Správy, Tipy, Top, Zaujímavosti,

Československé Tatry v ZSSR: Exkluzívne automobily pre vyvolených

13.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/josefkubes) Tatra v ZSSR znamenala predovšetkým slávne nákladné autá, ktoré si vážili sovietski vodiči. Osobné automobily československej značky boli menej známe. V našej histórii však...

13.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/josefkubes)

Tatra v ZSSR znamenala predovšetkým slávne nákladné autá, ktoré si vážili sovietski vodiči. Osobné automobily československej značky boli menej známe. V našej histórii však zanechali výraznú stopu. Tieto futuristické vozidlá s motorom vzadu dostávali len najvyšší funkcionári, generáli a vedci. Tatra 87 patrila generálovi Kovpakovi a dokonca samému Stalinovi. Neskôr Tatra 603 a 613 slúžili riaditeľom dôležitých výskumných ústavov a príslušníkom KGB. Československé Tatry obsadili miesto medzi Volgou a Čajkou. Ich neobvyklá konštrukcia s motorom vzadu a vzduchové chladenie fascinovali sovietskych inžinierov.

Tatra 87
Tatra v ZSSR znamenala predovšetkým slávne nákladné autá, ktoré si vážili sovietski vodiči.
Foto: shutterstock.com/josefkubes

Začiatky Tatry a vplyv na ZSSR

Keď v roku 1923 debutovala kompaktná a lacná Tatra 11, v ZSSR ešte sériovo nevyrábali automobily. Inštitút NAMI pozorne sledoval zahraničné konštrukcie. Česká mašina zaujala sovietskych špecialistov. Tatra 11 stála na ľahkom trubkovom ráme. Vo vnútri prechádzal kardanový hriadeľ. Dvojvalcový motor vzduchového chladenia mal objem 1,1 litra a výkon 12 koní. Pre zjednodušenie a zlacnenie konštrukcie auto nemalo diferenciál. Maximálna rýchlosť dosahovala 70 kilometrov za hodinu. V roku 1925 československú mašinu ukázali na prvej automobilovej výstave v ZSSR. Potom ju testovali v skúšobnej jazde organizovanej na výber najvhodnejších konštrukcií pre Sovietsky zväz.

NAMI-1: Prvý sovietsky automobil podľa Tatry

Práve Tatra 11 slúžila ako vzor pre NAMI-1 – prvý sovietsky sériový osobný automobil. Československú mašinu však nekopírovali presne. Prevzali len koncepciu – ľahký a jednoduchý chrbtový rám s nezávislými odpruženiami. Motor na NAMI mal tiež vzduchové chladenie. Sovietsky V-dvojvalec objem 1,16 litra vyvíjal 18,5 koňa, neskôr 22 síl. Predné odpruženie bolo iné – na pozdĺžnych perách. U Tatry 11 mali obe odpruženia priečne perá. NAMI-1 sa nestal masovým automobilom. Od roku 1928 do 1930 zostavili len 369 mašín. Tatra 11 a modernizovaných Tatra 12 vyrobili do roku 1932 takmer 11-tisíc kusov. Odvtedy v ZSSR pozorne sledovali automobily českej značky.

tatra NAMI-1
Sovietsky V-dvojvalec objem 1,16 litra vyvíjal 18,5 koňa, neskôr 22 síl. Predné odpruženie bolo iné – na pozdĺžnych perách.
Foto: youtube.com/@conceptavto

Avantgardná Tatra 77 a 87

Senzačná Tatra 77 debutovala v roku 1933. Solídny automobil mal avantgardný, obtekavý karosériu s efektným kýlom na sklone strechy. Mašina stála na chrbtovom ráme, ale motor vzduchového chladenia V8 objem 3 litre a výkon 60 koní bol vzadu. Do roku 1935 vyrobili len 95 kusov Tatry 77. Výroba Tatry 87 začala v roku 1936. Mašina zachovala koncepciu modelu 77. Motor V8 objem 3,5 litra však už vyvíjal 75 koní. Futuristickú štýlistiku dopĺňali tri svetlá vpredu a trojdielne čelné sklo. V roku 1948 Tatru 87 študovali a testovali v NAMI. Ešte skôr sa mašiny objavili v Zväze ako trofejné.

Tatra 87
Tatra 87 s futuristickou karosériou a motorom V8 vzadu patrila medzi najexkluzívnejšie automobily ZSSR. Vlastnil ju generál Kovpak aj sám Stalin.
Foto: shutterstock.com/Haggardous50000

Tatry pre generálov a generalissima

Zachovali sa niekoľko svedectiev, že Tatrami radi jazdili sovietski vysokopostavení vojenační. Tatru 87 vlastnil generál Ivan Roslý a jeden z najznámejších veliteľov partizánskeho hnutia Sidor Kovpak. Moskovskí milovníci automobilovej exotiky dobre poznali auto Réma Merkulova – syna povojnového narkoma štátnej bezpečnosti. Tatru s priebehom menej ako 100 kilometrov kúpil v roku 1945 a jazdil na nej mnoho rokov. Práve v roku 1945 obnovili v Kopřivnici výrobu Tatry 87. V českých archívoch sa zachovali údaje, že niekoľko mašín poslali do ZSSR. Tatru dostał generál Andrej Jereménko, ktorý velil vojskám oslobodzujúcim južné Československo.

