Správy, Zaujímavosti,

Ikona na kolenách: Nemecká automobilová značka krachuje

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@marchettino). Jedna z najexkluzívnejších nemeckých automobilových značiek, Isdera, ktorá sa preslávila výrobnou ikonou Mercedes CW 311, definitívne končí. Ani čínske investície ani pokusy o prechod...

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@marchettino).

Jedna z najexkluzívnejších nemeckých automobilových značiek, Isdera, ktorá sa preslávila výrobnou ikonou Mercedes CW 311, definitívne končí. Ani čínske investície ani pokusy o prechod na elektromobilitu ju nezachránili pred úpadkom. Vzniká tak otázka, či značka s unikátnou históriou a odvážnymi modelmi má ešte šancu na návrat.

Mercedes Isdera Imperator volant
Ikona na kolenách: Nemecká automobilová značka krachuje.
Foto: youtube.com/@marchettino

Sen z garáže, ktorý dobyl svet

Príbeh Isdery sa začal písať už v roku 1969, keď Eberhard Schulz, nadšený automobilový dizajnér, postavil svoj prvý model Erator GTE priamo vo svojej garáži. So svojím výtvorom navštívil legendárne značky Porsche a Mercedes, aby získal prácu. Hoci mu Mercedes najskôr ponúkol miesto, jeho najväčší úspech prišiel až neskôr, keď sa podieľal na dizajne úchvatného Mercedesu CW 311. Tento model bol natoľko pôsobivý, že získal logo trojcípej hviezdy, no výroba sa nikdy nespustila.

Schulz sa však nevzdal. V roku 1982 založil vlastnú automobilku Isdera, ktorá sa špecializovala na exkluzívnu, na zákazku vyrábanú produkciu. Práve pod jeho značkou sa CW 311 pretransformoval na Imperator 108i, okúzľujúci model s výnimočnými technológiami a dizajnom.

Mercedes Isdera Imperator
Imperator: Pýcha, ktorá prežila len krátko.
Foto: youtube.com/@marchettino

Od slávy k problémom

Hoci Isdera dokázala osloviť motoristických fajnšmekrov, jej cesta nebola jednoduchá. Modely ako Commendatore 112i alebo Autobahnkurier AK116i síce ohromovali výkonom a technológiami, no vysoké náklady na vývoj a ekonomické problémy v 90. rokoch značku takmer potopili. Zachránená bola švajčiarskym investorom, ktorý však nechal Schulza pri kormidle.

Napriek tomu, že firma pokračovala v zakázkovej výrobe, trh sa menil. Exkluzivita a ručne vyrábané modely už nestačili. Isdera sa pokúsila oživiť svoju slávu vstupom do spolupráce s čínskou značkou WM Motor v roku 2015. Tento krok mal byť záchranou, ale ani nové partnerstvo neprinieslo očakávaný úspech.

Elektromobilita ako krok vedľa

Podobne ako mnohé iné značky, aj Isdera sa pokúsila reagovať na požiadavky modernej doby a prejsť na elektromobilitu. Avšak model Commendatore GT, ktorý mal byť ich vstupenkou do budúcnosti, nikdy nešiel do sériovej výroby. Spoločnosť nakoniec odkúpila čínska Xinghui Automotive Group, ktorá plánovala pokračovať v limitovanej ručnej výrobe. Vzniklo dokonca dizajnové centrum v Číne, no ani tieto snahy nezabránili pádu značky.

Krutý koniec

V roku 2025 prišla z oblasti Saarbrückenu definitívna správa o bankrote firmy. Hoci jej modely, ako napríklad legendárny Imperator, stále lákajú zberateľov a na aukciách dosahujú miliónové sumy, zdá sa, že ani to nestačí na oživenie výroby.

Značka, ktorá bola kedysi symbolom inovácií a odvahy, sa ocitla na okraji zániku. Budúcnosť Isdery je teraz v rukách osudu a potenciálnych investorov, no jedno je isté – história tejto značky zostáva nezmazateľnou súčasťou automobilového sveta.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Má značka Isdera šancu na návrat?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Čína zadržiava vzácne suroviny: Svetoví výrobcovia elektromobilov stoja pred veľkým problémom!

Ako zelená ideológia zrazila na kolená automobilový trh v Holandsku

Nečakaný zvrat vo Volkswagene: Pridávajú zmeny, dôvod poteší každého motoristu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nová Škoda Octavia: Bude elektrická, ale aj so spaľovacím motorom

2. júla 2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@skodacz). V rozhovore generálny riaditeľ Škody prezradil niečo o budúcej Octavii, ktorá príde za viac ako štyri roky…

Nový škandál v Tesla Gigafactory

2. júla 2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/Tesla). To, čo vyzeralo ako oslavná fotka v Tesla Gigafactory v Berlíne, vyvolalo búrlivé reakcie kvôli kontroverznému gestu…

Volkswagen čelí žalobe kvôli nadmernej spotrebe oleja v motoroch 2.0 TSI

2. júla 2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/vivooo). Skupinová žaloba proti Volkswagenu v USA spája niekoľko samostatných prípadov. Sedem žalobcov a ich právnici vystupujú proti…

Preniesli celú štvrť v jednom kuse. Budovy sa vrátili na miesto po 19 dňoch

2. júla 2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost). Číňania neprestávajú prekvapovať inovatívnymi technológiami a riešeniami. Ako sa práve dozvedáme, v samom srdci Šanghaja sa nedávno…

Oplatí sa kúpiť plug-in hybrid, ak ho nebudete nabíjať?

2. júla 2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Halfpoint) Oplatí sa kúpiť plug-in hybrid, ak sa mi nechce alebo nemám kde ho nabíjať? Takéto otázky sa…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov