Správy, Zaujímavosti,

Motor na amoniak (čpavok)?

4.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@electric-future). Kórejskí vedci vyvinuli spaľovací motor, ktorý funguje na palivo, aké doposiaľ nikto nepoužil – amoniak. Toto nové riešenie sľubuje nízke emisie, obnoviteľný zdroj energie...

4.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@electric-future).

Kórejskí vedci vyvinuli spaľovací motor, ktorý funguje na palivo, aké doposiaľ nikto nepoužil – amoniak. Toto nové riešenie sľubuje nízke emisie, obnoviteľný zdroj energie a prekvapivé výkonnostné parametre. Je toto budúcnosť motorizmu, ktorá nahradí fosílne palivá a vodík?

Tankovanie na pumpe
Motor na amoniak (čpavok)?
Foto: youtube.com/@electric-future

Amoniak ako palivo: Čo poháňa novú revolúciu?

Kým tradičné spaľovacie motory bežia na benzín, naftu či alternatívne palivá ako vodík, kórejskí inovátori zo spoločnosti KIMM (Korejský inštitút strojov a materiálov) spolu s automobilkami Kia a Hyundai priniesli úplne nový koncept. V srdci ich riešenia stojí spaľovanie kvapalného amoniaku pod vysokým tlakom. Tento motor s objemom 2 litre ponúka nielen stabilný výkon, ale aj nízke emisie a jednoduchšiu manipuláciu s palivom.

Prečo práve amoniak? Výhody nového paliva

Použitie amoniaku ako paliva prináša niekoľko zásadných výhod:

  • Nízke emisie: Spaľovanie amoniaku neprodukuje oxid uhličitý (CO2), čím výrazne prispieva k ochrane životného prostredia.
  • Jednoduché skladovanie: Na rozdiel od vodíka je kvapalný amoniak menej náročný na skladovanie a manipuláciu.
  • Obnoviteľný zdroj: Amoniak je možné vyrábať z obnoviteľných zdrojov energie, čo z neho robí udržateľné palivo budúcnosti.

Okrem toho tento motor dosahuje dobré výkonnostné parametre a nevyžaduje drahé chemické prísady na zlepšenie spaľovania.

Technológia, ktorá mení pravidlá hry

Nový motor na amoniak funguje vďaka viacerým technickým vylepšeniam. Inžinieri pracovali na systéme priameho vstrekovania paliva, ktorý zabezpečuje rovnomerné spaľovanie v každej fáze cyklu. Okrem toho bol upravený zapaľovací systém a časovanie ventilov. Aby sa minimalizovali nežiaduce emisie, výfukový systém je vybavený špeciálnymi filtrami, ktoré zachytávajú zvyšky nespotrebovaného amoniaku a oxidov dusíka (NOx).

Bez uhlíkovej stopy, no s výzvami

Aj keď amoniak neprodukuje CO2, vývojári čelia výzve v podobe oxidov dusíka, ktoré vznikajú pri spaľovaní. Na riešenie tohto problému využívajú nové technológie na čistenie výfukových plynov. Napriek týmto úspechom ostáva najväčšou prekážkou masové rozšírenie infraštruktúry na výrobu a distribúciu amoniaku. Tá je momentálne v plienkach a vyžaduje si dlhodobé investície.

Motor na amoniak
Spaľovací motor na amoniak: Čistá budúcnosť bez CO2.
Foto: youtube.com/@electric-future

Budúcnosť amoniaku: Kedy uvidíme tieto motory na cestách?

Hoci táto technológia predstavuje veľký krok vpred, masové využitie motorov na amoniak je zatiaľ hudbou budúcnosti. Prekážkou je nedostatok výrobných kapacít a nízka dostupnosť tohto paliva v komerčnom meradle. Podobne ako v prípade vodíka, aj tu bude potrebné vybudovať rozsiahlu infraštruktúru. Očakáva sa však, že do jednej až dvoch dekád by mohol amoniak zaujať významné miesto v oblasti dopravy, najmä v nákladnej a lodnej doprave.

Revolúcia alebo slepá ulička?

Motor na amoniak prináša nový pohľad na budúcnosť spaľovacích motorov. Ako odpoveď na tlak na znižovanie emisií CO2 môže byť práve toto riešenie jednou z alternatív k elektromobilom a vodíkovým technológiám. Otázkou zostáva, či svet dokáže včas zareagovať a využiť potenciál, ktorý amoniak ponúka.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Veríte, že amoniak môže byť palivom budúcnosti?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Brzdenie motorom: Ako na to v automatoch? Jednoduchý trik na nižšiu spotrebu

Uskladnenie zimných pneumatík: Chyby, ktoré vám môžu zničiť gumy!

Nové Suzuki Jimny: Päť dverí a ešte viac adrenalínu!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nová Škoda Octavia: Bude elektrická, ale aj so spaľovacím motorom

2. júla 2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@skodacz). V rozhovore generálny riaditeľ Škody prezradil niečo o budúcej Octavii, ktorá príde za viac ako štyri roky…

Nový škandál v Tesla Gigafactory

2. júla 2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/Tesla). To, čo vyzeralo ako oslavná fotka v Tesla Gigafactory v Berlíne, vyvolalo búrlivé reakcie kvôli kontroverznému gestu…

Volkswagen čelí žalobe kvôli nadmernej spotrebe oleja v motoroch 2.0 TSI

2. júla 2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/vivooo). Skupinová žaloba proti Volkswagenu v USA spája niekoľko samostatných prípadov. Sedem žalobcov a ich právnici vystupujú proti…

Preniesli celú štvrť v jednom kuse. Budovy sa vrátili na miesto po 19 dňoch

2. júla 2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost). Číňania neprestávajú prekvapovať inovatívnymi technológiami a riešeniami. Ako sa práve dozvedáme, v samom srdci Šanghaja sa nedávno…

Oplatí sa kúpiť plug-in hybrid, ak ho nebudete nabíjať?

2. júla 2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Halfpoint) Oplatí sa kúpiť plug-in hybrid, ak sa mi nechce alebo nemám kde ho nabíjať? Takéto otázky sa…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov