Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Rozdiel medzi filtrom pevných častíc a katalyzátorom. Čo robia a ako fungujú

28.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMCatalysts). Vodiči a dokonca aj špecializované servisy si často zamieňajú filter pevných častíc a katalyzátor a myslia si, že ide o tú istú časť. V...

28.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMCatalysts).

Vodiči a dokonca aj špecializované servisy si často zamieňajú filter pevných častíc a katalyzátor a myslia si, že ide o tú istú časť. V skutočnosti ide o dve odlišné časti, ktoré fungujú odlišne.

Rozdiel medzi filtrom pevných častíc a katalyzátorom. Čo robia a ako fungujú.
Foto: youtube.com/@BMCatalysts

Aby výrobcovia automobilov splnili vládne požiadavky na emisie výfukových plynov, navrhli rôzne systémy na obmedzenie emisií výfukových plynov.

Takto sa zaviedol katalyzátor a neskôr filter pevných častíc. Tieto dva komponenty majú podobnú úlohu, ale sú odlišné a fungujú odlišne a nezávisle od seba.

Čo je katalyzátor

Katalyzátor je súčasť výfukového systému vozidla, ktorá premieňa škodlivé plyny na čistejšie emisie. Jeho technický názov je katalyzátor.

Má spravidla valcovitý tvar a vo vnútri má voštinový systém. Pomocou chemických látok premieňa škodlivé plyny zo spaľovania paliva pred ich vypustením do atmosféry.

Ako funguje výfukový katalyzátor?

Mnohé katalyzátory obsahujú vzácne kovy, ako sú platina, ródium a paládium. Používajú sa na vytvorenie chemickej reakcie potrebnej na premenu oxidu uhličitého na vodu, oxid uhličitý a plynný dusík. K tejto reakcii dochádza v dôsledku vysokej teploty výfukových plynov. Katalyzátor sa preto montuje čo najbližšie k motoru.

Väčšina dnešných automobilov, či už s benzínovým alebo naftovým motorom, má katalyzátor.

Čo je filter pevných častíc

Filter pevných častíc je mechanický systém špecifický pre turbodieselové motory. Je známy ako filter pevných častíc – DPF alebo v prípade benzínových motorov ako filter pevných častíc – GPF.

Filter sa skladá z keramického jadra s valcovými otvormi, cez ktoré prechádzajú výfukové plyny. Je teda tiež súčasťou výfukového systému vozidla. Najmä dieselové vozidlá majú filter pevných častíc, ktorý je namontovaný hneď za katalyzátorom.

Ako funguje filter pevných častíc vo výfukových plynoch (DPF)?

Úlohou DPF alebo GPF je zachytávať sadze vo filtri, kým sa nedosiahne vopred stanovená úroveň naplnenia. Systém potom spustí proces regenerácie, pri ktorom sa zachytené častice spália pri vysokých teplotách, aby sa zničili.

Úlohou DPF alebo GPF je v podstate zabrániť uvoľňovaniu častíc vznikajúcich pri spaľovaní nafty alebo benzínu v motore do atmosféry.

Rozdiel medzi filtrom pevných častíc a katalyzátorom

Filtre pevných častíc a katalyzátory plnia rovnakú úlohu – znižujú emisie škodlivých plynov a častíc do atmosféry. Oba sú súčasťou výfukového systému vozidla a filtrujú výfukové plyny.

Katalyzátor funguje tak, že chemicky premieňa škodlivé plyny na menej škodlivé. Zatiaľ čo filter pevných častíc zachytáva a ničí pevné častice, ktoré vznikajú pri spaľovaní paliva.
Foto: youtube.com/@BMCatalysts

To sú však asi jediné podobnosti medzi týmito dvoma časťami.

Katalyzátor funguje tak, že chemicky premieňa škodlivé plyny na menej škodlivé. Zatiaľ čo filter pevných častíc zachytáva a ničí pevné častice, ktoré vznikajú pri spaľovaní paliva.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Táto farba z výfuku je signálom problémov s vozidlom. Okamžite choďte k automechanikovi

Ako dlho vydrží autobatéria? Kedy je potrebné vymeniť autobatériu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Dovolenka za pár drobných? Tu sa naobedujete za 2 eurá a zažijete exotiku!

14.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/lapas77). Plánujete dovolenku ešte tento rok? Hľadáte krásne miesto s nízkymi cenami? Platforma InterNations zverejnila rebríček najlacnejších krajín na život…

Zlá chladiaca kvapalina? Banálna chyba, ktorá vás môže stáť tisíce!

14.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ronstik). Chladiaca kvapalina, známa ako nemrznúca zmes, zabezpečuje chladenie motora. Stačí však použiť jednu nevhodnú fľašu a riskujete vážne poruchy.…

Nemeckí experti rozhodli: Budúcnosť patrí elektromobilom, e-palivá sú len doplnok!

14.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Canetti). Iniciatíva Klimaticky neutrálne Nemecko (IKND) predstavila svoju prognózu: treba sa zamerať na elektrický pohon, no e-palivá ho musia dopĺňať.…

Revolúcia od Dacie: Benzín a plyn v jednom, toto je nový Bigster.

15.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PromotorRomania). Dacia chce autá s ekologickou nálepkou, no zároveň si plánuje udržať klasický benzínový motor v kombinácii s LPG. Model…

Nový šéf Renaultu sa Číny nebojí: Máme plán, ako ich dobehnúť!

14.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@electhib). Nový generálny riaditeľ skupiny Renault, François Provost, ktorý nastúpil do funkcie koncom júla, sa čínskej konkurencie nebojí. V rozhovore…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov