Správy, Zaujímavosti,

„Výhra“ odborov, ktorá zanechala tisícky bez práce – Volkswagen škrtá továrne aj zamestnancov

18.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork). Malo to byť víťazstvo, ktoré zachráni tisíce pracovných miest v Nemecku a zaistí budúcnosť tovární Volkswagen. Lenže tam, kde odbory oslavovali úspech, realita rozpráva...

18.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork).

Malo to byť víťazstvo, ktoré zachráni tisíce pracovných miest v Nemecku a zaistí budúcnosť tovární Volkswagen. Lenže tam, kde odbory oslavovali úspech, realita rozpráva úplne iný príbeh – zatváranie tovární, tisíce prepustených zamestnancov a neistá budúcnosť. Čo sa skutočne stalo a prečo je táto „výhra“ vnímaná ako krutá chyba?

„Výhra“ odborov, ktorá zanechala tisícky bez práce – Volkswagen škrtá továrne aj zamestnancov.
Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork

Odbory oslavovali, zamestnanci plačú

Krátko pred Vianocami minulého roka sa odborová predáčka Volkswagenu Daniela Cavallo postavila pred svojich kolegov s veľkým úsmevom. Dohodla sa s vedením automobilky na podmienkach, ktoré údajne mali zabrániť zatváraniu tovární a prepúšťaniu zamestnancov. No už vtedy bolo zrejmé, že v tejto dohode niečo nesedí.

Volkswagen získal povolenie znížiť stav o 35-tisíc miest a zavrieť dve továrne, pričom si udržal možnosť sedem rokov nezvyšovať mzdy. Výroba vozidiel v Nemecku sa má zredukovať na polovicu – z 1,5 milióna na 750-tisíc áut ročne. Zamestnanci, ktorí spočiatku verili vo víťazstvo, dnes cítia zradu.

Stratégia Volkswagenu: Súťaž o prežitie

Volkswagen sa rozhodol pre tvrdú stratégiu, ktorou si chce zabezpečiť čo najnižšie náklady. Továrne v Nemecku budú medzi sebou „súťažiť“ o to, ktorá dokáže produkovať za čo najnižšiu cenu. Kto neuspeje, skončí.

Podľa finančného riaditeľa VW Group Arna Antlitza sa investície budú týkať iba „konkurencieschopných fabrík“. Drážďany a Osnabrück sú už takmer definitívne na odpis. Aj kedysi chválená fabrika v Cvikove, ktorú Angela Merkel pred piatimi rokmi označila za „vlajkovú loď transformácie“, stojí na pokraji zániku.

Elektrifikácia? Problémy sa nabaľujú

Elektrická budúcnosť Volkswagenu, ktorú firma s pompou prezentovala, sa dnes rozpadá ako domček z karát. Továreň v Cvikove, ktorá mala byť centrom výroby elektromobilov, už stratila tisíce zamestnancov. Budúci rok by mala prísť o ďalšiu tisícku.

„Ak zastavíme výrobu áut v Sasku, zastavia ju aj naši dodávatelia. Budujeme chudobný región,“ vyjadril sa jeden zo zamestnancov. Príliš veľké očakávania a snaha o radikálnu zelenú transformáciu nevyhnutne narazili na ekonomickú realitu, ktorá je neúprosná.

Továreň Nový Volkswagen ID3
Tisícky zamestnancov VW v neistote: Aký bude ich osud?
Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork

Kto je na vine? Odborári alebo vedenie?

Zamestnanci Volkswagenu sú rozčarovaní. Odborárom, ako je Daniela Cavallo, vyčítajú, že zlyhali, prípadne sa nechali zmanipulovať. Avšak pravda môže byť jednoduchšia – vedenie automobilky nikdy nemalo v pláne ustupovať. Odborári sa len pokúsili o čo najmenej bolestivú dohodu, ktorá však v skutočnosti nezachránila nikoho.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ako hodnotíte kroky Volkswagenu pri redukcii zamestnancov a tovární?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Kde zmizli rezervné pneumatiky? Elektromobily ich už nepotrebujú, či predsa áno?

Nemecké diaľnice bez limitov: Väčšina vodičov aj tak jazdí pomaly

TEST: SsangYong Torres 1.5 GDI Turbo 2025. SUV, ktoré prekvapí robustnosťou, komfortom a technológiami /galéria/


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Pozrite si, ako si Lewis Hamilton berie voľno v štýle Ferrisa Buellera

18.3.2025 Redakcia Vášeň v tebe (Foto: instagram.com/lewishamilton/). Hamilton sa vložil do kultovej scény s Ferrari z filmu Ferris Bueller's Day Off. Lewis Hamilton po 12…

Porsche v mínuse: Kde sa stratilo 20 miliárd eur?

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AUTOTVO). Aj legendy môžu zažiť krušné časy. Porsche, ikona nemeckej precíznosti a luxusu, čelí jednej z najväčších výziev svojej histórie.…

Nové pravidlá ochrany poškodených vodičov: Čo by ste mali vedieť?

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark). Povinné zmluvné poistenie (PZP) je nevyhnutnosťou pre každého majiteľa motorového vozidla. Napriek tomu stovky tisíc áut jazdia na Slovensku…

Most vyšší ako Eiffelovka! Francúzsky zázrak inžinierstva ohromuje svet

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheB1M). Viadukt Millau vo Francúzsku je nielen najvyšším cestným mostom na svete, ale aj symbolom moderného inžinierstva. So svojou výškou…

Apple to vzdal, Xiaomi triumfuje: Prečo jedna značka zlyhala a druhá ovládla svet elektromobilov?

18.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ink Drop). Technologický giganti Apple a Xiaomi sa vydali na rovnakú cestu – chceli dobyť automobilový svet. Avšak kým Apple…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov