27.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DVector).
V stagnujúcom trhu stojí za pozornosť prudký nárast čínskych značiek, pričom MG predbehlo Fiat, plug-in hybridy prekonali diesely a večne zelená Clio dominuje. Májové registrácie v Európe vzrástli o 1,6%, ale čínska ofenzíva naberá na obrátkach.

Foto: shutterstock.com/DVector
Stagnujúci trh s miernym rastom
Podľa údajov zverejnených asociáciou výrobcov ACEA zaznamenal európsky automobilový trh v máji 2025 mierne pozitívny signál: registrácie nových vozidiel v krajinách EÚ vzrástli o 1,6% oproti rovnakému mesiacu 2024, dosiahli 926 582 jednotiek (oproti 911 581 v predchádzajúcom roku).
Ak sa berie do úvahy rozšírená Európa (EÚ + EFTA + Veľká Británia), celkový počet dosahuje 1 113 194 registrácií s nárastom o 1,9%.
V období január-máj 2025 však zostáva bilancia pre EÚ v miernom poklese: -0,6%, čo predstavuje 4 566 970 registrovaných jednotiek oproti 4 594 302 v rovnakom období 2024. Rozšírená Európa naopak zaznamenáva mierne zvýšenie o 0,1% s 5 572 458 registráciami.
Elektromobily na 15,4%
V mesiaci máj si benzínové hybridy získali najväčší podiel na trhu: 34,1% (35,1% v kumulatíve piatich mesiacov) s 1 601 090 jednotkami a rastom o 19,8%.
Nasledujú benzínové vozidlá s 263 953 registráciami a podielom 28,5% v máji (28,6% za päť mesiacov), s poklesom o 18,6%.
Dobre si vedú elektromobily, ktoré sa umiestnili na treťom mieste s podielom 15,4% ako v máji, tak aj v kumulatíve. BEV (Battery Electric Vehicle) vzrástli o 26,1% v prvých piatich mesiacoch roka, dosiahli 701 089 jednotiek.
Medzi najvýkonnejšie trhy patria: Nemecko (+43,2%), Belgicko (+26,7%) a Holandsko (+6,7%), zatiaľ čo Francúzsko zaznamenalo -7,1%.
Plug-in hybridy prekonali diesely
Prvýkrát v máji plug-in hybridy (9,4%) prekonali dieselové vozidlá (9,2%) z hľadiska mesačného podielu. V období január-máj sa prvé ustálili na 8,2% oproti 9,5% dieselov.
Diesel zaznamenal pokles o 26,6% v prvých piatich mesiacoch. Súčet benzínu a dieselu predstavuje podiel na trhu 38,1% oproti 48,5% v roku 2024.
Najpredávanejšie modely a značky
Skupina Volkswagen vedie rebríček s 263 787 registráciami (+4,8%), ťahaná boomom značky Cupra (+47,7%). Stellantis je druhý so 150 310 jednotkami (-5,2%), ale s pozitívnymi výsledkami pre Alfa Romeo (+25,8%) a Peugeot (+4,8%).
Tretia je Skupina Renault so 102 039 autami (+4%), aj vďaka príspevku Dacia (+15,5%).
Podľa analýz Jato je Renault Clio najpredávanejším autom v Európe v máji 2025 s 21 163 jednotkami. Na druhom mieste sa umiestnila Dacia Sandero (19 948 jednotiek, +3%), nasledovaná Volkswagenom T-Roc s 18 420 registráciami, v poklese o 10%.

Foto: shutterstock.com/ezphoto
MG predbehla Fiat napriek clám
Napriek clám uvalených EÚ, ktoré sa teda ukazujú ako málo účinné, sa rast čínskych výrobcov zdá nezastaviteľný. V minulom mesiaci máj čínske značky zaregistrovali 65 808 vozidiel, čo predstavuje 5,9% z celkových predajov, s podielom viac ako zdvojnásobeným oproti 2,9% v roku 2024.
V máji značka MG zaregistrovala 29 400 vozidiel, zaznamenala ročný nárast o 30% a predbehla Fiat v prepočte od začiatku roka: 133 400 jednotiek oproti 125 300 turínskej značky.
V tom istom mesiaci BYD dosiahol mimoriadny rast s +397% oproti 2024. Po tom, čo prvýkrát v apríli predbehol Teslu, v máji skončil len s 40 jednotkami menej ako americká značka.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Kórejskí vedci sľubujú elektromobily s dojazdom 5000 km na jedno nabitie
Dacia Spring na nemeckej diaľnici: Aká je maximálna rýchlosť malého mestského elektromobilu?
Tlačidlo Start-Stop nereaguje? Expert radí, čo robiť pri poruche
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.