23.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Sibs).
Kríza v súvislosti s nezáujmom o elektromobily sa prehlbuje. Podľa najnovších údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov klesol predaj batériových vozidiel v Nemecku, ktoré je najväčším európskym trhom, v auguste o 69 % na iba 27 000 vozidiel. Prečo sa to deje?
Európsky trh s elektromobilmi sa z mesiaca na mesiac zmenšuje a najnovšie údaje, ktoré zverejnilo Európske združenie výrobcov automobilov, neposkytujú dôvod na optimizmus. Podľa správy – dodávky batériových elektrických vozidiel na najväčšom automobilovom trhu, v Nemecku, v auguste klesli ďalší mesiac po sebe. Tentoraz je však prepad prekvapivo veľký a v porovnaní s augustom minulého roka predstavuje približne 69 %. To znamená, že minulý mesiac opustilo showroomy len 27 000 takýchto vozidiel, zatiaľ čo v auguste 2023 ich bolo viac ako 86 000.
Odborníci pritom predpovedali dynamický rast predaja, takže v roku 2035 mali autá na batérie celkom prirodzene nahradiť autá so spaľovacími motormi. Dnes je jasné, že k prirodzenému nahradeniu nedôjde.
Klesajúci predaj elektromobilov. Čo sa deje?
Odborníci si nerobia ilúzie – príčin je veľa, ale hlavné príčiny treba hľadať v konaní politikov. Ukončenie dotačných programov na elektromobily pre firemných zákazníkov malo za následok prepad predaja elektromobilov už v septembri 2023. Krátko na to bolo oznámené aj rozhodnutie o ukončení dotačného programu na nákup elektromobilov pre súkromných zákazníkov, čo tento efekt ešte zhoršilo.
Podobný efekt možno pozorovať aj na iných trhoch. Elektromobily mali zlacnieť, ale zdražujú, takže bez umelej stimulácie trhu (dotačné programy) sa ich predaj prepadol. Lacné elektromobily z Číny by mohli situáciu zmeniť. Problémom je, že ich výrobu dotuje čínska vláda, takže Európska únia, ktorá chce zachovať podmienky hospodárskej súťaže, na ne mieni uvaliť vysoké, sankčné clá.
Nižší dopyt po elektrických vozidlách znamená pre výrobcov veľké problémy
Zákazníci sa hromadne odvracajú od elektromobilov a výrobcovia, ktorí donedávna presúvali svoje výrobné kapacity na výrobu vozidiel s nulovými emisiami, teraz čelia veľkej výzve. Napríklad Volkswagen – najväčší európsky výrobca automobilov – priznal, že nevylučuje zatvorenie niektorých tovární v Nemecku v dôsledku slabnúceho predaja, a neoficiálne sa hovorí, že len v Nemecku by mohlo prísť o prácu 30 000 ľudí. BMW bolo nútené znížiť svoju celoročnú prognózu zisku a Mercedes uviedol, že musí zaviesť novú nákladnú stratégiu a prejsť na výrobu hybridných vozidiel.
Elektromobily sa nepredávajú. Preto budú spaľovacie autá drahšie
Pokles predaja elektromobilov zároveň vystavuje európskych výrobcov riziku vysokých finančných pokút. Európska únia už od 1. januára budúceho roka zavádza nové normy CO2, za ktorých porušenie budú musieť spoločnosti zaplatiť astronomické sumy. Dodržiavanie bude ešte ťažšie, pretože priemerné emisie sa budú počítať pre každé predané vozidlo. Teoreticky by preto výrobcovia mali mať v ponuke čo najviac modelov s nulovými emisiami, ktorými by vyvážili predaj spaľovacích áut. To sa však nedeje, a preto sa ozývajú hlasy, aby sa legislatíva odložila.
Ak sa tak nestane, nízky predaj elektromobilov bude mať za následok drastické zvýšenie cien spaľovacích automobilov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nemecko bije na poplach. Automobilový priemysel čelí čoraz väčším problémom
Nemecko presadzuje syntetické palivo. Viac odolné voči budúcnosti ako elektromobily?