21.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@alexandralxndr2071).
Úlohou DPF filtra je znižovať škodlivé emisie. Tu sa dozviete, po akom čase ho treba vymeniť a kedy je možné jazdiť bez filtra.
Väčšina moderných dieselových vozidiel má filter pevných častíc. Nazýva sa DPF – filter pevných častíc – a je určený na odstraňovanie častíc, ktoré vznikajú pri spaľovaní nafty.
Niektoré modely s benzínovými motormi majú aj filter pevných častíc. Tento filter sa nazýva GPF (Gasoline Particulate Filter).
Ako funguje filter pevných častíc
Filter pevných častíc je súčasťou výfukového systému vášho vozidla. Jeho úlohou je premeniť výfukové plyny, ktoré vznikajú pri spaľovaní paliva, na menej škodlivé látky. Filter pevných častíc pomáha znižovať emisie oxidu uhoľnatého, uhľovodíkov a oxidov dusíka.
Ak sa však s vozidlom nejazdí správne alebo sa používa nekvalitné palivo, môže sa DPF filter upchať. V dôsledku toho motor už nebude pracovať na plný výkon.
Keď sa filter pevných častíc zanesie, počítač vozidla spustí zvýšenie teploty vo výfukovom potrubí. Tým sa odstránia škodlivé častice a filter obnoví svoju účinnosť. Tento proces sa nazýva pasívna regenerácia.
Ak nie je možná pasívna regenerácia DPF, je možné pokúsiť sa o chemické čistenie filtra pevných častíc. Toto čistenie by sa však malo vykonávať len v autorizovanom servise s použitím chemikálií, ktoré rozpúšťajú usadeniny vo vnútri filtra.
Kedy vymeniť filter pevných častíc
Tento komponent nemá štandardnú životnosť. Niektoré filtre pevných častíc môže byť potrebné vymeniť už po 100 000 kilometroch. Iné však môžu vydržať viac ako pol milióna kilometrov.
Veľa závisí od štýlu jazdy, kvality používaného paliva a prejazdených ciest. Závisí to aj od spoločnosti, ktorá DPF alebo GPF vyrobila.
V priemere vydrží filter pevných častíc približne 220 000 – 250 000 kilometrov. Potom je možné vyskúšať chemické čistenie, ale výsledky môžu byť neuspokojivé a krátkodobé.
Vo všeobecnosti teda platí, že po 250 000 kilometroch by sa mal filter pevných častíc vymeniť za nový.
Je povolená jazda bez DPF filtra?
Filter pevných častíc sa považuje za základný komponent vozidla. Táto časť nemá vplyv na fungovanie motora alebo samotného vozidla, ale na úroveň škodlivých emisií. Výrobcovia automobilov namontovali tieto filtre, aby splnili normy znečistenia, ktoré vyžaduje zákon. A vozidlá boli typovo schválené s DPF alebo GPF.
Odstránenie filtra pevných častíc teda znamená úpravu vozidla. Po technickej stránke by ste jazdiť na vozidle mohli jazdiť.
Aby však vozidlo prešlo cez STK, musí spĺňať normy týkajúce sa znečistenia. Emisie teda musia byť v medziach stanovených zákonom. To nie je možné, ak chýba systém na likvidáciu pevných častíc vznikajúcich pri spaľovaní paliva.
Preto nie je povolené jazdiť bez filtra pevných častíc DPF, ak je ním vozidlo vybavené z výroby.
Ak však vozidlo nie je z výroby vybavené filtrom pevných častíc, vodiči nie sú povinní ho namontovať.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ako skontrolovať správnu hladinu motorového oleja za studena alebo za tepla?
Preplachovanie motora. Kedy je to potrebné