6.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNN).
Čo vlastne stojí za krízou Volkswagenu? Nie sú to len vysoké náklady na pracovnú silu, masívne výdavky na elektromobilitu či klesajúci záujem o elektrické autá. Samotný Vladimir Putin, ktorého názory sú – ako je známe – neomylné a vždy „správne“, ponúkol svoj pohľad na túto tému.
![](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2024/12/Putina-1024x679.png)
Foto: youtube.com/@CNN
Je všeobecne známe, že ruský prezident Vladimir Putin je odborníkom na všetko – od vojenskej stratégie, ktorú demonštruje už tretím rokom vedenia vojny na Ukrajine, až po analýzu podnikateľských problémov. Počas investičného fóra „VTB Russia Calling“ v Moskve Putin odhalil svoju verziu dôvodov, ktoré podľa neho spôsobili súčasné problémy nemeckého automobilového giganta.
Putinova teória o Volkswagene
Podľa Putina sú nemecké firmy známe tým, že myslia dlhodobo. Nefungujú len na princípe rýchlej návratnosti, ale investujú s víziou dlhodobého zisku. Vysvetlil, že odchod Volkswagenu z ruského trhu bol veľkou chybou.
„Pozrite sa, aké problémy teraz má Volkswagen. Mohli tu nielen pôsobiť a predávať svoje produkty, ale aj dodávať komponenty a dosahovať výnimočné príjmy,“
– vyhlásil počas svojho prejavu.
Putin zároveň zdôraznil, že Rusko nikdy nerobilo prekážky „svojim nemeckým priateľom“. Podľa neho za krízou Volkswagenu nestojí zlé riadenie firmy, ale rozhodnutia politikov na vládnej úrovni. Prirodzene, nespomenul svoju vlastnú agresiu voči Ukrajine ako dôvod, ktorý výrazne prispel k odchodu značky z ruského trhu.
Od továrne v Kaluge k neistote
Volkswagen mal v Rusku silnú pozíciu – najvýraznejšie viditeľnú v podobe továrne v Kaluge, ktorá fungovala od novembra 2007. Po začiatku vojny na Ukrajine však koncern v Rusku pozastavil svoju činnosť a v roku 2023 predal svoje aktíva novej spoločnosti AGR Automotive Group.
Hrozí Volkswagenu osud Nokie?
Ťažkosti Volkswagenu sú však omnoho širšie. Thomas Schäfer, šéf značky Volkswagen, už minulý rok varoval pred dramatickým poklesom marží a upozornil, že ak sa neurobia radikálne kroky, firma by mohla skončiť podobne ako Nokia. Počas stretnutia s manažérmi prirovnal situáciu k „horiacemu domu“ a odkázal na slová Stephena Elopa z Nokie, ktorý pred rokmi varoval pred kolapsom značky. To sa nakoniec naplnilo – Nokia bola predaná Microsoftu a jej továreň vo Fínsku skončila.
![](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2024/09/Zavod-Volkswagen-Africa.png)
Foto: youtube.com/@Autotradersa
Viacero faktorov za krízou
Problémy Volkswagenu sú výsledkom kombinácie viacerých nepriaznivých faktorov. Vysoké náklady na pracovnú silu v Nemecku, stúpajúce ceny energií a surovín (najmä po ruskej invázii na Ukrajinu), rastúca konkurencia, obrovské investície do elektromobilov a ochladenie trhu s elektrickými autami, to všetko tlačí firmu do kúta.
Nemecký koncern už minulý rok oznámil plán znížiť náklady o 10 miliárd eur do roku 2026, čo vyvolalo napätie medzi vedením a odborármi. Počas rokovaní vedenie navrhlo znížiť platy o 10 %, prepúšťať zamestnancov či presúvať výrobu do krajín s lacnejšou pracovnou silou. Takéto kroky však odbory zásadne odmietajú a obviňujú manažment z neúspechov.
Štrajky, neistota a rokovania
Štrajky odborárov sa koncom roka rozšírili do deviatich nemeckých tovární a zapojilo sa do nich takmer 120-tisíc zamestnancov.
Volkswagen čelí mimoriadne náročnému obdobiu, ktoré môže rozhodnúť o jeho budúcnosti. Či už za tým podľa Putina stoja politické rozhodnutia, alebo podľa západných analytikov kombinácia vnútorných a vonkajších problémov, je jasné, že cesta pred týmto nemeckým gigantom nebude jednoduchá.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
„Nemáme inú možnosť“ – Šéf VW obhajuje tvrdé reštrukturalizačné opatrenia, zamestnanci zúria!
Volkswagen na pokraji: Štrajky, zastavenie výroby a neistá budúcnosť pracovníkov!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.