Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Rozdiel medzi filtrom pevných častíc a katalyzátorom. Čo robia a ako fungujú

28.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMCatalysts). Vodiči a dokonca aj špecializované servisy si často zamieňajú filter pevných častíc a katalyzátor a myslia si, že ide o tú istú časť. V...

28.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMCatalysts).

Vodiči a dokonca aj špecializované servisy si často zamieňajú filter pevných častíc a katalyzátor a myslia si, že ide o tú istú časť. V skutočnosti ide o dve odlišné časti, ktoré fungujú odlišne.

Rozdiel medzi filtrom pevných častíc a katalyzátorom. Čo robia a ako fungujú.
Foto: youtube.com/@BMCatalysts

Aby výrobcovia automobilov splnili vládne požiadavky na emisie výfukových plynov, navrhli rôzne systémy na obmedzenie emisií výfukových plynov.

Takto sa zaviedol katalyzátor a neskôr filter pevných častíc. Tieto dva komponenty majú podobnú úlohu, ale sú odlišné a fungujú odlišne a nezávisle od seba.

Čo je katalyzátor

Katalyzátor je súčasť výfukového systému vozidla, ktorá premieňa škodlivé plyny na čistejšie emisie. Jeho technický názov je katalyzátor.

Má spravidla valcovitý tvar a vo vnútri má voštinový systém. Pomocou chemických látok premieňa škodlivé plyny zo spaľovania paliva pred ich vypustením do atmosféry.

Ako funguje výfukový katalyzátor?

Mnohé katalyzátory obsahujú vzácne kovy, ako sú platina, ródium a paládium. Používajú sa na vytvorenie chemickej reakcie potrebnej na premenu oxidu uhličitého na vodu, oxid uhličitý a plynný dusík. K tejto reakcii dochádza v dôsledku vysokej teploty výfukových plynov. Katalyzátor sa preto montuje čo najbližšie k motoru.

Väčšina dnešných automobilov, či už s benzínovým alebo naftovým motorom, má katalyzátor.

Čo je filter pevných častíc

Filter pevných častíc je mechanický systém špecifický pre turbodieselové motory. Je známy ako filter pevných častíc – DPF alebo v prípade benzínových motorov ako filter pevných častíc – GPF.

Filter sa skladá z keramického jadra s valcovými otvormi, cez ktoré prechádzajú výfukové plyny. Je teda tiež súčasťou výfukového systému vozidla. Najmä dieselové vozidlá majú filter pevných častíc, ktorý je namontovaný hneď za katalyzátorom.

Ako funguje filter pevných častíc vo výfukových plynoch (DPF)?

Úlohou DPF alebo GPF je zachytávať sadze vo filtri, kým sa nedosiahne vopred stanovená úroveň naplnenia. Systém potom spustí proces regenerácie, pri ktorom sa zachytené častice spália pri vysokých teplotách, aby sa zničili.

Úlohou DPF alebo GPF je v podstate zabrániť uvoľňovaniu častíc vznikajúcich pri spaľovaní nafty alebo benzínu v motore do atmosféry.

Rozdiel medzi filtrom pevných častíc a katalyzátorom

Filtre pevných častíc a katalyzátory plnia rovnakú úlohu – znižujú emisie škodlivých plynov a častíc do atmosféry. Oba sú súčasťou výfukového systému vozidla a filtrujú výfukové plyny.

Katalyzátor funguje tak, že chemicky premieňa škodlivé plyny na menej škodlivé. Zatiaľ čo filter pevných častíc zachytáva a ničí pevné častice, ktoré vznikajú pri spaľovaní paliva.
Foto: youtube.com/@BMCatalysts

To sú však asi jediné podobnosti medzi týmito dvoma časťami.

Katalyzátor funguje tak, že chemicky premieňa škodlivé plyny na menej škodlivé. Zatiaľ čo filter pevných častíc zachytáva a ničí pevné častice, ktoré vznikajú pri spaľovaní paliva.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Táto farba z výfuku je signálom problémov s vozidlom. Okamžite choďte k automechanikovi

Ako dlho vydrží autobatéria? Kedy je potrebné vymeniť autobatériu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Koniec snov o elektrických autách? Automobilka dostáva tvrdú lekciu

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Roschetzky Photography). Ikonická nemecká automobilka Porsche, čelí šokujúcej realite – ich elektrické vozidlá môžu na najväčšom svetovom trhu úplne zlyhať.…

Trump cúvol! Svetový automobilový priemysel oslavuje kľúčový obrat

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CBSNews). Donald Trump potvrdil, že jeho administratíva zníži kontroverzné clá na automobilové diely. Tieto opatrenia, ktoré mali pôvodne podporiť americký…

Ruský automobilový trh na kolenách: Ani boháči si už nepomôžu

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/AntonSAN). Ruský automobilový trh sa rúti do záhuby a ani luxusné značky už nedokážu nájsť svoje miesto na trhu. Predaje…

Kúpil si späť svoje vlastné ukradnuté auto – tento príbeh je ako zo sveta sci-fi!

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PaulLP). Muž sa stal hlavným aktérom bizarného prípadu, keď si nevedomky kúpil späť svoje vlastné auto, ktoré mu pred niekoľkými…

Benzín alebo diesel? Ktoré auto vám skutočne ušetrí viac peňazí?

29.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/alexgo.photography). Výber medzi benzínovým a dieselovým motorom patrí k rozhodnutiam, ktoré najviac ovplyvnia vašu peňaženku. Ktorý typ auta je však…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov