Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Mrazivá realita elektromobility: Moderné dnes, staré zajtra

3.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wsj). Čína, ktorá vedie svetovú produkciu elektromobilov, čelí nečakanému problému – obrovským parkoviskám plným opustených elektrických áut. Čo sa deje s vozidlami, ktoré majú sotva...

3.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wsj).

Čína, ktorá vedie svetovú produkciu elektromobilov, čelí nečakanému problému – obrovským parkoviskám plným opustených elektrických áut. Čo sa deje s vozidlami, ktoré majú sotva pár rokov? A je to predzvesť osudu, ktorý čaká elektromobilitu globálne?

Cintorín elektromobilov
Mrazivá realita elektromobility: Moderné dnes, staré zajtra.
Foto: youtube.com/@wsj

V čínskych médiách a na sociálnych sieťach sa v posledných rokoch objavujú šokujúce zábery – rozsiahle parkoviská preplnené elektrickými vozidlami, ktoré nikto nechce. Miesta je čoraz menej a úrady zúfalo hľadajú riešenie. Tento fenomén „elektrických cintorínov“ vyvoláva otázku, či sme svedkami začiatku konca elektromobilov, ako ich poznáme.

Čínsky paradox: 20 miliónov áut na cestách, tisíce na skládkach

Čína je nepopierateľným lídrom v produkcii elektromobilov, s približne 20 miliónmi takýchto vozidiel na cestách. Elektromobily sa v Číne vyrábajú už od roku 2000 a vlastniť takéto vozidlo tam nie je ničím výnimočným.

K popularite elektrických áut výrazne prispeli štátne dotácie na ich nákup. Problém však nastal, keď sa ukázalo, že technológia napreduje takým závratným tempom, že aj niekoľkoročné vozidlá sú považované za zastarané. Prvé modely dokážu na jedno nabitie prejsť len približne 100 kilometrov, čo je v dnešnej dobe absolútne nepostačujúce. Niet teda divu, že staršie modely rýchlo končia na obrovských odstavných plochách.

Dramatický pokles predaja: Nemecko hlási tretinový prepad

Nejde pritom len o čínsky problém. Podľa Nemeckého federálneho úradu pre automobilovú dopravu zaregistrovali v Nemecku v roku 2024 približne o tretinu menej elektrických áut než v predchádzajúcom roku. Rozdiel je skutočne kolosálny.

V Číne sa od roku 2019 objavuje čoraz viac miest, kde sa skladujú nechcené elektrické autá. Hoci spočiatku vláda dúfala, že staršie modely odkúpia iní používatelia, táto stratégia sa ukázala ako mylná. Každý totiž uprednostňuje nové vozidlá s lepšou technológiou a väčším dojazdom.

Cintorín elektromobilov
Takto vyzerajú odstavné plochy v Číne – tisíce nechcených elektromobilov.
Foto: youtube.com/@wsj

Rýchle zostarnutie: Päťročné auto je už „veterán“?

Najprekvapivejším faktom je, že niektoré z opustených modelov nemajú ešte ani päť rokov. V tradičnom automobilovom priemysle by takéto vozidlo bolo považované za takmer nové, no v svete elektromobilov predstavuje technologický pravek.

Problém sa začína stupňovať aj kvôli tomu, že recyklácia batérií je stále nákladná a technologicky náročná. Zatiaľ čo klasické autá so spaľovacím motorom majú rozvinutý systém likvidácie a recyklácie, elektromobily v tomto smere zaostávajú.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo si myslíte o budúcnosti elektromobilov?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Dacia útočí na prémiové značky: Nové hybridné 4×4 a revolučné technológie

Škoda zavádza nové ekologické palivo, ktoré mení pravidlá hry!

Keď zhasne svet, zastaví sa aj svet motorov: Blackout ukázal zraniteľnosť našej mobility


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Omoda 9 ponúka výkon superšportu a cenu, ktorá prekvapí!

3.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetautoUK). Čínska značka Omoda vstupuje na európsky trh s impozantným SUV, ktoré kombinuje ohromujúci výkon 537 koní, plug-in hybridný pohon…

Zázrak letectva: SR-72 prekoná rýchlosť 6000 km/h už v roku 2025!

3.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Wild_Iron). Lockheed Martin pracuje na najrýchlejšom operačnom lietadle všetkých čias, ktoré dokáže prekonať vzdialenosť medzi USA a Európou za neuveriteľných…

Čínsky drak pohltí nemecké fabriky: Chery preberá zatvárajúce sa továrne Volkswagenu!

3.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@4DriveTime). Európsky automobilový gigant kapituluje pred vlastnou zelenou politikou, zatiaľ čo čínsky konkurent vidí príležitosť na expanziu. Je to začiatok…

Michael Schumacher sa možno čoskoro objaví na okruhu F1!

3.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/cristiano barni). Bývalý kolega a pilot F1 Johnny Herbert priniesol nádej fanúšikom sedemnásobného majstra sveta. Sú jeho slová reálne alebo…

Volkswagen vyrobil milión elektromobilov, ale viac vyrába a menej zarába

2.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Grzegorz Czapski). Nemecký automobilový gigant oslavuje výrobný míľnik, no finančné výsledky naznačujú, že prechod na elektromobilitu nie je vôbec jednoduchý.…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov