10.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheFrame).
Európska únia nedávno schválila sankčné clá na čínske elektromobily, čo vyvolalo medzi členskými štátmi rozsiahle diskusie. Dôvody boli rôzne a každá krajina mala často svoje vlastné záujmy. Niektoré štáty podporili toto opatrenie ako ochranu vlastného automobilového priemyslu, zatiaľ čo iné sa obávali negatívnych dopadov na obchodné vzťahy s Čínou. Táto diskusia odhalila rozdiely v názoroch členských štátov na obchodnú politiku a vzťahy s tretími krajinami.
Bulharsko, Dánsko, Estónsko, Francúzsko, Írsko, Taliansko, Lotyšsko, Litva, Holandsko a Poľsko hlasovali za zavedenie sankčných ciel. Nemecko, Maďarsko, Malta, Slovensko a Slovinsko hlasovali proti. Zvyšné krajiny (t. j. až 12) sa zdržali hlasovania.
Clá na autá z Číny rozdelili Európu
Nemecko a Maďarsko hlasovali proti clám, pretože veľká časť automobilov vyrobených v týchto krajinách (väčšina výrobcov má svoje závody v Maďarsku) sa predáva v Číne, a preto sú vystavené clám, ktoré budú pravdepodobne čínskou odpoveďou. Poľsko hlasovalo za clá, pretože pravdepodobne dúfa, že to prinúti Číňanov stavať svoje závody v Európe, čo môže uľahčiť rokovania so spoločnosťou Geely o závode v Izere.
Pripomeňme, že rozhodnutie o zavedení ciel je výsledkom vyšetrovania v Číne, ktoré zistilo, že výroba elektromobilov vyvážaných do Európy je dotovaná štátom. Peking to popiera a hrozí zavedením ciel na výrobky dovážané z Európy.
V súčasnosti sa na automobily vyrobené v Číne a predávané v Európe vzťahuje clo vo výške 10 %. Výška pokuty bude závisieť od toho, ako ochotný bude výrobca spolupracovať pri prešetrovaní. Maximálna výška pokuty môže dosiahnuť 35,3 %. Celková sadzba cla bude teda viac ako 45 %.
Nielen čínske značky budú trpieť
Vedľajším účinkom zavedenia ciel je, že sa to týka automobilov európskych výrobcov a amerických spoločností, ktoré sa predávajú na starom kontinente, ale vyrábajú sa v Číne. Koho sa to týka?
Clá sa okrem iných dotknú aj automobilov značky MG. Čínsky konglomerát SAIC pred niekoľkými rokmi kúpil túto pôvodne britskú značku a teraz budú ich elektromobily podliehať celkovému sankčnému clu 45,3 %. Práve MG je najobľúbenejšou čínskou značkou v Európe, pričom drvivú väčšinu predaja tvoria autá so spaľovacími a hybridnými motormi, ktorých sa clá netýkajú.
Cupra, Volvo, Tesla, BMW a dokonca aj Dacia budú platiť sankčné clá EÚ
Cupra Tavascan bude tiež podliehať clu. Ide o elektrický model vyrábaný v Číne. Seat, z ktorého sa Cupra vyčlenila, uviedol, že ceny tohto modelu zostanú do konca roka nezmenené, ale potom bude budúcnosť modelu Tavascan ohrozená.
Medzi ďalšie modely elektromobilov, ktoré sa vyrábajú v Číne, patria Tesla Model 3, BMW iX3, Mini, Dacia Spring, Volvo EX30, ako aj všetky modely Polestar a Smart.
Výška colných sadzieb pre tieto modely bude závisieť od toho, aké vysoké subvencie dostali od čínskej vlády a od ochoty príslušných spoločností spolupracovať pri európskom vyšetrovaní. Na spoločnosť Tesla sa bude vzťahovať najnižšia sadzba (7,8 %), sadzba spoločnosti SAIC je 35,3 %, sadzba spoločnosti Geely je 18,8 %, sadzba spoločnosti BYD je 17 % a sadzba ostatných čínskych výrobcov je 20,7 %.
V súčasnosti sa na všetky automobily dovážané do Európy z Číny vzťahuje štandardné clo vo výške 10 %. K tejto sadzbe sa pridá nové clo.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nemecko ostro kritizuje clá na autá z Číny. „Je to prejav slabosti Európskej únie.
Je teraz najlepší čas na kúpu španielskeho SUV? Krajiny EÚ podporili novembrové zvýšenie cla
Predaj elektromobilov bude opäť rásť – tu je dôvod
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.