Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Nesprávny tlak v pneumatikách: čo riskujete. Mal by byť v horúčavách nízky alebo normálny?

27.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EngineeringExplained). Kolesá sú jedným z najdôležitejších bezpečnostných prvkov vozidla a vodiči sú vystavení riziku, ak je v pneumatikách nesprávny tlak. V horúcom počasí by ste...

27.6.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EngineeringExplained).

Kolesá sú jedným z najdôležitejších bezpečnostných prvkov vozidla a vodiči sú vystavení riziku, ak je v pneumatikách nesprávny tlak. V horúcom počasí by ste mali mať nízky alebo normálny tlak v pneumatikách?

Nesprávny tlak v pneumatikách: čo riskujete. Mal by byť v horúčavách nízky alebo normálny?
Foto: youtube.com/@EngineeringExplained

V dňoch s extrémnymi teplotami by mali vodiči venovať zvýšenú pozornosť pneumatikám. Pri jazde na veľmi horúcom asfalte totiž môže dôjsť k problémom s pneumatikami.

Čo sa deje s pneumatikami v horúcom počasí?

Počas horúcich dní môže teplota asfaltu presiahnuť 60 stupňov Celzia. To sa prenáša na pneumatiky vášho vozidla a čím viac brzdíte, zatáčate a zrýchľujete, tým viac sa teplota pneumatík zvyšuje a kontaktná plocha pneumatiky s asfaltom môže presiahnuť 90 stupňov Celzia.

Preto by ste sa mali vyhnúť zimným pneumatikám v teplej sezóne. Tieto pneumatiky totiž strácajú svoju pružnosť a stávajú sa tuhými. To znamená, že so zvyšujúcou sa teplotou sa znižuje ich priľnavosť.

Na druhej strane, letné pneumatiky sú vyrobené z inej gumy. S rastúcou teplotou sa stáva pružnejšou a priľnavosť je lepšia.

Nesprávny tlak v pneumatikách: čo riskujete

Ďalším veľmi dôležitým aspektom, ktorý by mali mať vodiči na pamäti, je tlak v pneumatikách. Závisí od typu pneumatík, ich veľkosti, zaťaženia vozidla a maximálnej rýchlosti, ktorou jazdíte.

Správny tlak v pneumatikách uvádza výrobca na štítkoch pripevnených na určitých miestach vozidla. Tieto informácie nájdete aj v návode na používanie vášho vozidla. Príliš nízky tlak v pneumatikách vedie k ich predčasnému opotrebovaniu a prehrievaniu. Okrem toho sa predlžuje brzdná dráha a zhoršuje sa správanie vozidla v zákrutách.

Pri nadmernom nahustení pneumatík sa zmenšuje styčná plocha pneumatík s vozovkou, čo znižuje priľnavosť.

Preto by mal byť tlak v pneumatikách taký, ako uvádza výrobca vozidla, nie vyšší ani nižší.

Tlak v pneumatikách by mal byť taký, ako uvádza výrobca vozidla, nie vyšší ani nižší.
Foto: youtube.com/@bridgestonetires

V horúcom počasí má byť tlak v pneumatikách nízky alebo normálny?

Vzhľadom na vysoké teploty je tlak v pneumatikách vo všeobecnosti vyšší. Preto by sa mal tlak v pneumatikách kontrolovať „za studena“. Nie vtedy, keď je vonku 35 až 40 stupňov Celzia.

Ale bez ohľadu na vonkajšiu teplotu by mali byť pneumatiky nahustené podľa odporúčaní výrobcu vozidla.

Nízky tlak v pneumatikách v horúcom počasí môže spôsobiť veľa problémov. V extrémnych situáciách sa môže pneumatika dokonca odlepiť od disku.

Vodiči by preto mali zabezpečiť normálny tlak v pneumatikách v horúcom aj chladnom počasí.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Celoročné pneumatiky – rozumná úspora alebo pasca? Každý sa nad tým musí zamyslieť

Meníte pneumatiky? Predtým si skontrolujte jeden detail


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Koniec éry Tesly: Musk sa obracia k robotom namiesto áut

15.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Frederic Legrand - COMEO). Budúcnosť Tesly sa javí v tmavých farbách. Americký výrobca zaznamenáva bezprecedentné poklesy predaja a ziskov, zatiaľ…

Ryanair zavádza tvrdé tresty: Za výtržnosti v lietadle zaplatíš 500 eur!

15.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Anton Brehov). Koniec s hádkami a opitými pasažiermi na palube! Najväčšia nízkonákladová letecká spoločnosť v Európe zavádza automatické pokuty pre…

Kórejskí vedci vytvorili motor bez jediného gramu kovu

15.06.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SocialKatta01). Vynaliezavosť vedcov nepozná hranice. Napríklad vedci z Južnej Kórey vytvorili práve elektrický motor, v ktorom nie je žiadny kov.…

Podmorské zemetrasenie zasiahlo grécky poloostrov Chalkidiki: Zemetrasenie poškodilo poklady UNESCO

14.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@sanman42). Podmorské zemetrasenie zasiahlo grécky poloostrov Chalkidiki a poškodilo svetoznáme kláštory na Svätej hore Athos. Unikátne fresky z 18. storočia…

Koniec bezplatnej batožiny v lietadle: Európa schvaľuje platené príručné batožiny!

14.6.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock/Patryk Kosmider). Európska rada rozhodla, že letecké spoločnosti budú môcť účtovať poplatky za príručné batožiny umiestnené v úložných priestoroch nad…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov