05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Luigi W Morris).
Šokujúca realita vo Ford: mladí zamestnanci pracovali 15 hodín denne v dvoch zamestnaniach, aby sa uživili. Generálny riaditeľ Jim Farley sa rozhodol situáciu zmeniť a inšpiroval sa samotným zakladateľom Henry Fordom. Ako dokázal zlepšiť podmienky a prečo boli mladí pracovníci nútení robiť zmeny v Amazone pred svojou hlavnou prácou?

Foto: shutterstock.com/Luigi W Morris
Šokujúca realita mladých pracovníkov Fordu
Práca v spoločnosti ako Ford by mala zabezpečiť slušný život. Realita však je bola úplne iná. Mladí zamestnanci vo fabrikách Ford zarábali len 17 dolárov za hodinu, co ich nútilo hľadať ďalšie zamestnanie na pokrytie základných potrieb.
Veteráni spoločnosti upozornili vedenie na alarmujúcu situáciu. „Žiadny mladý človek tu nechce pracovať. Jim, platíš 17 dolárov za hodinu a sú veľmi vystresovaní,“ povedali skúsení pracovníci generálnemu riaditeľovi Jim Farleymu.
Situácia bola neudržateľná. Mladí zamestnanci pracovali osem hodín v Amazone, potom sedem hodín v továrni Ford. Na spánok im zostávali len tri až štyri hodiny denne. Takýto režim ohrozoval ich zdravie a znižoval produktivitu v práci.
Dvojité zamestnanie ako nevyhnutnosť
Nízke mzdy vo Forde prinútili mladých pracovníkov hľadať ďalšie príjmy. Najčastejšie si vybrali zmeny v Amazone, kde mohli zarobiť ďalšie peniaze. Tento systém však mal vážne následky pre všetkých zúčastnených.
Pracovníci boli neustále unavení, čo ovplyvňovalo kvalitu ich práce vo Forde. Spoločnosť tak strácala produktivitu a zamestnanci trpeli vyčerpaním. Takáto situácia nebola udržateľná ani pre jednu stranu.
Americká spoločnosť začala vnímať prácu v automobilovom priemysle ako zle platenú a neatraktívnu. Na rozdiel od minulosti, keď boli tieto pozície prestížne, mladí ľudia ich teraz odmietajú kvôli nízkym mzdám.
Inšpirácia od zakladateľa Henry Forda
Jim Farley sa rozhodol konať a inšpiroval sa historickým krokom zakladateľa spoločnosti. V januári 1914 Henry Ford zdvojnásobil denné mzdy svojich zamestnancov na päť dolárov za osemhodinovú zmenu.
Tento revolučný krok nielen zlepšil život pracovníkov, ale položil základy americkej strednej triedy. Henry Ford vysvetlil svoju motiváciu jednoducho: „Robím to, pretože chcem, aby si môj pracovník kúpil moje autá. Ak zarábajú dosť, budú kupovať moje produkty.“
Farley aplikoval túto filozofiu na súčasnú situáciu. Uvedomil si, že investícia do zamestnancov sa dlhodobo vyplatí. Lepšie platení pracovníci sú lojálnejší, produktívnejší a môžu si dovoliť kupovať produkty spoločnosti.
Zmena z dočasných na stálych zamestnancov
Nové opatrenia Fordu priniesli zásadné zlepšenie. Mladí pracovníci teraz po dvoch rokoch kontinuálnej práce získajú stále zmluvy. Toto opatrenie je súčasťou dohody s odbormi United Auto Workers z roku 2019.
Stále zmluvy znamenajú nielen stabilitu zamestnania, ale aj vyššie mzdy, podiel na zisku spoločnosti a lepšie zdravotné poistenie. Pracovníci už nemusia kombinovať viacero zamestnání na prežitie.
Farley priznal, že zmena nebola jednoduchá ani lacná. „Bolo to nákladné, ale verím, že takéto zmeny potrebujeme v našej krajine,“ vyhlásil. Investícia do ľudí sa však dlhodobo vyplatí celej spoločnosti.
Potreba vzdelávania a odbornej prípravy
Generálny riaditeľ Ford upozornil na dôležitosť vzdelávania. „Naše vlády musia vážne investovať do odborných škôl a kvalifikovaných remesiel,“ zdôraznil Farley. Poukázal na nemecký model, kde majú učňov už od strednej školy.
V Nemecku každý pracovník absolvuje osemročnú odbornú prípravu. Takýto systém zabezpečuje kvalifikovanú pracovnú silu a konkurencieschopnosť priemyslu. Americký automobilový priemysel potrebuje podobné investície do vzdelávania.
Čínska konkurencia núti západné spoločnosti prehodnotiť svoje stratégie. Ford reaguje proaktívne a investuje do svojich ľudí. Len tak môže konkurovať lacnejším výrobcom z Ázie.

Foto: shutterstock.com/seyephoto
Dlhodobé výhody pre spoločnosť
Zlepšenie pracovných podmienok prináša Fordu viacero výhod. Spokojnejší zamestnanci sú produktívnejší a menej často menia zamestnanie. Spoločnosť tak šetrí náklady na nábor a školenie nových ľudí.
Lepšie platení pracovníci si môžu dovoliť kupovať autá Ford, čo zvyšuje predaje. Takto sa investícia do miezd vráti spoločnosti prostredníctvom vyšších tržieb. Je to víťazná situácia pre všetkých.
Ford sa stáva atraktívnejším zamestnávateľom pre mladých ľudí. V čase, keď automobilový priemysel čelí nedostatku kvalifikovaných pracovníkov, je to kľúčová konkurenčná výhoda.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Aký typ vodiča si? Rýchly psychotest odhalí tvoju pravú povahu za volantom
Hrozí zatvorenie továrni so spaľovacími motormi a prepúšťanie
Ferrari Amalfi: Elegantnejšie, modernejšie a ešte rýchlejšie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.