1.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: ZF).
Zdalo sa, že spaľovacie motory sú odsúdené na zánik, no nemecká spoločnosť ZF ukázala, že benzín má stále svoje miesto! Nový systém elektrického predĺženia dojazdu, ktorý má prísť na trh v roku 2026, sľubuje lacnejšie, efektívnejšie a ekologickejšie riešenie pre elektromobily. Ako táto technológia funguje a prečo by mohla prekvapiť aj najväčších zástancov elektriky?

Foto: ZF
Spaľovací motor ako záchranca dojazdu
Elektromobily sa stávajú čoraz populárnejšími, no mnoho motoristov má stále obavy z ich dojazdu. Práve tu prichádza na scénu spoločnosť ZF so svojou inovatívnou technológiou. Systém elektrického predĺženia dojazdu (range extender) kombinuje výhody elektromobilov a tradičných spaľovacích motorov. Tento malý benzínový motor slúži ako generátor, ktorý dobíja batériu, keď nie je k dispozícii nabíjacia stanica. Výsledok? Žiadne obavy z prázdnej batérie a maximálna efektívnosť na cestách.
História a návrat osvedčenej technológie
Technológia range extender nie je novinkou. Po prvýkrát ju predstavili modely ako Chevrolet Volt či BMW i3. V Európe ju využil aj Mazda MX-30 s rotačným motorom. Avšak v čase, keď elektromobily začali dosahovať dojazd porovnateľný so spaľovacími autami, sa zdalo, že táto technológia stratila zmysel. Spoločnosť ZF však vidí príležitosť tam, kde iní skončili – chce vyplniť medzeru na trhu a ponúknuť riešenie pre vodičov, ktorí chcú spoľahlivý dojazd bez nutnosti veľkých a drahých batérií.
Prečo je riešenie od ZF výhodné?
Podľa Dr. Otmara Scharrera, viceprezidenta ZF pre výskum a vývoj, tento systém ponúka niekoľko kľúčových výhod. Po prvé, výroba range extenderov je lacnejšia a menej náročná ako výroba plug-in hybridov alebo veľkých batérií. Po druhé, keďže motor nie je priamo napojený na kolesá, môže vždy pracovať v optimálnych otáčkach, čím sa znižuje spotreba a emisie. Navyše, táto technológia umožňuje kratšie vývojové cykly, čo znamená rýchlejšie prispôsobenie sa požiadavkám trhu.
Dva varianty pre rôzne potreby
ZF ponúka svoje riešenie v dvoch verziách – eRE a eRE+. Základná verzia eRE obsahuje elektrický motor s integrovaným prevodníkom a prevodom. Pokročilejšia verzia eRE+ pridáva inteligentnú spojku a diferenciál, čo umožňuje využitie motora nielen ako generátora, ale aj ako sekundárnu pohonnú jednotku. Výkon týchto systémov sa pohybuje od 93 do 201 koní, v závislosti od požiadaviek zákazníka.

Foto: ZF
Budúcnosť elektrických áut s benzínovým nádychom
ZF nie je jediná spoločnosť, ktorá si uvedomuje nový záujem o range extendery. Americká značka Dodge predstavila systém Ramcharger, ktorý využíva motor Pentastar V-6 ako predĺženie dojazdu. Scout Motors, podporený Volkswagenom, plánuje podobné riešenie pre svoje nadchádzajúce SUV a pickup. Zdá sa, že spaľovacie motory ešte nepovedali svoje posledné slovo a v kombinácii s elektrickými pohonmi môžu priniesť nový vietor do automobilového priemyslu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
iCar prichádza s novým SUV pre mladých milovníkov dobrodružstva!
Elektromobily na vzostupe? Realita v Belgicku a Holandsku odhaľuje celkom iný príbeh
Nový sedan od Toyoty? Spája luxus, technológie a štýl
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.