Novinky, Zaujímavosti,

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo najhladšie. Nový kolesový robot však...

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k).

Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo najhladšie. Nový kolesový robot však jazdí priamo po tomto materiáli a dláždi jeho povrch, aby boli stavby pevnejšie a zároveň lacnejšie.

Nový kolesový robot však jazdí priamo po tomto materiáli a dláždi jeho povrch, aby boli stavby pevnejšie a zároveň lacnejšie.
Foto: youtube.com/@아이티원-d4k

Ak sa mokrý betón vyleje v jednej príliš hlbokej vrstve, pri vysychaní a zmršťovaní sa v ňom vytvoria trhliny. Z tohto dôvodu sa materiál zvyčajne leje v postupne ukladaných vrstvách, z ktorých každá sa ukladá až po vytvrdnutí vrstvy pod ňou.

Ušetrené náklady

Jeden z potenciálnych problémov tohto prístupu spočíva v tom, že ak sa vrstvy jednoducho nalejú jedna na druhú, hotovej konštrukcii bude chýbať pevnosť v šmyku na rozhraniach medzi týmito vrstvami. Inými slovami, nebude potrebná veľká sila na to, aby sa jedna vrstva posunula horizontálne oproti vrstve pod ňou.

Z tohto dôvodu sa betón vylieva okolo sústavy vertikálne orientovaných oceľových výstuh. Tieto výstužné tyče nakoniec prechádzajú všetkými vrstvami zhora nadol, čím zvyšujú pevnosť konštrukcie v šmyku.
Výstuž však stojí peniaze a zvyšuje hmotnosť. Pracovníci preto často ručne pridávajú drážky na povrch každej vrstvy, kým je ešte mokrá, čím poskytujú väčšiu plochu na spojenie s ďalšou vrstvou. Tým sa zvyšuje šmyková pevnosť na rozhraní, čo znamená, že je potrebná menšia výstuha.

Samozrejme, časť nákladov, ktoré sa ušetria použitím menšieho množstva výstuže, sa kompenzuje zvýšením počtu hodín práce pracovníkov potrebných na pridanie drážok. Tu prichádza na rad robot Conit Runner.

Zariadenie vyvinuté v rámci partnerstva medzi kórejskou robotickou spoločnosťou Itone a stavebnou firmou Posco E&C sa autonómne pohybuje po mokrom betónovom povrchu rýchlosťou až 16 km/h a pridáva rady drážok pomocou svojich dvoch 15-palcových (381 mm) kolies.

Robot sa pohybuje po týchto povrchoch a vyhýba sa prekážkam, napríklad radom výstuh, pomocou LiDAR, ultrazvukových senzorov, kamier a inerciálnej meracej jednotky (IMU). Je tiež schopný merať tvrdosť betónu a zabezpečiť, aby bol materiál dostatočne pevný na to, aby uniesol hmotnosť robota 10 kg, ale zároveň dostatočne mäkký na vytvorenie drážok hlbokých aspoň 6 mm (0,24 palca).

Podľa spoločnosti Itone znižuje použitie Conit Runner potrebu armovania až o 30 % a zrýchľuje čas výstavby až o 85 %, čo údajne zodpovedá produktivite ôsmich ľudských pracovníkov.

V súčasnosti nie je známe, kedy by sa robot mohol začať používať vo veľkom. Zatiaľ si ho môžete pozrieť v akcii na videu nižšie.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Poľná cesta – nezabudnite, že pravidlá sú iné ako na asfalte

Transfăgărașan je znovu otvorený.

Ktorá je najobľúbenejšia cesta všetkých motocyklistov? Robia tam púte


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Tieto veci nikdy nenechávajte v aute počas horúčav: Môžu sa stať nebezpečnými alebo sa zničiť

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jaroslav Moravcik). Keď sa teplota vzduchu blíži k 30 stupňom Celzia, interiér zaparkovaného auta sa dokáže rozohriať bleskovo - až…

Kedy by ste nemali šoférovať: Zdravotné stavy a situácie, ktoré ohrozujú bezpečnosť na ceste

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DimaBerlin). Každý vodič má zákonnú povinnosť zabezpečiť, aby bol schopný bezpečne šoférovať. Tehotenstvo, zdravotné problémy, lieky či pokročilý vek môžu…

Jazda v strednom pruhu: Nebezpečný návyk, ktorý rozčuľuje vodičov po celom svete

05.07.2025 - Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels) Každý vodič to pozná - jazdíte po diaľnici a pred vami sa "usadil" niekto v strednom…

Čínsky paradox: Bohatí jazdia na benzín, chudobní si kupujú elektromobily

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Drotyk Roman). V Číne polovica áut predaných minulý rok bola elektrická. V ázijskom svete prešli od jazdy na bicykli na…

Volkswagen sťahuje tisíce vozidiel: Airbag môže zabiť spolujazdca pri nehode

05.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KondorCars) Jeden z najhorších škandálov automobilového priemyslu posledných rokov sa spája s menom Takata. Kvôli neslávne známym airbagom museli vyhlásiť…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov