18.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EuroNCAP_forsafercars).
Rumunská automobilka Dacia nikdy nebola známa vysokými hodnoteniami v testoch bezpečnosti. Teraz jej šéf Denis Le Vot otvorene priznáva, že značka sa ani nesnaží získať maximálny počet hviezdičiek v testoch Euro NCAP. Napriek tomu tvrdí, že bezpečnosť pasažierov nezanedbávajú. Ako to vlastne myslí?

Foto: youtube.com/@EuroNCAP_forsafercars
Kým väčšina automobiliek sa chváli piatimi hviezdičkami v testoch Euro NCAP, rumunská Dacia ide vlastnou cestou. Jej riaditeľ Denis Le Vot v rozhovore pre magazín CAR otvorene priznal, že značka „nebeží za hviezdičkami Euro NCAP“. Táto prekvapivá stratégia vyvolala mnoho otázok o tom, ako vážne berie automobilka bezpečnosť svojich zákazníkov.
Tri hviezdičky stačia? Dacia má vlastnú filozofiu
Nová generácia modelu Dacia Duster získala v nedávnych testoch Euro NCAP len tri hviezdičky z piatich možných. Príčinou nebola slabá konštrukcia vozidla, ale predovšetkým nedostatok moderných asistenčných systémov, ktoré dnes zohrávajú kľúčovú úlohu pri hodnotení bezpečnosti.
„Systém hviezdičiek Euro NCAP predstavuje spôsob merania bezpečnosti, ktorý používa celý svet,“ vysvetľuje Le Vot. „Ak ste zákazník, môžete sa naň odvolávať ako na spôsob porovnávania svojho auta s inými. Je to niečo, čo rešpektujem,“ dodáva šéf Dacie.
Napriek tomu automobilka nepovažuje za potrebné zavádzať všetky moderné bezpečnostné systémy, ktoré by zvýšili jej hodnotenie.
Jedna hviezdička za chýbajúci alarm? To je podľa nás absurdné!
Le Vot poukázal na prípad modelu Jogger, ktorý získal len jednu hviezdičku, najmä preto, že nemal zabudované upozornenie na nezapnutý bezpečnostný pás na treťom rade sedadiel.
„Je nám ľúto, že sme za Jogger dostali len jednu hviezdičku, hlavne preto, že sme nezahrnuli výstražné zariadenie pre bezpečnostný pás na treťom rade sedadiel,“ vysvetľuje šéf Dacie. „Môžeme o tom diskutovať donekonečna, ale je to voľba, ktorú sme urobili,“ dodáva.
Podľa jeho názoru rodičia, ktorí umiestnia svoje dieťa do tretieho radu, sa vždy postarajú o to, aby boli bezpečnostné pásy správne zapnuté. „Pridanie tejto funkcie zvyšuje náklady na vozidlo a vyžaduje viac manipulácie so sedadlami v treťom rade. Pre nás sa všetko redukuje na to, čo je podstatné a čo nie je,“ vysvetľuje Le Vot svoju filozofiu.

Foto: youtube.com/@EuroNCAP_forsafercars
Málo hviezdičiek neznamená nebezpečné auto
Riaditeľ Dacie však zdôrazňuje, že nízke hodnotenie v Euro NCAP neznamená, že by boli ich autá nebezpečné. Podľa neho sa automobilka sústreďuje na vysokú úroveň pasívnej bezpečnosti – teda na schopnosť vozidla ochrániť posádku v prípade nárazu.
Le Vot si uvedomuje, že existujú ľudia, ktorí sú ochotní zaplatiť viac za maximálne 5-hviezdičkové hodnotenie. Niektorí sa dokonca orientujú na ojazdené automobily, ktoré v minulosti získali toto hodnotenie.
„V dnešnej dobe by to bolo auto s nula hviezdičkami alebo dokonca s negatívnymi hviezdičkami,“ upozorňuje Denis Le Vot na zaujímavý paradox. „Takže keď dnes uvádzame na trh autá, ktoré majú tri hviezdičky, stále majú veľmi vysokú úroveň pasívnej bezpečnosti a boli by oveľa bezpečnejšou voľbou ako auto, ktoré pravdepodobne aj tak nahradia.“
A koľko zákazníci zaplatia za vyššie hodnotenie v testoch, ktoré čoraz viac zohľadňujú prítomnosť elektronických asistenčných systémov?
Cena vs. bezpečnosť: Kde je hranica?
Stratégia Dacie odráža jej pozíciu na trhu ako cenovo dostupnej značky. Zatiaľ čo niektoré automobilky pridávajú množstvo asistenčných systémov, ktoré zvyšujú cenu vozidla, Dacia sa snaží udržať náklady na minime a ponúknuť zákazníkom základnú, ale spoľahlivú úroveň bezpečnosti.
Tento prístup vyvoláva otázku: Koľko bezpečnosti je „dosť“? A koľko sú zákazníci ochotní zaplatiť za vyššie hodnotenie v testoch, ktoré čoraz viac zohľadňujú prítomnosť elektronických asistenčných systémov?
Pre mnohých zákazníkov Dacie je odpoveď jasná – radšej si vyberú cenovo dostupné auto s primeranou úrovňou bezpečnosti než drahšie vozidlo nabité elektronickými asistentami, ktoré možno ani nevyužijú.
Napriek odvážnemu postoju Le Vota zostáva otázne, či si Dacia môže dlhodobo dovoliť ignorovať tlak na zvyšovanie bezpečnostných štandardov, najmä ak sa testové protokoly Euro NCAP stanú ešte prísnejšími.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Kačica prichytená radarom: Lietala príliš rýchlo a nie je to jej prvý priestupok!
Alfa Romeo dáva ultimátum fanúšikom: Kupujte SUV alebo zabudnite na športové modely!
Šok pre európskych motoristov: Čínske automobilky nás predbehli o viac než desaťročie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.