Novinky, Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Ktorý typ pohonu je najčistejší? Táto štúdia vyvracia všetky pochybnosti

14.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@animagraffs). Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) vypočítala emisie plynov automobilov s rôznymi typmi pohonu počas ich životného cyklu. Jeden typ je jasným víťazom. Medzinárodná...

14.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@animagraffs).

Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) vypočítala emisie plynov automobilov s rôznymi typmi pohonu počas ich životného cyklu. Jeden typ je jasným víťazom.

Ktorý typ pohonu je najčistejší? Táto štúdia vyvracia všetky pochybnosti.
Foto: youtube.com/@animagraffs

Medzinárodná rada pre čistú dopravu (ICCT) vo svojej štúdii skúmala automobily od modelového roku 2024 ponúkané v Spojených štátoch. Do úvahy brala autá s klasickým spaľovacím motorom, hybridy, plug-in hybridy aj plne elektrické vozidlá.

Dôležité je, že štúdia zahŕňa celý životný cyklus daného vozidla. To znamená vrátane emisií plynov z výroby surovín, batérií, celých vozidiel, paliva (elektriny) a používania a likvidácie vozidla na konci jeho životnosti.

Tento pohľad preto poskytuje úplný obraz o znečistení spôsobenom konkrétnym vozidlom v závislosti od typu pohonu.

Typ pohonu a vplyv na životné prostredie

ICCT vo svojej štúdii tiež rozdeľuje autá do dvoch skupín z hľadiska typu karosérie. Sú to klasické sedany a vozidlá SUV. Bez ohľadu na to, najmenší dopad na životné prostredie má vždy automobil s elektrickým pohonom.

Podľa Medzinárodnej rady pre čistú dopravu vypúšťajú klasické hybridy počas celého životného cyklu 2,2-krát (sedany) až 2,5-krát (SUV) viac skleníkových plynov ako čisto elektrické modely.

Len o niečo lepšie výsledky dosahujú plug-in hybridy. V ich prípade ICCT vypočítala približne 2-násobne vyššie emisie plynov (bez ohľadu na typ karosérie) ako v prípade elektromobilov. Naopak, autá s klasickým spaľovacím motorom produkujú až 3,5-krát viac plynov ako elektromobily.

Uvedené údaje sa týkajú nabíjania pomocou štandardnej elektrickej siete v USA. To znamená, že 21,4 % elektrickej energie pochádza z obnoviteľných zdrojov a 18,6 % z jadrovej energie. Najvýznamnejším zdrojom elektrickej energie sú stále plynové elektrárne (41,1 %).

Najmenší dopad na životné prostredie má vždy automobil s elektrickým pohonom.
Foto: youtube.com/@Electrifyingcom

Ak elektromobily využívajú len energiu z obnoviteľných zdrojov, ešte výraznejšie ich predbiehajú vozidlá s inými druhmi pohonu. V prípade hybridných vozidiel SUV sa ich negatívny vplyv na životné prostredie v porovnaní s elektrickými vozidlami zvyšuje na 4,9-násobok. V prípade vozidiel SUV s klasickým pohonom až 6,7-násobne.

Hybridy majú obmedzený potenciál

Medzinárodná rada pre čistú dopravu uskutočnila podobnú štúdiu v roku 2021. V tom čase boli emisie počas životného cyklu priemerného elektromobilu o 57 – 58 % nižšie ako emisie ekvivalentného spaľovacieho vozidla.

Aktuálne údaje ICCT naopak ukazujú, že v súčasnosti sú v priemere o 66-74 % čistejšie ako autá s inými typmi pohonu. V optimálnom scenári, t. j. keď sú poháňané výlučne obnoviteľnou energiou, sa ukazuje, že majú až o 85 % nižší negatívny vplyv na životné prostredie.

To však nie je všetko. Medzinárodná rada pre čistú dopravu vypracovala aj prognózy na rok 2030. Podľa jej odhadov majú byť autá na elektrinu (poháňané obnoviteľnými zdrojmi) ešte „čistejšie“ – v priemere 7,5-krát viac ako SUV so spaľovacími motormi.

ICCT okrem toho tvrdí, že hybridné vozidlá vrátane plug-in hybridov majú oveľa obmedzenejší potenciál znižovania emisií skleníkových plynov ako elektromobily.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Veľký hit značky Kia. Teraz je lacnejší ako hybrid a veľmi spoľahlivý

Prehlbuje sa kolaps na trhu s elektromobilmi. Už dlho to nebolo také zlé


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Čo sa stane, ak nedoplníte palivo, keď sa rozsvieti kontrolka paliva?

10.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PeterFinnTheCarDoctor). Ak je v nádrži málo paliva, na prístrojovej doske sa rozsvieti kontrolka paliva. Má podobu palivového čerpadla alebo LED…

JAECOO 7 sa stal hitom. Má predpoklady stať sa hviezdou medzi SUV

9.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@IDCarsTV). Viacerí čínski výrobcovia v poslednom čase považujú európsky trh za trh, ktorý ponúka veľa príležitostí na speňaženie. SUV s…

Nový Nissan Patrol má motor V6 s prirodzeným vstrekovaním paliva

9.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@recanything). Konečne je tu nový Nissan Patrol. Model siedmej generácie nahrádza starnúci model, ktorý sa predával nie menej ako 14…

Vodič prichytený pri jazde pod vplyvom alkoholu poďakoval polícii za to, že ho zastavila. Dvakrát zaspal za volantom

9.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BusinessInsider). Muža, ktorý sa opil na ceste k moru, zastavili policajti. Reakcia muža nebola taká, akú by policajti očakávali, pretože…

Koľko zarába vodič rozvozu podľa vozidla: auto, skúter, bicykel. Oplatí sa stať kuriérom?

9.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DownloadAfterEffectsTemplate). Jednou z najčastejšie kladených otázok na internete je táto: „Oplatí sa stať kuriérom?“ Odhliadnuc od preklepu je zrejmé, že…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov