Správy, Zaujímavosti,

Posledná kvapka vodíka: OMV zatvára všetky H2 stanice

26.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn). Vodíkové autá boli kedysi považované za ekologickú alternatívu k tradičným palivám. Avšak ich budúcnosť je v Rakúsku neistá. OMV, jedna z najväčších sietí čerpacích...

26.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn).

Vodíkové autá boli kedysi považované za ekologickú alternatívu k tradičným palivám. Avšak ich budúcnosť je v Rakúsku neistá. OMV, jedna z najväčších sietí čerpacích staníc, ohlásila, že do konca septembra zatvorí všetky svoje vodíkové stanice. Pre majiteľov týchto áut to znamená vážne komplikácie, keďže iná infraštruktúra v krajine neexistuje.

Vodíková stanica
Posledná kvapka vodíka: OMV zatvára všetky H2 stanice.
Foto: shutterstock.com/Scharfsinn

OMV dáva stopku vodíku

OMV, významný hráč na trhu palív, sa pred niekoľkými rokmi rozhodol investovať do vodíkových staníc, ktoré mali byť budúcnosťou ekologickej mobility. Tieto stanice sa nachádzali vo Viedni, Grazi, Innsbrucku, Astene a Wiener Neudorfe. Ich strategické rozmiestnenie umožňovalo vodíkovým autám prejsť celú krajinu.

Problém nastal v tom najdôležitejšom – chýbali zákazníci. V Rakúsku jazdí len približne 70 vodíkových áut, z toho iba päť patrí súkromným osobám. Vzhľadom na tak malý počet áut náklady na prevádzku staníc neúnosne zaťažovali rozpočet, preto nakoniec OMV rozhodlo, že sa s vodíkovými stanicami rozlúči.

Prečo vodík neoslovil motoristov?

Vodíkové autá sú na prvý pohľad atraktívnou alternatívou k elektromobilom. Sú ekologické, produkujú vodnú paru namiesto emisií a tankovanie trvá len pár minút. Prečo teda tento koncept nezaujal?

Hlavným dôvodom je nedostatočná infraštruktúra na tankovanie vodíka, ktorá prakticky neexistuje. A tam, kde je, čelí vysokým nákladom na výstavbu a prevádzku. Navyše, cena vodíkových áut je stále vysoká a ich dostupnosť obmedzená. Rakúske rozhodnutie zatvoriť vodíkové stanice je preto jasným dôkazom, že trh ešte nie je pripravený na masovú adopciu tejto technológie.

Budúcnosť bez vodíka?

Majitelia vodíkových áut v Rakúsku teraz stoja pred vážnym problémom. Zatvorenie H2 staníc OMV znamená, že ak sa nenájde nový prevádzkovateľ alebo ak vláda nezasiahne a nezačne investovať do infraštruktúry, nebude kde tankovať.

OMV medzitým obracia svoju pozornosť na elektromobily, ktoré sú v súčasnosti oveľa populárnejšie. Podnik plánuje rozširovať svoju sieť nabíjacích staníc, keďže trh s elektromobilmi rýchlo rastie. Vodík tak zostáva v úzadí ako nedocenený technologický koncept.

hydrogén
Tankovanie vodíka sa stáva minulosťou – OMV zatvára svoje stanice.
Foto: youtube.com/@TechShowYoutube

Majú vodíkové autá ešte šancu?

Hoci OMV zatvára svoje vodíkové stanice, iné firmy, ako napríklad Orlen v Poľsku, plánujú ich rozšírenie. Otázkou je, či sa nájde spôsob, ako znížiť náklady na infraštruktúru a sprístupniť technológiu širšiemu publiku.

Budúcnosť ukáže, či vodíkové autá dokážu prekonať svoje problémy a nájsť si miesto na trhu. Zatiaľ však v Rakúsku platí, že tankovanie vodíka sa stáva minulosťou.

Vidíte budúcnosť vo vodíkových autách?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Rýchlosť, akú na českej železnici ešte nevideli: 200 km/h je tu!

Keď sa sny o spoľahlivosti zmenia na nočnú moru: Pozor na tieto motory!

Výbušná hrozba? Elektrické batérie opäť pod paľbou kritiky po ďalšom incidente v Škótsku


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Tento zlozvyk ničí vaše auto: Jazda na polospojke vás môže vyjsť poriadne draho

18.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/kryzhov). Niektoré zlozvyky za volantom nás môžu stáť stovky eur. Medzi najnebezpečnejšie patrí jazda na polospojke, ktorá dokáže zničiť spojku…

Nový Xpeng P7 ohromuje dizajnom a môže ísť až 1400 km bez nabíjania

18.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews). Čínska automobilka predstavuje revolučný model, ktorý spája luxusný dizajn s prevratnou technikou a môže prekonať aj európskych rivalov Nový…

Mazda po rokoch mlčania: Elektromobily prichádzajú vo veľkom štýle!

18.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Japonská automobilka konečne vytiahla eso z rukáva a pripravuje revolúciu v elektromobilite. Nové partnerstvo s čínskym gigantom naznačuje, že…

Stávka na elektrifikáciu sa ukázala ako fatálny omyl

18.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Roschetzky Photography). Legendárna nemecká značka zápasí s prudkým poklesom predaja a hroziacim prepúšťaním. Ambiciózny plán elektrifikácie sa obracia proti výrobcovi…

Šokujúca pravda: Predsedníčka Tesly zarába 200 000 dolárov denne, zatiaľ čo Musk tvrdil, že jej post je len „čestný“

18.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Art of pixels). Robyn Denholm zarobila za sedem rokov neuveriteľných 530 miliónov dolárov na pozícii, ktorú Elon Musk označil za…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov