17.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Stor24).
Španielsko vyčlenilo 1,6 milióna eur na štúdiu realizovateľnosti podmorského tunela, ktorý by spojil dva kontinenty a zmenil budúcnosť dopravy. Projekt môže stáť až 15 miliárd eur, no prinesie bezprecedentné ekonomické príležitosti.

Foto: shutterstock.com/Stor24
Predstavte si, že nasadnete do vlaku v Európe a o hodinu vystúpite v Afrike. Táto vízia sa môže čoskoro stať realitou. Španielsko totiž nedávno investovalo 1,6 milióna eur do výskumu možnosti vybudovania podmorského tunela cez Gibraltársky prieliv, ktorý by navždy zmenil spojenie medzi dvoma kontinentmi.
Z vízie k realite: 40-ročný sen na dosah
Sen o spojení Európy s Afrikou nie je žiadnou novinkou. Siaha až do roku 1980, keď Madrid a Rabat podpísali dohodu o stálom prepojení oboch kontinentov. Teraz sa však tento odvážny plán dostáva do novej fázy, keďže Španielsko vyčlenilo značné prostriedky na preskúmanie jeho uskutočniteľnosti.
Plánovaný tunel by mal pôsobivú dĺžku 38,5 kilometra, pričom takmer 27 kilometrov by viedlo pod Stredozemným morom. Dve železničné trate by mali slúžiť nielen na prepravu cestujúcich, ale predovšetkým na posilnenie hospodárskej integrácie medzi Španielskom a Marokom.
Kde sa začne cesta do Afriky?
Na španielskej strane sa zvažujú dve možné vstupné brány do podmorského tunela. Prvou je Algeciras so svojím strategickým prístavom a existujúcim železničným prepojením. Druhou možnosťou je pobrežie Andalúzie v blízkosti mesta Tarifa, ktoré je najjužnejším bodom európskej pevniny.
Na posúdenie uskutočniteľnosti projektu prizvali svetoznámu nemeckú spoločnosť Herrenknecht, ktorá sa špecializuje na vývoj a realizáciu tunelov. Podľa Španielskej spoločnosti pre štúdie stáleho spojenia cez Gibraltársky prieliv (SECEGSA) by spoločnosť Herrenknecht mala štúdiu dokončiť najneskôr do júna.
Inšpirácia Eurotunelom, ale s väčšími výzvami
Projekt sa inšpiruje úspešným Eurotunelom, ktorý spája Francúzsko s Veľkou Britániou. Gibraltársky tunel však čelí ďaleko väčším prekážkam. Medzi najväčšie výzvy patrí zložitá geológia prielivu, seizmická aktivita v oblasti, značná hĺbka kanála a samozrejme enormné náklady na výstavbu.
Cenovka s mnohými nulami
Ambiciózny projekt môže stáť od 6 do neuveriteľných 15 miliárd eur. Pre porovnanie, 50-kilometrový tunel pod Lamanšským prielivom bol postavený za šesť rokov s rozpočtom 5 miliárd libier v roku 1994.

Foto: youtube.com/@MegaBuildsYT
Záujem o tunel výrazne vzrástol po tom, čo FIFA schválila spoločnú kandidatúru Maroka, Španielska a Portugalska na usporiadanie Majstrovstiev sveta vo futbale v roku 2030. Napriek tomu tunel nebude dokončený včas na turnaj. Podľa súčasných prognóz by mohol byť uvedený do prevádzky až okolo roku 2040.
Revolúcia v doprave alebo megalomanský projekt?
Ak sa tunel podarí dokončiť, pôjde o jeden z najambicióznejších inžinierskych projektov v histórii. Spojenie dvoch kontinentov by prinieslo revolúciu v doprave, obchode aj turistike. Napriek obrovským nákladom a technickým výzvam sa zdá, že Španielsko aj Maroko vynakladajú maximálne úsilie, aby túto víziu premenili na skutočnosť. Obe krajiny sú totiž odhodlané projekt zrealizovať.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Saudská Arábia stavia luxusný ostrovný raj: Laheq ohúri svet!
Gigantický projekt Rail Baltica: Nová železničná tepna spája Pobaltie s Európou
Česko stavia najdlhší železničný tunel
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.