22.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Bascar).
Koncern Stellantis vyhlásil celoeurópsky zákaz jazdy pre majiteľov dvoch svojich modelov. Dôvodom je nedávny smrteľný úraz spôsobený chybou vo výrobe airbagov. Akcia sa týka vozidiel Citroën C3 a DS3 z rokov 2009-2019, ktoré majú nainštalované nebezpečné airbagy od firmy Takata.

Foto: shutterstock.com/Bascar
Ktoré modely sú zasiahnuté zákazom
Akcia „Stop-Drive“ predstavuje súčasť rozsiahleho stiahnutia vozidiel, ktorú koncern Stellantis spustil v južných krajinách Európy už pred viac ako rokom. Teraz však po nedávnom úraze vo Francúzsku zaviedli oficiálny zákaz používania konkrétnych modelov takmer v celej Európe.
Problém sa týka dvoch modelov vozidiel:
- Citroën C3 druhej generácie
- Citroën DS3/DS 3 prvej generácie
Zasiahnuté sú vozidlá z ročníkov 2009-2019, ktoré majú nainštalované airbagy od firmy Takata. Majitelia týchto áut dostanú v najbližšom čase písomné upozornenie o probléme. Zároveň ich vyzývajú, aby prestali vozidlo používať a okamžite sa dostavili do autorizovaného servisu na bezplatnú opravu.
Čo je problém s airbagmi Takata
Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) upozornil na chybné airbagy firmy Takata už v roku 2009. Vyšetrovanie ukázalo, že chybné súčiastky môžu spôsobiť nesprávne otvorenie airbagov. Konkrétne ide o situácie, keď sa počas nafukovania airbagov do kabíny vystreľujú kovové úlomky – zvyšky zváracieho nánosu vznikajúce pri výrobe plničov.
Rýchlo sa ukázalo, že potenciálne nebezpečné airbagy sa dostali do miliónov automobilov nielen v Spojených štátoch. Rozsah problému je skutočne veľký, pretože Takata vlastnila 20 percent trhu s airbagmi. Momentálne odhadujú, že chybné airbagy sa dostali do približne 100 miliónov vozidiel na celom svete.

Foto: shutterstock.com/Jarretera
Tragické následky chybných airbagov
Chybné airbagy doteraz spôsobili 24 úmrtí a zranenia u 300 ľudí na celom svete. Poslednou obeťou airbagy s opisovanou chybou je žena z francúzskeho mesta Reims. Zomrela pred týždňom v dôsledku zranení spôsobených airbagom v Citroëne C3 z roku 2014.
Výrobca už stihol vyriešiť problém v 481 tisíc vozidlách zo 690 tisíc registrovaných vo Francúzsku, ktorých sa vec týka. Preto sa rozhodol zakázať jazdu spomenutými modelmi, kým sa v nich nevymenia chybné airbagy.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nová Toyota RAV4 2026: Šiesta generácia s hybridným pohonom prichádza na jar
Modré dopravné značky s rýchlosťou: Poznáte rozdiel medzi kruhovou a štvorcovou?
Toyota Corolla Cross sklamala v Európe: Japonci vedia, čo urobili zle
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.