28.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Svitlana Hulko).
Viac ako tri štvrtiny majiteľov automobilových servisov považuje opravu nového auta za časovo náročnejšiu ako starších modelov. Navyše mnohí z nich tvrdia, že výrobcovia áut sťažujú prácu nezávislým servisom. Takéto závery vyplývajú z prieskumu.

Foto: shutterstock.com/Svitlana Hulko
Moderné autá vyžadujú viac času
Takmer 77% opýtaných uviedlo, že oprava nového modelu automobilu je časovo náročnejšia ako starších vozidiel. Iba necelých 14% mechanikov uznalo, že viac času venujú servisu starších áut, zatiaľ čo viac ako 9% nemalo v tejto otázke názor.
Odkiaľ tieto rozdiely? V prvom rade majitelia servisov uvádzali zložitosť moderných elektronických systémov. Hlavný dôvod označilo takmer 37% hlasujúcich.
Následne upozorňovali na obmedzený prístup k technickým návodom (takmer 17%) a nedostatok vhodných diagnostických nástrojov (viac ako 15%). Na ďalších miestach sa umiestnili: sťažený prístup k prvkom vyžadujúcim opravu, nedostatok príslušných oprávnení a certifikátov, nedostatočné zručnosti a nízka dostupnosť náhradných dielov.
Elektronika a motor sú najčastejšie zdroje porúch
Prieskum poskytuje dôležité informácie o „najpopulárnejších“ poruchách, s ktorými sa mechanici stretávajú v každodennej práci. Odborníci v nových autách najčastejšie opravujú elektroniku vozidla (40%) a motor (38,5%). Viac ako 9% účastníkov ankety upozornilo na poruchy brzdového systému, 7% na problémy s odpružením a iba 3% označilo rozvodový mechanizmus.
Naproti tomu v starších automobiloch podľa mechanikov dominujú problémy s odpružením (takmer 48%) a brzdovým systémom (18,5%). Často sa objavujú poruchy súvisiace s motorom (viac ako 12%), výfukovým systémom (takmer 11%) a elektronikou (viac ako 7%).
Nezávislé servisy vytláčané na okraj?
V prieskume sa mechanikov pýtali na ich názor ohľadom spolupráce s výrobcami automobilov v kontexte opravy moderných áut. Väčšina respondentov – viac ako 72% – považuje, že výrobcovia áut sťažujú dielňam servisovanie súčasných vozidiel.
Hlavným problémom, na ktorý poukazujú nezávislé servisy, je obmedzený prístup k technickej dokumentácii, elektrickým schémam a diagnostickým nástrojom. Výrobcovia vozidiel často zabezpečujú svoje systémy pred vonkajšou diagnostikou, čo znemožňuje účinnú opravu bez plateného online prístupu alebo predchádzajúcej autorizácie.

Foto: shutterstock.com/Anatoliy Cherkas
Poruchovosť definovaná nanovo
Respondenti označili príčiny vyššej poruchovosti súčasných áut. Najčastejšie uvádzali nízku kvalitu dielov a materiálov, označovanú ako „príliš ľahké“ alebo „málo trvanlivé“, čo sa prejavuje rýchlejším opotrebovaním. Významným faktorom sa ukázal nadmerný podiel elektroniky – komplikovanej, náchylnej na poruchy a ťažkej na diagnostiku.
Mnohé odpovede zdôrazňovali negatívne dôsledky proekologických riešení, ako sú systémy redukcie emisií výfukových plynov či servis oleja v režime „long life“, ktoré sa prejavujú na celkovej trvanlivosti a zvyšujú poruchovosť súčasných vozidiel.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Toto ti poisťovňa nikdy nepovie: Máš nárok na náhradné vozidlo zadarmo
Dacia Sandero vládne Európe: Najpredávanejšie auto za prvých 5 mesiacov
Najdlhší let sveta: 19 hodín luxusu za závratnú cenu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.