9.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/MDart10).
Zatiaľ čo Európania platia za Volkswageny astronomické sumy, v Číne si môžete kúpiť identické modely za zlomok ceny. Lamando L GTS s výkonom 220 koní stojí v Číne len 25 800 eur, zatiaľ čo európske modely ID sú až trojnásobne drahšie. Prečo automobilka bráni dovozu týchto áut a dokonca žaluje tých, ktorí sa o to pokúšajú?

Foto: shutterstock.com/MDart10
Predstavte si, že by ste mohli mať priestranný Volkswagen s výkonom 220 koní za cenu základnej Fabie. Alebo elektrický ID.3 za menej než polovicu sumy, ktorú zaň zaplatíte v Európe. Toto nie je sci-fi – presne takéto autá Volkswagen v Číne bežne predáva. Namiesto toho, aby z toho profitovali aj európski zákazníci, automobilka aktívne bojuje proti dovozu týchto vozidiel a dokonca sa súdi s firmami, ktoré sa o to pokúšajú.
Čínske klenoty za neuveriteľné ceny
Nedávno uniknuté fotografie modernizovaného modelu Lamando L vo verzii GTS odhalili agresívne vyzerajúci liftback s prepĺňaným dvojlitrovým motorom s výkonom 220 koní. Tento 4,8-metrový automobil, ktorý veľkosťou prekonáva aj predĺženú Škodu Octavia, stojí v Číne približne 25 800 eur. Základná verzia so 160-koňovým motorom je k dispozícii dokonca za neuveriteľných 18 700 eur.
A to nie je všetko. V Číne sa predávajú aj úplne rovnaké modely ako u nás, len s drobnými modifikáciami, a to za dramaticky nižšie ceny:
- VW ID.3 začína v Číne na cene 14 500 eur, zatiaľ čo u nás stojí minimálne 30 990 eur, a to v horšej výbave. Porovnateľná verzia u nás vyjde najmenej na 37 990 eur.
- ID.4 stojí v Číne od 16 900 eur, v Európe začína na 37 990 eur.
- ID.7 môžete v Číne kúpiť za 21 400 eur, v Európe začína na 51 190 eur.
Hovoríme teda o dvojnásobných až trojnásobných cenách za prakticky identické automobily.
Tlačidlá ako výhovorka? Šéf čínskej divízie prehovoril
Prečo teda Volkswagen neprinesie tieto cenovo dostupné modely aj do Európy, najmä keď má v Číne nevyužité výrobné kapacity po poklese tamojších predajov? Šéf čínskej divízie Volkswagenu Ralf Brandstätter ponúkol na LinkedIn prekvapivé vysvetlenie.
Ako hlavný argument uviedol, že Európania vraj trvajú na fyzických tlačidlách v interiéri, zatiaľ čo Číňania preferujú dotykové ovládanie. „Čínska klientela očakáva ako normu umelú inteligenciu, prepojené vozidlá, bezchybné hlasové ovládanie a inteligentný kokpit. Priemerný vek zákazníka kupujúceho elektromobil v Číne je pod 35 rokov, ide o ľudí odchovaných digitálnou technikou. Oproti tomu európskym kupcom je v priemere 56 rokov. Veľmi často uprednostňujú fyzické ovládače, dlhodobú výdrž a jazdnú dynamiku,“ tvrdí Brandstätter.
Tento argument však neobstojí, keďže moderné európske modely Volkswagenu už aj tak tlačidlá takmer nemajú. Navyše, pri tak výrazných cenových rozdieloch by väčšina zákazníkov určite prehliadla chýbajúce fyzické ovládače.
Skutočný dôvod? Ochrana európskej výroby
Brandstätter ďalej spomenul odlišné vnímanie technologických vymožeností, napríklad že na nemeckých diaľniciach musia autonómne systémy fungovať inak než v čínskom meste. Aj to však znie ako chabá výhovorka – keby Volkswagen ponúkol rodinné auto za 12 000 alebo 14 000 eur bez akéhokoľvek autopilota, väčšine zákazníkov by to neprekážalo.

Foto: shutterstock.com/Walter Eric Sy
Skutočný dôvod, prečo Volkswagen nedováža svoje čínske autá do Európy, je pravdepodobne politický. Dovoz lacnejších áut z Číny by znamenal tvrdú ranu pre nemeckú výrobu. Automobilka dokonca aktívne bojuje proti firmám, ktoré sa pokúšajú tieto autá dovážať na vlastnú päsť, a na súdoch dokonca uspela s požiadavkou, aby dovezené autá boli zošrotované.
Otázkou zostáva, či si takto Volkswagen vo výsledku len neškodí. Nemeckej výroby sa nakoniec aj tak stále viac zbavuje a na trhu kvôli vysokým cenám stráca. Možno by bolo lepšie hľadať nejaký zmysluplný kompromis než takto trvať na jedinej možnej ceste.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Armáda Cybertruckov chátra na nelegálnom parkovisku v Detroite: Nikto ich nechce kúpiť
Čínsky automobilový trh v problémoch: Keď konkurencia zabíja aj gigantov
Koniec legendy: Honda Civic Type R opúšťa Európu s exkluzívnou rozlúčkovou edíciou!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.