30.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/IC Production).
Od nechania auta so zaradenou rýchlosťou na červenej až po jazdu s nohou na spojke – spôsob, akým riadite auto s manuálnou prevodovkou, výrazne ovplyvňuje jeho životnosť. Na šetrenie prevodovky a spojky sa budete musieť odnaučiť niekoľko vecí. Ktorých zlozvykov sa dopúšťate aj vy?

Foto: shutterstock.com/IC Production
1. Nechávanie auta so zaradenou rýchlosťou na červenej
Priznajte si to – keď stojíte na semaforoch, čakáte so zošliapnutou spojkou, zaradeným prvú stupňom a nohou na brzde? Aj keď vám inštruktor povedal, že je to veľká chyba…
Okrem zaťažovania svalov nôh zbytočne namáhate spojku. Je oveľa lepšie zaradiť neutrál a použiť brzdu na udržanie vozidla v pokoji.
2. Opieranie ruky o radiacu páku
Keď radíte, pravdepodobne nemyslíte na to, čo sa deje v manuálnej prevodovke. Ale pri každom radení sa presúvaná vidlica v prevodovke a dotýka rotujúcich sa častí na výber rýchlosti.
Opieranie ruky o radiacu páku môže spôsobiť nevedomé vyvíjanie tlaku na vidlicu a iné vnútorné časti. Dlhodobo tento návyk urýchľuje opotrebenie komponentov prevodovky.
3. Používanie spojky na udržanie auta na kopci
Ak musíte zastaviť počas jazdy na kopci za autom, musíte zabezpečiť, aby auto nezačalo cúvať. Mnohí vodiči to robia držaním spojky v bode v ktorom spojka zaberá.
Týmto spôsobom však ničíte materiál na kotúči spojky, pretože spojka sa točí jednou rýchlosťou, zatiaľ čo prítlačný kotúč motora sa pohybuje inou.
4. Plné stlačenie plynu pri nízkych otáčkach
Ak napríklad idete rýchlosťou 40 km/h na piatom rýchlostnom stupni, nie je dobré náhle stlačiť plynový pedál na podlahu. Posielate vozidlu zmätočné signály.
Pri nízkych otáčkach by mal ísť motor v kľudovom režime zatiaľ čo vaša noha mu hovorí, aby pracoval veľmi silno. Týmto spôsobom si ničíte motor.
5. Opieranie nohy o pedál spojky
Niektorí vodiči majú sklon jazdiť s nohou opretou o pedál spojky. To môže spôsobiť, že uvoľňovacie ložisko spojky je v kontakte s krytom spojky a vytvára trenie, keď to nie je potrebné.
Nielen že to spôsobuje predčasné opotrebenie spojky, ale tiež znižuje výkon vozidla. Oprava spojky je drahá záležitosť.
6. Jazda v neutráli na šetrenie paliva
Kedysi bola pomerne bežná prax pokúšať sa šetriť palivo vyradením rýchlosti pri jazde z kopca ale pri moderných autách to už neplatí a dokonca si zvýšite spotrebu paliva.
Nielen že to nie je užitočné, je to aj nebezpečné, pretože nemáte plnú kontrolu nad autom, keď je v neutráli. Nemôžete náhle zrýchliť v nebezpečnej situácie.

Foto: shutterstock.com/kryzhov
7. Príliš rýchle uvoľnenie spojky
V ideálnom prípade chcete, aby vaše auto jazdilo čo najplynulejšie. Príliš skoré uvoľnenie spojky spôsobí, že vozidlo trhne a vyvinie nadmerný tlak na motor a prevodovku.
To prehrieva spojku, čo môže časom spôsobiť vážne poškodenie. Toto je bežný problém u začínajúcich vodičov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy
Odporúčané články:
Prečo vaše auto nenaštartuje? Najčastejšie príčiny a jednoduché riešenia
Toto sú najrušnejšie turistické destinácie v Európe: Zakynthos drví konkurenciu
Prečo je oprava nových áut náročnejšia? Mechanici odhaľujú pravdu o moderných vozidlách
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.