30.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Anton Pentegov).
V roku 1980 sa spustila výroba novej verzie Žigulí – VAZ-2105, ktorá mala nahradiť prvý model závodu VAZ-2101. Pripomenieme si najzaujímavejšie modifikácie tohto sedanu, ktorý sa vyrábal až do 21. storočia.

Foto: shutterstock.com/Anton Pentegov
Nové „štvorcové“ rodina Žigulí
V roku 1980 bolo spustená výroba nového modelu Žigulí – VAZ-2105, ktorý sa mal stať novým základným modelom a nahradiť – VAZ-2101.
Čoskoro za „päťkou“ nasledovali aj ďalšie modely – luxusný sedan VAZ-2107 a nové kombi VAZ-2104. Všetky tri autá sa stali dlhovekými modelmi.
Lada Nova Spezial – nemecká úprava
Nový model Lada Nova Spezial sa začal dodávať len na export.

Foto: shutterstock.com/Art Konovalov
Toto bol VAZ-2105, prepracovaný nemeckým importérom Deutsche Lada. Automobil sa vyznačoval vyvinutým aerodynamickým balíkom a novým predným nárazníkom s plastom.
Kanadská Lada Signet
Nová rodina sa dodávala aj do Severnej Ameriky, konkrétne do Kanady. Toto bola Lada Signet. Takéto automobily sa dali rozoznať aj navonok.
V prvom rade podľa svetiel, zodpovedajúcej miestnym štandardom: oranžovými pozičnými svetlami a bočnými pozičnými svetlami.
Lada Automatic s automatickou prevodovkou
Boli aj verzie s automatickou prevodovkou. Takáto skúsenosť už bola v prípade exportných VAZ-2103. Inštaláciou automatickej prevodovky sa zaoberal dealer Lada v Holandsku.
Automatická prevodovka bola – trojstupňová hydromechanika od GM, ktorá sa montovala aj na Fiaty.
Lada Riva pre pravostranný trh
Nové Lady sa dodávali aj do krajín s ľavostrannou premávkou. Najpopulárnejšou modifikáciou s volantom na pravej strane sa stala Lada Riva (alebo nazývanou VAZ-21056).
Britské „päťky“, ako aj verzie pre vnútorný trh ZSSR, sa vyrábali s troma motormi na výber s objemom 1200, 1300 a 1500 kubíkov.
Lada Lotus – britský projekt
Takmer štvrť storočia dozadu, v roku 2002, v populárnej britskej šou Top Gear bol vytvorený zaujímavý projekt – „päťku“ Lada Riva sa rozhodli prepracovať špecialisti z Lotusu!
Miesto štandardného motora 1500 zaujal jeho vzdialený príbuzný – dvojlitrový motor Fiat Twin Cam. Po prepracovaní mal motor 180 koní. Maximálna rýchlosť prekročila 200 km/h.
Lada VFTS – sovietsky športový variant
Ale nielen v Lotuse vedeli recept na premenu „päťky“ na pretekárske monštrum. V ZSSR bol vlastný športový variant, a vyrobil sa nie v Togliatti, ale vo Vilniuse.
Jeho autorom sa stal preslávený sovietsky pretekár Stasys Brundza. Meno takej „päťky“ bolo Lada VFTS, čo sa čoskoro stalo všeobecne známym označením.
VAZ-21059 s rotorovým motorom
Rýchle „päťky“ sa vyskytovali nielen na pretekárskych tratiach. Pripomeňme si, že dlhý čas AVTOVAZ zostával jedným z dvoch výrobcov, ktorí rozvíjali myšlienku rotorovo-piestového motora.
Podobná modifikácia bola aj u „päťky“ pod indexom VAZ-21059. Pod kapotou stál Wankelov motor s indexom VAZ-4132 – dvojsekciový, karburátorový, s výkonom 140 koní.
Technické parametre rotorového motora
S takým motorom sa Lada dostala na 180 km/h, a prvých 100 km/h nabrala za 9 sekúnd. Motor mal samozrejme vážne nedostatky oproti bežnému piestovému motoru a to bola veľká spotreba paliva ale túto maličkosť nikto neriešil.
Dôležitá časť histórie ZSSR
VAZ-2105 sa stal dôležitou časťou histórie. Za tri desaťročia výroby sa „päťky“ vyrobilo viac ako dva milióny exemplárov. A pre mnohých sa stal prvým automobilom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy
Odporúčané články:
Lada Niva Travel kráča s dobou: Nový dizajn, nová éra!
Toto je najradikálnejší hypersport všetkých čias: Koenigsegg predstavil beštiu, ktorá vyráža dych
Mazda Iconic SP sa stane realitou: Návrat legendárneho rotačného motora
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.