08.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/damiangretka).
Nemecké úrady od minulého leta zaviedli novú metódu merania emisií moderných dieselových áut pomocou počítadla častíc. Táto metóda je oveľa presnejšia ako zastarané meranie, ktoré sa stále používa na Slovensku.

Foto: shutterstock.com/damiangretka
Problém s odstránenými alebo poškodenými DPF filtrami
Podľa informácii prechádzajú na Slovensku technickou kontrolou aj autá s odstránenými DPF filtrami (filtrom pevných častíc), ktoré spĺňajú normy Euro 5 a Euro 6. V Nemecku však často neprejdú ani vozidlá, ktoré majú DPF filter, ale ten už nefunguje správne. Napríklad automobilka Ford musela zvolať 768-tisíc áut na opravu, pretože počas regenerácie DPF filtra mohlo dôjsť k jeho prehriatiu a poškodeniu systému. Aj keď auto nehlási chybu, nové meranie počtu častíc dokáže odhaliť, že emisie obsahujú nadlimitné množstvo častíc menších ako 100 nanometrov, ktoré sú obzvlášť nebezpečné pre zdravie. Tieto častice môžu preniknúť cez pľúca do krvného obehu a zvýšiť riziko rakoviny či kardiovaskulárnych ochorení.
Ako funguje DPF filter?
DPF (Diesel Particulate Filter) zachytáva pevné častice vo výfukových plynoch. Funguje na princípe keramického telesa s uzavretými kanálikmi, cez ktoré prúdia plyny. Zatiaľ čo plyn prejde cez póry keramiky, pevné častice (až 95 %) zostávajú zachytené. Filter sa však rýchlo zanáša – už po 700 kilometroch môže byť plný. Preto má motor regeneráciu, počas ktorej sa filter vypaľuje a čistí.
Životnosť DPF filtra je približne 150-tisíc kilometrov, no jeho správne fungovanie závisí od štýlu jazdy. Regenerácia vyžaduje polhodinovú jazdu rovnomernou rýchlosťou, čo je v mestských podmienkach často nemožné. Ak sa filter upchá, môže to viesť k zníženiu výkonu a zvýšeniu spotreby. V najhoršom prípade je potrebné filter vyčistiť alebo vymeniť.
Odstránenie DPF filtra: Riešenie alebo problém?
Niektorí vodiči sa rozhodnú DPF filter odstrániť, čo znamená jeho fyzické vybratie a preprogramovanie riadiacej jednotky. Tá potom vníma prázdnu rúru ako čistý filter. Výsledkom je však desať- až dvadsaťnásobné zvýšenie emisií.

Foto: shutterstock.com/Virrage Images
Nová metóda merania emisií
Nové zariadenia na počítanie častíc dokážu okamžite odhaliť odstránený alebo poškodený DPF filter. V Nemecku už táto metóda platí, pričom štatistiky TÜV z roku 2024 ukazujú, že riziko zlyhania DPF filtra rastie s počtom najazdených kilometrov. Z 950-tisíc testovaných áut zlyhalo 32-tisíc, pričom zlyhania sa zvýšili z 2,8 % (do 50-tisíc km) na 4,7 % (nad 160-tisíc km).
Na Slovensku sa táto metóda zatiaľ nepoužíva, no v budúcnosti by mala byť zavedená na všetkých technických kontrolách. Najskôr sa bude týkať taxíkov a autoškôl, neskôr všetkých dieselových áut s normou Euro 5 a Euro 6.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Výfukový systém: Ako rozpoznať problémy a udržať vozidlo v kondícii
Sú popoludňajšie zdriemnutia nebezpečné? Nové štúdie prinášajú prekvapivé zistenia
Tragédia na Transfagarašskej ceste: Motocyklistu napadol medveď
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.