Správy, Zaujímavosti,

Legendárny V12 končí: Lamborghini sa lúči s motorom, ktorý definoval superšporty

19.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PHLD Luca). Po 60 rokoch končí éra ikonického dvanásťvalca Lamborghini. Motor, ktorý sa stal synonymom pre rýchlosť a výkon, ustupuje modernizácii. Pozrite sa s nami...

19.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PHLD Luca).

Po 60 rokoch končí éra ikonického dvanásťvalca Lamborghini. Motor, ktorý sa stal synonymom pre rýchlosť a výkon, ustupuje modernizácii. Pozrite sa s nami na fascinujúcu históriu pohonnej jednotky, ktorá zmenila svet superšportových automobilov.

detail na motor V12 Lamborgini
Posledná evolúcia V12 v modeli Aventador Ultimae dosahuje výkon 780 koní. Predstavuje vrchol vývoja atmosférických motorov.
Foto: shutterstock.com/PHLD Luca

Od traktora k superšportu: Príbeh vzdoru voči Ferrari

Ferruccio Lamborghini začínal ako výrobca traktorov. Jeho sen o dokonalom športovom automobile sa zrodil po nepríjemnej skúsenosti s Ferrari. Enzo Ferrari odmietol jeho pripomienky ku kvalite spojky na jeho voze. Táto urážka motivovala Lamborghiniho k vytvoreniu vlastného superšportu. V roku 1963 predstavil prvý motor V12 s objemom 3,5 litra. Tento revolučný agregát vyvinul tím pod vedením Giotta Bizzarriniho, bývalého inžiniera Ferrari. Motor produkoval ohromujúcich 280 koní, čo v tej dobe predstavovalo špičkový výkon.

Evolúcia legendy: Od 350 GT po Aventador

Dvanásťvalcový motor Lamborghini prešiel za šesť dekád pozoruhodným vývojom. Najskôr prvý model 350 GT odštartoval éru vysokovýkonných motorov značky. Následne každá nová generácia priniesla významné vylepšenia. Potom Miura, prvý superšport s motorom uprostred, posunula výkon na novú úroveň. Nakoniec Countach predstavil revolučné riešenie s pozdĺžne uloženým motorom.

Diablo prekročilo magickú hranicu 200 mph. Murciélago prinieslo elektronicky riadené systémy. Aventador, posledný model s čistým V12, dosahuje neuveriteľných 780 koní. Každá generácia motora priniesla nové technológie a vyššie výkony, pričom si zachovala charakteristický zvuk a charakter pravého talianskeho dvanásťvalca.

Lamborghini 350 GT
Prvý V12 motor Lamborghini v modeli 350 GT z roku 1965. Tento 3,5-litrový agregát položil základy legendy.
Foto: shutterstock.com/Sergey Kohl

Koniec éry: Prečo musí V12 ustúpiť?

Prísne emisné normy a tlak na elektrifikáciu prinútili aj Lamborghini k radikálnej zmene. Nástupca Aventadoru dostane hybridný pohon. Kombinuje menší spaľovací motor s elektromotorom. Táto zmena znamená koniec éry čistých V12 motorov. Inžinieri však sľubujú, že nový pohon zachová charakteristický zvuk a výkon, na ktorý sú fanúšikovia značky zvyknutí. Hybridná technológia dokonca umožní dosiahnuť ešte vyšší výkon pri nižších emisiách.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Ktorý model Lamborghini s V12 považujete za najlegendárnejší?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Lamborghini 2025: Všetky nové pripravované modely

Hybridné superauto na každodenné používanie? Arthurov McLaren má 700 koní, ale kosti vám nezlomí

MG 2025: Všetky nové pripravované modely


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nissan v problémoch: Odkladá platby dodávateľom, aby získal čas

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ben bryant). Japonský automobilový gigant Nissan sa ocitol v zložitej finančnej situácii. Spoločnosť sa snaží zlepšiť svoju hotovostnú situáciu, no…

Zips: Prečo by ste mali využívať oba pruhy až po miesto zúženia?

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/K-FK). Stalo sa vám už, že ste trpezlivo čakali v dlhom rade pred zúžením cesty, zatiaľ čo iné autá predbiehali…

Mitsubishi Grandis: Nové SUV pre Európu

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@mitsubishimotorseurope9192). Mitsubishi pokračuje vo svojej stratégii pre európsky trh, ktorá zahŕňa spoluprácu s Renaultom. Po modeloch Colt a ASX, ktoré…

Prečo sa v elektromobiloch robí ľuďom nevoľno? Vedci odhalili prekvapivé dôvody

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Southworks). Nové vedecké štúdie odhalili, prečo sa mnohým ľuďom v elektromobiloch robí viac nevoľno ako v klasických autách so spaľovacím…

Nabíjanie elektromobilov drahšie ako tankovanie: Kde sa stala chyba?

03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Aliaksei Kaponia). Elektromobilita mala byť lacnejšou a ekologickejšou alternatívou k spaľovacím motorom. Realita však ukazuje, že náklady na nabíjanie elektromobilov…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov