3.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wsj).
Čína, ktorá vedie svetovú produkciu elektromobilov, čelí nečakanému problému – obrovským parkoviskám plným opustených elektrických áut. Čo sa deje s vozidlami, ktoré majú sotva pár rokov? A je to predzvesť osudu, ktorý čaká elektromobilitu globálne?

Foto: youtube.com/@wsj
V čínskych médiách a na sociálnych sieťach sa v posledných rokoch objavujú šokujúce zábery – rozsiahle parkoviská preplnené elektrickými vozidlami, ktoré nikto nechce. Miesta je čoraz menej a úrady zúfalo hľadajú riešenie. Tento fenomén „elektrických cintorínov“ vyvoláva otázku, či sme svedkami začiatku konca elektromobilov, ako ich poznáme.
Čínsky paradox: 20 miliónov áut na cestách, tisíce na skládkach
Čína je nepopierateľným lídrom v produkcii elektromobilov, s približne 20 miliónmi takýchto vozidiel na cestách. Elektromobily sa v Číne vyrábajú už od roku 2000 a vlastniť takéto vozidlo tam nie je ničím výnimočným.
K popularite elektrických áut výrazne prispeli štátne dotácie na ich nákup. Problém však nastal, keď sa ukázalo, že technológia napreduje takým závratným tempom, že aj niekoľkoročné vozidlá sú považované za zastarané. Prvé modely dokážu na jedno nabitie prejsť len približne 100 kilometrov, čo je v dnešnej dobe absolútne nepostačujúce. Niet teda divu, že staršie modely rýchlo končia na obrovských odstavných plochách.
Dramatický pokles predaja: Nemecko hlási tretinový prepad
Nejde pritom len o čínsky problém. Podľa Nemeckého federálneho úradu pre automobilovú dopravu zaregistrovali v Nemecku v roku 2024 približne o tretinu menej elektrických áut než v predchádzajúcom roku. Rozdiel je skutočne kolosálny.
V Číne sa od roku 2019 objavuje čoraz viac miest, kde sa skladujú nechcené elektrické autá. Hoci spočiatku vláda dúfala, že staršie modely odkúpia iní používatelia, táto stratégia sa ukázala ako mylná. Každý totiž uprednostňuje nové vozidlá s lepšou technológiou a väčším dojazdom.

Foto: youtube.com/@wsj
Rýchle zostarnutie: Päťročné auto je už „veterán“?
Najprekvapivejším faktom je, že niektoré z opustených modelov nemajú ešte ani päť rokov. V tradičnom automobilovom priemysle by takéto vozidlo bolo považované za takmer nové, no v svete elektromobilov predstavuje technologický pravek.
Problém sa začína stupňovať aj kvôli tomu, že recyklácia batérií je stále nákladná a technologicky náročná. Zatiaľ čo klasické autá so spaľovacím motorom majú rozvinutý systém likvidácie a recyklácie, elektromobily v tomto smere zaostávajú.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Dacia útočí na prémiové značky: Nové hybridné 4×4 a revolučné technológie
Škoda zavádza nové ekologické palivo, ktoré mení pravidlá hry!
Keď zhasne svet, zastaví sa aj svet motorov: Blackout ukázal zraniteľnosť našej mobility
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.