Správy, Zaujímavosti,

STK každý rok? Brusel tlačí motoristov k múru!

27.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Anastasija Vujic). Európska únia opäť zasahuje do života bežných motoristov. Tentokrát plánuje zaviesť povinné každoročné technické kontroly pre autá staršie ako desať rokov. Tento návrh,...

27.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Anastasija Vujic).

Európska únia opäť zasahuje do života bežných motoristov. Tentokrát plánuje zaviesť povinné každoročné technické kontroly pre autá staršie ako desať rokov. Tento návrh, ktorý vyvoláva pobúrenie naprieč Európou, vraj prispeje k bezpečnosti a čistote ovzdušia, no jeho skutočné základy sú otázne.

Technická kontrola auta
STK každý rok? Brusel tlačí motoristov k múru!
Foto: shutterstock.com/Anastasija Vujic

Brusel chce „pomôcť“ ľudom, ale iba tým bohatým

Európska únia prichádza s ďalším z návrhov, ktorý opäť rozdeľuje spoločnosť. Ak vlastníte auto staršie ako desať rokov, pripravte sa na každoročné návštevy STK. Tento krok má podľa eurokomisára pre dopravu Apostolosa Tzitzikostasa údajne zvýšiť bezpečnosť na cestách a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Avšak, pre koho je táto pomoc naozaj určená? Pre bežného človeka, ktorý si zodpovedne udržiava svoje auto, alebo pre podnikateľov vlastniacich STK stanice, ktoré sa vďaka tomuto nariadeniu môžu premeniť na zlaté bane?

Staré auto? Problém neexistuje, hovorí štatistika

Argumenty Bruselu o bezpečnosti sú viac než sporné. Významné európske autokluby, ako nemecký ADAC či AvD, už dávno dokázali, že neexistuje žiadna priama súvislosť medzi technickým stavom vozidla a jeho vekom. Počet havárií spôsobených kvôli technickým problémom je dlhodobo nízky, a tak zníženie intervalu technických kontrol nemá žiadne opodstatnenie. Nepresvedčil ani fakt, že priemerný vek áut na cestách je už viac než 10 rokov.

Ročné STK: Kto na tom zarobí?

Zavedenie ročných kontrol viditeľne prospieva najmä prevádzkovateľom STK staníc. Nemecký TÜV, ktorý návrh podporuje, by mohol vďaka nemu očakávať nárast ziskov. Na druhej strane, bežní obyvatelia, ktorí sa už teraz boria s rastúcimi životnými nákladmi, by museli čeliť ďalším výdavkom. Okrem toho, staršie autá bývajú často vlastníctvom dôchodcov alebo ľudí, ktorí najazdia len minimum kilometrov. Pre nich je každoročná kontrola nielen zbytočná, ale aj ekonomicky zaťažujúca.

Ekologické áno, ale za akú cenu?

Brusel sa zjavne snaží tlačiť ľudí k výmene starších áut za nové elektromobily. Tým však prehliada skutočnosť, že elektromobilita nie je pre všetkých dostupná. Vysoké ceny elektromobilov a ich obmedzená praktickosť zatiaľ neumožňujú masové prijatie týchto vozidiel, najmä medzi nižšími a strednými vrstvami. Namiesto podpory udržateľnosti obmedzovaním starších áut by možno stálo za to zamerať sa na sprísnenie servisných požiadaviek pre všetky vozidlá bez ohľadu na vek.

Technická kontrola auta
Zavedenie ročných STK: pomáha bezpečnosti, alebo iba rozširuje biznis?
Foto: shutterstock.com/YAKOBCHUK VIACHESLAV

Čas na zmenu: Postavme sa Bruselu

Návrhy ako tento podkopávajú dôveru občanov v európske inštitúcie. Rozhodnutia, ktoré ignorujú reálne potreby a možnosti ľudí, namiesto riešení prinášajú len nové problémy. Možno nastal čas povedať jasné „nie“ a začať chrániť záujmy bežných motoristov.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Súhlasíte s návrhom povinných ročných STK pre staršie autá?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Keď sa sny o spoľahlivosti zmenia na nočnú moru: Pozor na tieto motory!

Najvyššia cesta sveta: Tu budete jazdiť vyššie ako lietajú dopravné lietadlá!

Od septembra už len do autorizovaného servisu? Nové pravidlá EÚ môžu výrazne zdražiť opravy áut!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Tento zlozvyk ničí vaše auto: Jazda na polospojke vás môže vyjsť poriadne draho

18.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/kryzhov). Niektoré zlozvyky za volantom nás môžu stáť stovky eur. Medzi najnebezpečnejšie patrí jazda na polospojke, ktorá dokáže zničiť spojku…

Nový Xpeng P7 ohromuje dizajnom a môže ísť až 1400 km bez nabíjania

18.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews). Čínska automobilka predstavuje revolučný model, ktorý spája luxusný dizajn s prevratnou technikou a môže prekonať aj európskych rivalov Nový…

Mazda po rokoch mlčania: Elektromobily prichádzajú vo veľkom štýle!

18.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Japonská automobilka konečne vytiahla eso z rukáva a pripravuje revolúciu v elektromobilite. Nové partnerstvo s čínskym gigantom naznačuje, že…

Stávka na elektrifikáciu sa ukázala ako fatálny omyl

18.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Roschetzky Photography). Legendárna nemecká značka zápasí s prudkým poklesom predaja a hroziacim prepúšťaním. Ambiciózny plán elektrifikácie sa obracia proti výrobcovi…

Šokujúca pravda: Predsedníčka Tesly zarába 200 000 dolárov denne, zatiaľ čo Musk tvrdil, že jej post je len „čestný“

18.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Art of pixels). Robyn Denholm zarobila za sedem rokov neuveriteľných 530 miliónov dolárov na pozícii, ktorú Elon Musk označil za…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov