Správy, Testy, Zaujímavosti,

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou prekážkou pri rýchlosti 45 km/h...

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP).

Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou prekážkou pri rýchlosti 45 km/h môže mať pre vodiča fatálne následky, upozorňuje nemecká Dekra.

Foto: youtube.com/@CESVIMAP

Pri mikrovozidlách nie sú nárazové testy povinné zo zákona. Mikrovozidlá nemajú airbagy ani systémy ABS a ESP. Toto je obhajované hlavne kvôli ich maximálnej rýchlosti 45 km/h. Avšak, takéto vozidlá sa pohybujú v bežnej premávke, kde môžu naraziť na vozidlá schopné vyšších rýchlostí. Preto je ich bezpečnosť zásadná.

Ale skutočne sú bezpečné?

To preskúmala nemecká Dekra na žiadosť televízie VOX, pričom testovala dva mikrobusy: Citroën Ami (známy aj ako Opel Rocks-e alebo Fiat Topolino) a Aixam Access.

Oba modely zrýchlili na maximálnu rýchlosť 45 km/h a narazili do deformovateľnej prekážky simulujúcej iné vozidlo s 40 % prekrytím. Euro NCAP vykonáva podobné testy s rýchlosťou 64 km/h.

Nárazové testy mikrovozidla: Aixam Access

Prvý na rade bol Aixam Access. Tento malý automobil meria 275,9 cm a váži 425 kg. Stroj využíva 2-valcový dieselový motor s výkonom 8,15 koní a krútiacim momentom 21 Nm.

Aixam crossover nárazový test.

Počas nárazu sa kabína Aixamu výrazne nedeformuje, no volant bez airbagu sa posunie k vodičovi, čo spôsobí silný náraz. Podľa Dekry vtedy na vodiča pôsobia obrovské sily, dosahujúce až 120 G. Priemerne ľudská hlava váži asi 6 kg, čo znamená, že pri náraze na volant sa jej hmotnosť premení na 720 kg. Prípustná hranica je 80 G, čo už predstavuje ohrozenie života.

Nárazové testy mikrovozidla: Citroën Ami

Citroën Ami je dlhý 241,0 cm, váži 485 kg a poháňa ho elektromotor s výkonom 8 koní. Ani tu nenájdeme airbag pre vodiča.

Pevný rám, ktorý nesie priestor pre cestujúcich, zabezpečuje len miernu deformáciu karosérie Ami pri náraze. Avšak, rám nedokáže absorbovať energiu nárazu, čím ju prenáša na cestujúcich.

Figurína v Citroëne Ami síce nenarazí do volantu, ale sily pri náraze sa blížia k limitným hodnotám a najväčšie riziko predstavujú pre krčné stavce.

Citroën AMI nárazový test.

„Aj v tomto prípade by pravdepodobne došlo k smrteľným zraneniam skutočného človeka,“ konštatuje Peter Rucker zo spoločnosti Dekra.

Stanovisko výrobcov

Výrobcovia oboch mikrovozidiel tvrdia, že bezpečnostný problém spočíva v nízkych regulačných požiadavkách. Keďže sú považované za alternatívu k bicyklom, skútrom alebo motocyklom.

Navyše, cieľom je, aby boli cenovo dostupné. Inštalácia airbagov alebo systémov ABS a ESP by výrazne zvýšila ich cenu. Obe vozidlá, Citroën aj Aixam, teda znižujú náklady.

„Ľahké vozidlá ako Citroën Ami nespadajú pod predpisy pre konvenčné vozidlá, ale pod predpis L6E, ktorý nevyžaduje nárazové testy pre homologizáciu,“

– uvádza skupina Stellantis.

„Ami ponúka všetky bezpečnostné prvky, ktoré by ste očakávali od moderného ľahkého vozidla, vrátane bezpečnostných pásov a vhodne konštruovaných sedadiel pre oboch cestujúcich, a tiež úplne uzavretú kabínu,“

– dodávajú predstavitelia.

„Otázka bezpečnosti je pre nás veľmi dôležitá. Avšak známe je, že ľahké štvorkolesové motorové vozidlo triedy L6eB nemôže z hľadiska bezpečnosti konkurovať vozidlu triedy M1. Pri hmotnosti vozidla 425 kg bez vodiča by väčšina moderných bezpečnostných prvkov nebola technicky realizovateľná,“

– podotýka Aixiam.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Citroën Ami (2025) debutuje s kompletne zmeneným dizajnom: Hranatejšia karoséria

Chcete auto, na ktoré sa môžete spoľahnúť? Motor 2AD od Toyoty je odpoveďou!

Mazda CX-60: Elegancia a inovácie, ktoré presiahnu vaše očakávania!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Toyota šokuje: Toto je jej najväčšia dodávka! Pod kapotou však skrýva obrovské tajomstvo

22.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ToyotaSwitzerland) Japonský gigant Toyota spúšťa masívnu ofenzívu v segmente úžitkových vozidiel. Svetu predstavuje svoj úplne nový a zároveň najväčší model…

Honda šokuje: Toto je jej prvý elektrický naháč! Vyzerá ako z budúcnosti

22.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@whatcar) Svet motocyklov zažíva revolúciu. Honda, najväčší výrobca motoriek na svete, konečne odhalila svoju prvú plnohodnotnú elektrickú motorku pre európsky…

Stellantis chystá revolúciu: Nová technológia urobí z elektromobilov nezastaviteľné stroje!

22.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CBSDetroit) Automobilový gigant Stellantis, pod ktorý patria značky ako Peugeot, Citroën, Opel, Fiat či Jeep, prichádza so správou, ktorá môže…

Koniec kamionistov? V tomto meste už jazdí 68 kamiónov bez vodiča!

22.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Westwell_AI) Zabudnite na sci-fi filmy. Budúcnosť nákladnej dopravy je už tu a je desivo efektívna. V jednom z najväčších čínskych…

Tankujete drahšie palivo? Mechanik odhalil, či je to podvod alebo sa to naozaj oplatí!

22.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/KPPD) Stojíte pred stojanom na čerpacej stanici a váhate. Oplatí sa priplatiť si za drahšie, prémiové palivo, alebo je to…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov