10.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/roibu).
- Ak si dnes u niektorých britských predajcov objednáte auto na plyn, bude vám dodané budúci rok, hoci by mohlo byť dodané skôr.
- Výrobcovia a ich pridružené siete predajcov sa týmto prídelom vozidiel s pohonom na vnútorný plyn snažia splniť ročnú kvótu britskej vlády pre elektrické vozidlá.
Len s elektrickým pohonom
Krajina má mandát na vozidlá s nulovými emisiami (ZEV), ktorého cieľom na rok 2024 je, aby aspoň 22 % všetkých predaných nových vozidiel bolo elektrických. Vzhľadom na klesajúci záujem kupujúcich o elektromobily sa však ročný cieľ nesplní, preto predajcovia umelo posúvajú dodávky spaľovacích vozidiel, aby dúfali, že si kupujúci vyberú elektromobily, ktoré im budú dodané oveľa skôr.
The Telegraph poukazuje na údaje, ktoré poskytla Spoločnosť výrobcov a obchodníkov s motorovými vozidlami (SMMT), ktorá znížila svoju predpoveď, že 19,8 % všetkých nových automobilov predaných v Spojenom kráľovstve v tomto roku bude elektrických. SMMT teraz očakáva, že len 18,5 % nových automobilov kúpených v roku 2024 bude elektrických, a aj táto predpoveď je podporená tým, že spoločnosti pridávajú elektrické vozidlá do svojich vozových parkov, a nie tým, že si súkromní kupujúci vyberú elektrické vozidlo.
Robert Forrester, výkonný riaditeľ spoločnosti Vertu Motors, tvrdí, že ak si dnes na určitých miestach objednáte nové auto, príde vám vo februári. Jediný dôvod, prečo to trvá tak dlho, je ten, že výrobcovia nechcú zmeškať požadovanú kvótu elektrických vozidiel na rok 2024. To vraj spôsobilo, že viac ľudí hľadá auto na trhu s ojazdenými vozidlami, ktorý zaznamenal nárast dopytu.
Niektoré franšízy obmedzujú ponuku hybridných vozidiel.
Forrester ďalej uviedol, že „niektoré franchisingové pobočky obmedzujú ponuku benzínových a hybridných vozidiel, hoci o ne je záujem.“ Je to, ako keby sme nemohli dodávať autá, ktoré ľudia chcú, ale máme dostatok áut, ktoré možno nechcú.“ Vysvetlil, že výrobcovia „sa snažia vyhnúť pokutám. Takže nám obmedzujú možnosť dodávať benzínové autá“, hoci elektrické vozidlá ‚nenachádzajú ľahko domov‘.
Ochladenie dopytu po elektromobiloch na mnohých trhoch po celom svete prinútilo výrobcov zopakovať (a často odložiť) úplný prechod na výrobu len elektrických vozidiel. To je v rozpore s plánmi vlád postupne ukončiť predaj nových spaľovacích automobilov do konca desaťročia. Alebo do roku 2035 a mohlo by viesť k treniu medzi nimi a výrobcami a k nedostatku ponuky vozidiel. Ktoré si ľudia chcú kúpiť (elektrifikovaných, a nie plne elektrických automobilov).
Ostatné európske štáty oznámili veľmi podobný časový rámec
Vláda v Spojenom kráľovstve plánuje každoročne zaviesť zvýšené kvóty pre elektrické vozidlá, až kým v roku 2030 nedosiahnu 80 %. Súčasné plány naznačujú, že do roku 2035 nepovolí predaj ničoho iného ako elektrických vozidiel. Ostatné európske štáty oznámili veľmi podobný časový rámec na zastavenie predaja všetkých neelektrických vozidiel. Zdá sa, že ich zavedenie je rovnako ťažké vzhľadom na súčasné preferencie kupujúcich, ktorí sa zrejme odkláňajú od elektrických vozidiel. Viac sa orientujú na hybridy a plug-in hybridy.
Ani výrobcovia automobilov nie sú spokojní a ustupujú od svojich plánov v oblasti EV. Investovali miliardy do vývoja a výroby EV vo veľkých objemoch. Pričom ich riadiace orgány ubezpečili, že tieto vozidlá sa budú predávať. Nepredávajú sa však tak dobre, ako dúfali, najmä teraz, keď mnohé európske vlády znižujú daňové úľavy pre elektrické vozidlá a iné výhody, ktoré podporujú vlastníctvo elektrických vozidiel. Vládna pomoc zlacňovala elektromobily a umelo zvyšovala dopyt po nich. Bez tejto podpory sa však zdá, že kupujúci uprednostnia lacnejšie vozidlá so spaľovacím motorom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
MG HS (2024): Rozmery a batožinový priestor nového vydania
Dodge má veľké problémy. Všetko kvôli elektrifikácii