12.06.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lerner Vadim)
Európsky automobilový priemysel, ktorý bol desaťročia hrdosťou únie, vstupuje do roku 2025 v stave vážnej krízy. Sektor dodávateľov automobilových súčiastok čelí masívnym prepúšťaniam a bankrotom. Rok 2025 prináša ďalšie vlny zatváraní závodov a úpadkov v európskom sektore automobilových dodávateľov. Hoci Európska únia stavia na zelenú a digitálnu transformáciu, jej základ – sieť firiem dodávajúcich súčiastky a technológie – sa chveje v základoch.

Foto: shutterstock.com/Lerner Vadim
Hlboká trhlina v srdci európskeho priemyslu
Európsky automobilový priemysel, ktorý bol desaťročia hrdosťou únie, vstupuje do roku 2025 v stave vážnej krízy. Najmä sektor výrobcov súčiastok pre prvú montáž, ktorý sa nachádza medzi tlakom politických ambícií a realitou trhu, nesie čoraz väčšie náklady transformácie. Tempo zmien neodpovedá možnostiam priemyslu a firmy sa dostávajú do existenčných problémov. Podľa údajov CLEPA (Európskeho združenia výrobcov automobilových súčiastok) bankroty a zatvorenia závodov už zodpovedajú za viac ako polovicu všetkých stratených pracovných miest. Investičné prognózy do roku 2030 boli znížené až o 22 miliárd eur oproti predchádzajúcemu roku. Budúcnosť sektora sa stáva čoraz neistejšou a experti varujú pred kolapsom celého systému dodávateľov.
Prepúšťanie, ktoré nekompenzuje elektromobilita
Rok 2024 sa uzavrel s bilanciou takmer 55 tisíc stratených pracovných miest v sektore dodávateľov, a začiatok roku 2025 priniesol už ďalších 10 tisíc prepustených. Ešte horšie je, že nové pracovné miesta v oblasti elektromobility prakticky nevznikajú – v prvom štvrťroku 2025 sa ohlásilo vytvorenie len 500 nových pozícií. To je pokračovanie klesajúceho trendu v zamestnanosti, ktorý trvá už viac ako dva roky. Zastrašujúce sú aj príčiny týchto prepúšťaní – až 57% z nich je dôsledkom úpadkov alebo zatvorenia závodov, a nie ako predtým reštruktúralizácie nákladov. Od januára 2025 ukončilo činnosť najmenej osem tovární v Európe. Medzi nimi vyniká prípad Northvolt – firmy, ktorá bola doteraz vnímaná ako symbol zelenej revolúcie v batériovom priemysle.
Nadprodukcia a fixné náklady dusia odvetvie
Z najnovšieho prieskumu CLEPA a McKinsey vyplýva, že až 62% firiem v odvetví sa zmáha s nadmernou výrobnou kapacitou a rastúcimi fixnými nákladmi. Každý štvrtý výrobca priznáva, že pri súčasnej úrovni dopytu nie je schopný pokryť fixné náklady vo väčšine svojich závodov. To je signál vážnych štrukturálnych problémov a rastúceho rizika masívnych redukcií zamestnancov. Finančnú kondíciu dodávateľov najlepšie vystihuje fakt, že viac ako 75% firiem prognózuje marže pod 5% – úroveň považovanú za minimum pre dlhodobé investície. Ešte znepokojujúcejšie je, že 42% očakáva pôsobenie na hranici rentability alebo úplne bez zisku – to je najhorší výsledok od čias pandémie v roku 2020. Problémy sa prehlbujú kvôli trom hlavným faktorom: pokles konkurencieschopnosti, napäté vzťahy s výrobcami automobilov a slabnúci dopyt.
Škrty investícií sú úderom do budúcnosti
Rast nákladov a regulačná neistota spôsobujú, že firmy obmedzujú investície – tie dlhodobé, strategické, súvisiace s výskumom, infraštruktúrou či automatizáciou. Prognózy CAPEX (investičných výdavkov) na roky 2025-2030 klesli o 22,3 miliardy eur oproti vlaňajším odhadom. Podľa Oxford Economics sa ročné investície majú stabilizovať na úrovni 35,6 miliardy eur – to je o 4 miliardy menej, ako sa prognózovalo ešte pred rokom. Hoci Európa stále vedie z hľadiska pomeru výdavkov k predaju, trend je výrazne klesajúci – zo špičkovej úrovne 13% v roku 2021 na súčasných 10,4%. To je obzvlášť nebezpečné v momente, keď ekologická a digitálna transformácia vyžaduje práve zrýchlenie investícií. Bez dostatočných investícií do výskumu a vývoja môže Európa stratiť technologické vedenie v kľúčových oblastiach ako sú batérie, autonómne riadenie a digitálne technológie.

Foto: youtube.com/@KondorCars
Čo to znamená pre budúcnosť európskeho priemyslu
Európsky automobilový priemysel stojí dnes na rozhodujúcom bode – nie medzi spaľovacím a elektrickým motorom, ale medzi reálnou transformáciou a utopickou víziou odtrhnutou od ekonomických základov. Výrobcovia súčiastok, ktorí sú chrbtovou kosťou tohto sektora, neinvestujú, pretože nemajú z čoho ich financovať. Klesajúce marže, rastúce náklady a nedostatok jasného impulzu dopytu spôsobujú, že mnoho firiem nielen škrtá náklady, ale úplne sa sťahuje z trhu. Ak chce EÚ zachovať inovatívnosť a pracovné miesta, potrebuje nielen ambiciózne ciele, ale aj pragmatické nástroje podpory – finančné, regulačné a technologické. V opačnom prípade stratíme výrobnú kapacitu, ktorá sa budovala desaťročia, a jej obnova už nemusí byť možná. Experti zdôrazňujú potrebu vážnej debaty nad realitou súčasných regulácií týkajúcich sa emisií CO₂ v kontexte skutočných trhových podmienok.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
SUV čoskoro zakážu? Európa chystá tvrdý úder obľúbeným autám
Koľko minút pred vypnutím naftového motora máte čakať? Neuveríte, čo sa stane, ak to neurobíte!
Odkrývame špinavé tajomstvo čínskeho automobilového boomu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.