa zachovali údaje, že niekoľko mašín poslali do ZSSR. Tatru dostał generál Andrej Jereménko, ktorý velil vojskám oslobodzujúcim južné Československo.
Darček pre Stalina
Tatru 87 darovali aj generalissimovi Josifovi Stalinovi. V Československu dokonca natočili film o príprave tohto automobilu a jeho odoslaní do Moskvy špeciálnym lietadlom. Podľa jednej verzie mašinu priviezli na neoficiálnu prosbu dcéry vodcu Svetlany. Priateľila sa s Rémom Merkulovom a chcela takú istú úžasnú mašinu ako on. V roku 1948 Tatru 87 modernizovali, zmenili predovšetkým prednú časť karosérie. Práve takú mašinu testovali v NAMI. V malých množstvách automobily stále posielali do ZSSR. Do voľného predaja sa však nedostali. Výrobu Tatry 87 ukončili v roku 1950 po vyrobení 3023 automobilov.

Foto: shutterstock.com/dejjf82
Tatra T600 Tatraplan
Paralelne s Tatrou 87 začali v roku 1947 výrobu kompaktnejšieho a lacnejšieho modelu Tatra T600 Tatraplan. Nejaký čas túto mašinu vyrábali v Mladej Boleslavi v závode Škoda. Šesťstovka bola tiež zadnomotorová, ale stál na nej boxer štvorvalec vzduchového chladenia objem 2 litre a výkon 52 koní. Podľa údajov firmy Tatra do ZSSR poslali 126 automobilov. Opäť nie pre voľný predaj. Avantgardné konštrukcie Tatra tak či onak ovplyvňovali sovietskych špecialistov. Vrátane inžiniera a umelca Jurija Dolmatovského, v niektorých projektoch ktorého sa dá vystopovať československá stopa.
Medzi Volgou a Čajkou
Od roku 1955 vyrábali priestranný, opäť zadnomotorový sedan Tatra 603 s neobvyklou obtekavou karosériou. Motor V8 objem 2,5 litra vyvíjal 95 koní. Neskôr model dostal agregát objem 2,4 litra s výkonom 105 koní. Pri podobnom objeme ako motor ZMZ-21 bol český motor výrazne výkonnejší. Tatra bola aj priestrannejšia ako Volga. Preto v Zväze obsadzovala nejaké podmienečné miesto medzi Volgou a Čajkou. V ZSSR Tatru 603 voľne nepredávali. České automobily obsluhovali hlavne riaditeľov dôležitých, polozatvorených výskumných ústavov. Neskôr niektoré z týchto automobilov, už silno jazdené, sa dostali do súkromných rúk.

Foto: shutterstock.com/Art Konovalov
Posledné Tatry pre KGB
Na zmenu prišla Tatra 613. Priestrannú originálnu karosériu pre Čechov vytvorilo talianské ateliér Vignale. V korbe Tatry 613 stál motor V8 objem 3,5 litra s výkonom 165 koní. Neskôr výkon zvýšili na 200 koní. Sovietsky zväz bol hlavným dovozcom Tatry 613. Z vyrobených 9121 automobilov do roku 1996 do ZSSR poslali 585 kusov. Mašiny pracovali už nielen vo vedeckých ústavoch. Hlavne na nich jazdili príslušníci KGB a milície. Dynamické Tatry 613 používali v ochrane kortežov dôležitých osôb. Tieto mašiny vybavovali zdvojeným zapaľovaním. Tatra 613 sa objavila aj v našom kine. Vo filme z roku 1991 „Génius“ čierna 613-ka vozí milicionárov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
To sa Rusom veľmi nepodarilo. Tu je Lada Niva Sport. Jej výkon by mohol v roku 2025 šokovať.
Sovietsky experiment: Ako Rusi prerobili Tatru 603 na hybridné monštrum s dvoma motormi
Lada 2105 oslavuje 45 rokov: Vzácne verzie, o ktorých ste možno nevedeli
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.