5.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Vitpho).
Budúcnosť dopravy už nie je sci-fi. Po texaských diaľniciach sa začali preháňať kamióny bez vodičov. Spoločnosť Aurora spustila komerčnú prevádzku nákladných vozidiel s autonómnym riadením na trase medzi Dallasom a Houstonom. Čo táto revolúcia znamená pre motoristov aj profesionálnych šoférov?

Foto: shutterstock.com/Vitpho
Prázdna kabína, plný náklad – revolúcia na kolesách
Predstavte si situáciu: predbieha vás obrovský kamión a keď zvedavo nazeráte do kabíny, zostanete v šoku – nikto tam nesedí! Presne takýto pohľad sa teraz stáva realitou na texaskej diaľnici I-45. Spoločnosť Aurora z Pittsburghu práve spustila svoju prelomovú službu autonómnych kamiónov, ktoré bez ľudského zásahu prevážajú tovar medzi dvoma veľkými texaskými metropolami.
Tieto technologické zázraky už absolvovali viac než 1 930 kilometrov na verejných cestách, čím sa Aurora stala prvou spoločnosťou na svete, ktorá komerčne prevádzkuje samojazdiace ťažké nákladné vozidlá. Medzi prvých zákazníkov patrí Uber Freight a Hirschbach Motor Lines, špecializujúci sa na časovo a teplotne citlivé dodávky.
Ako funguje kamión bez šoféra?
„Sedieť na zadnom sedadle počas našej inauguračnej jazdy bola životná česť – Aurora Driver fungoval dokonale a bol to moment, na ktorý nikdy nezabudnem,“ poznamenal Chris Urmson, generálny riaditeľ a spoluzakladateľ Aurory, ktorý sa na prvú jazdu osobne vydal.
Celý systém, prezývaný „Aurora Driver“, zahŕňa viac než dve desiatky komponentov LiDAR, radar, kamery, mikrofóny a palubný počítač, ktorý spracováva všetky prichádzajúce údaje zo senzorov. Spoločnosť tvrdí, že ich autonómne riešenie „poskytuje komplexné povedomie a pozornosť voči meniacim sa podmienkam na ceste.“
Najúžasnejšie je, že ich technológia LiDAR dokáže vidieť až do vzdialenosti 450 metrov a rozpoznať chodcov až o 11 sekúnd skôr než ľudskí vodiči pri nočnej jazde diaľničnou rýchlosťou. Systém tiež dokáže detekovať agresívnych vodičov a bezpečne im umožniť predbiehanie, či spomaliť pri zmene jazdného pruhu a vyhnúť sa odstaveným vozidlám.
Koniec profesie kamionistu? Nie tak rýchlo!
Jedna vec, ktorá vyčnieva v tlačovej správe Aurory, je tvrdenie, že ich technológia neovplyvní pracovné miesta v odvetví. Odvolávajú sa pritom na správu amerického Ministerstva dopravy z roku 2021 o makroekonomických dopadoch automatizovaných systémov riadenia v diaľkovej nákladnej doprave.
V skratke, správa uvádza, že hoci automatizácia prirodzene povedie k zníženiu počtu pracovných miest pre vodičov kamiónov na dlhé vzdialenosti, táto technológia bude prijímaná postupne, nie naraz v celom odvetví. Počet zanikajúcich pracovných miest ročne by tak mal byť nižší než počet vodičov, ktorí odídu z profesie prirodzenou fluktuáciou.
Navyše, vodiči kamiónov na dlhé vzdialenosti, ktorých zamestnanie bude ovplyvnené, by mali mať možnosť nájsť si prácu ako vodiči kamiónov na krátke vzdialenosti, ktorých práca sa zatiaľ nedá tak ľahko automatizovať kvôli náročnejším trasám a podmienkam.
Budúcnosť na dohľad
Spoločnosť Aurora má v pláne do konca roka rozšíriť svoje pôsobenie do El Pasa v Texase a Phoenixu v Arizone. Zároveň chce pridať ďalšie funkcie, ako jazdu v noci a v daždi, a prevádzku na viacerých úsekoch amerického medzištátneho systému.
Aurora Driver sa dá integrovať s kamiónmi rôznych výrobcov a spoločnosť už nadviazala partnerstvo s Volvom a spoločnosťou PACCAR (ktorá vyrába kamióny značiek Kenworth a Peterbilt), aby zabudovala svoj hardvér a softvér do ich nákladných vozidiel.
Tento prelomový krok pre pennsylvánsky startup môže byť začiatkom zásadnej zmeny v celom odvetví nákladnej dopravy. Firma má 8. mája zverejniť svoje hospodárske výsledky za prvý štvrťrok, kedy by mala poskytnúť viac informácií o tom, ako sa bude jej program samojazdiacich vozidiel rozširovať.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ako sa mení prvá trieda v leteckých spoločnostiach?
TikTok dostáva rekordnú pokutu: EÚ tvrdo zakročila proti úniku našich dát do Číny
Autá na celý život: Tieto značky vás nikdy nesklamú
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.