14.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DjsAviation).
Ramesh Viswashkumar je jediným človekom, ktorý prežil štvrtkovú katastrofu Boeingu Dreamliner v Indiách. Zahynulo najmenej 265 ľudí – pasažierov, členov posádky a ľudí na zemi. Viswashkumar sedel na mieste 11A. Zachránila ho táto pozícia? Experti vysvetľujú, prečo nie každé sedadlo 11A je bezpečné a čo skutočne rozhoduje o prežití pri leteckých katastrofách.

Foto: youtube.com/@DjsAviation
Miesto 11A – náhoda alebo zázrak?
Záchrana pasažiera, ktorý unikol cez núdzový východ niekoľko sekúnd po tom, ako sa lietadlo Air India zrútilo, vyvolala špekulácie o tom, či je miesto 11A najbezpečnejšie v lietadle. Experti však tvrdia, že nie je to také jednoduché.
Konfigurácia sedadiel v lietadlach je veľmi rozmanitá, katastrofy sa stávajú zriedka a prežitie často závisí od mnohých faktorov. Zaujímavosťou je, že napríklad Flightradar24 označil vlani miesto 11A v Boeingu 737-800 Ryanair za „najnenávidennejšie miesto v európskych aerolíniách“ – je to sedadlo pri okne… bez okna.
Blízkosť núdzového východu rozhoduje
„Každá nehoda je iná a nedá sa predpovedať šanca na prežitie na základe umiestnenia kresla,“ hovorí Mitchell Fox z Flight Safety Foundation. Ramesh Viswashkumar povedal, že jeho miesto 11A sa nachádzalo v blízkosti núdzového východu a podarilo sa mu z lietadla vystúpiť.
„Sedenie priamo pri dverách núdzového východu ti môže pomôcť prežiť nehodu, ale nebude to vždy 11A, pretože lietadlá môžu mať desiatky rôznych konfigurácií,“ zdôrazňuje Reuters.
Nie vždy je 11A tým správnym miestom
„V tomto konkrétnom prípade, keďže pasažier sedel priamo pri núdzovom východe, bolo to najbezpečnejšie miesto v ten deň. Ale nie vždy je to 11A, to je len 11A v tejto konfigurácii Boeingu 787,“ dodáva Ron Bartsch, prezident AvLaw Aviation Consulting.
Štúdia Popular Mechanics z roku 2007 skúmajúca katastrofy od roku 1971 ukázala, že pasažieri sediaci v zadnej časti lietadla mali väčšie šance na prežitie. Niektorí experti naopak navrhujú, že „sekcia krídla poskytuje väčšiu stabilitu.“
Pozor na padajúce batožiny
„Sedenie vedľa dverí núdzového východu, ako Ramesh, dáva možnosť byť jedným z prvých, ktorí vystúpia z lietadla, hoci niektoré východy nefungujú po katastrofe,“ píše agentúra. V prípade katastrofy v Indiách opačnú stranu lietadla blokovala stena budovy, do ktorej narazilo.
Sedenie pri uličke môže zabezpečiť rýchlejší únik, „ale zvyšuje riziko zranenia hlavy batožinou vypadávajúcou z horných priehradiek – je to oveľa častejší jav ako vážne nehody.“
Najlepšia rada: Počúvaj bezpečnostné pokyny
Experti tvrdia, že venovaním pozornosti bezpečnostnej prezentácii na začiatku letu – často považovanej za rutinnú – je pravdepodobne najlepší sposôb na zvýšenie šancí na prežitie.
„Disciplína a dodržiavanie odporúčaní palubnej posádky týkajúcich sa evakuácie, vrátane zanechania batožín, boli kľúčovým faktorom pri záchrane životov všetkých 379 pasažierov a členov posádky na palube lietadla Japan Airlines v januári minulého roku,“ zdôrazňuje Reuters.

Foto: youtube.com/@globalnews
Spočítaj si rady do východu
Airbus A350 sa vtedy zrazil s lietadlom pobrežnej stráže na letisku Haneda v Tokiu. Dobrou radou je spočítať počet radov medzi svojím sedadlom a najbližším východom. Takéto vedomosti sa môžu ukázať ako nesmierne užitočné, ak sa kabína naplní dymom a viditeľnosť bude obmedzená.
Pamätaj si: v prípade núdze každá sekunda rozhoduje a tvoja pripravenosť môže zachrániť život. Nie je to o konkrétnom čísle sedadla, ale o tom, ako dobre poznáš svoje okolie a ako rýchlo dokážeš reagovať.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Neuveriteľné čísla: Viete, koľko kilometrov nalietajú lietadlá za jeden rok?
„Zastal vo vzduchu“ a začal padať: Chvíle hrôzy na palube lietadla Wizz Air
Rusko: Krajina rekordov a neuveriteľných faktov, ktoré vás dostanú
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.