Darček pre Stalina

Tatru 87 darovali aj generalissimovi Josifovi Stalinovi. V Československu dokonca natočili film o príprave tohto automobilu a jeho odoslaní do Moskvy špeciálnym lietadlom. Podľa jednej verzie mašinu priviezli na neoficiálnu prosbu dcéry vodcu Svetlany. Priateľila sa s Rémom Merkulovom a chcela takú istú úžasnú mašinu ako on. V roku 1948 Tatru 87 modernizovali, zmenili predovšetkým prednú časť karosérie. Práve takú mašinu testovali v NAMI. V malých množstvách automobily stále posielali do ZSSR. Do voľného predaja sa však nedostali. Výrobu Tatry 87 ukončili v roku 1950 po vyrobení 3023 automobilov.

Tatra T600 Tatraplan
Model Tatra T600 Tatraplan. Nejaký čas túto mašinu vyrábali v Mladej Boleslavi v závode Škoda.
Foto: shutterstock.com/dejjf82

Tatra T600 Tatraplan

Paralelne s Tatrou 87 začali v roku 1947 výrobu kompaktnejšieho a lacnejšieho modelu Tatra T600 Tatraplan. Nejaký čas túto mašinu vyrábali v Mladej Boleslavi v závode Škoda. Šesťstovka bola tiež zadnomotorová, ale stál na nej boxer štvorvalec vzduchového chladenia objem 2 litre a výkon 52 koní. Podľa údajov firmy Tatra do ZSSR poslali 126 automobilov. Opäť nie pre voľný predaj. Avantgardné konštrukcie Tatra tak či onak ovplyvňovali sovietskych špecialistov. Vrátane inžiniera a umelca Jurija Dolmatovského, v niektorých projektoch ktorého sa dá vystopovať československá stopa.

Medzi Volgou a Čajkou

Od roku 1955 vyrábali priestranný, opäť zadnomotorový sedan Tatra 603 s neobvyklou obtekavou karosériou. Motor V8 objem 2,5 litra vyvíjal 95 koní. Neskôr model dostal agregát objem 2,4 litra s výkonom 105 koní. Pri podobnom objeme ako motor ZMZ-21 bol český motor výrazne výkonnejší. Tatra bola aj priestrannejšia ako Volga. Preto v Zväze obsadzovala nejaké podmienečné miesto medzi Volgou a Čajkou. V ZSSR Tatru 603 voľne nepredávali. České automobily obsluhovali hlavne riaditeľov dôležitých, polozatvorených výskumných ústavov. Neskôr niektoré z týchto automobilov, už silno jazdené, sa dostali do súkromných rúk.

Tatra 613
Tatra 613 s talianskou karosériou od ateliéru Vignale slúžila príslušníkom KGB a milície. Motor V8 mal výkon až 200 koní.
Foto: shutterstock.com/Art Konovalov

Posledné Tatry pre KGB

Na zmenu prišla Tatra 613. Priestrannú originálnu karosériu pre Čechov vytvorilo talianské ateliér Vignale. V korbe Tatry 613 stál motor V8 objem 3,5 litra s výkonom 165 koní. Neskôr výkon zvýšili na 200 koní. Sovietsky zväz bol hlavným dovozcom Tatry 613. Z vyrobených 9121 automobilov do roku 1996 do ZSSR poslali 585 kusov. Mašiny pracovali už nielen vo vedeckých ústavoch. Hlavne na nich jazdili príslušníci KGB a milície. Dynamické Tatry 613 používali v ochrane kortežov dôležitých osôb. Tieto mašiny vybavovali zdvojeným zapaľovaním. Tatra 613 sa objavila aj v našom kine. Vo filme z roku 1991 „Génius“ čierna 613-ka vozí milicionárov.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ktorá Tatra vás fascinuje najviac?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

To sa Rusom veľmi nepodarilo. Tu je Lada Niva Sport. Jej výkon by mohol v roku 2025 šokovať.

Sovietsky experiment: Ako Rusi prerobili Tatru 603 na hybridné monštrum s dvoma motormi

Lada 2105 oslavuje 45 rokov: Vzácne verzie, o ktorých ste možno nevedeli


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Togg T10X: Turecký elektromobil, ktorý prekonal Teslu

13.07.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: Anadolu Agency / Getty Images) Turecký elektromobil Togg T10X dosiahol na domácom trhu obrovský úspech, prekonávajúc predajné výsledky takých gigantov,…

Subaru odhalilo prvý oficiálny obrázok nového elektrického modelu Uncharted

13.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/JuliusKielaitis). Japonská automobilka Subaru zverejnila prvý oficiálny obrázok svojho nového elektrického modelu, ktorý ponesie názov Uncharted. Pritom tento nový crossover bol vyvinutý…

Jedno z najväčších lietadiel sveta An-124 Ruslan pristálo v Kyjeve

13.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Oleksandr Naumenko). Ukrajinské hlavné mesto Kyjev, ktoré je denne terčom ruských raketových útokov a dronov kamikadze, privítalo na svojom letisku…

Metóda „na kľučku“: Jednoduchý spôsob krádeže, ktorý opäť naberá na popularite

13.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/FPSecurity). Zlodeji už nepotrebujú rozbíjať okná, používať páčidlá či sofistikované elektronické zariadenia. Stačí im, že nájdu nezamknuté auto, ktoré sa…

Stala sa vám porucha na diaľnici? Takto si zachránite život a vyhnete sa tragédii

13.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/celebrityvautoskole) Keď sa vám stane porucha na diaľnici, máte len niekoľko sekúnd na správne rozhodnutie, ktoré môže zachrániť váš život.…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov