Elektro, Tipy, Zaujímavosti,

Upozornenie pre odborníkov: Hybridy predstavujú nebezpečenstvo aj v mestách

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SAFESTEPS). Riziko zrážky s elektrifikovaným vozidlom je v priemere dvojnásobné v porovnaní so spaľovacím vozidlom a v mestách sú elektrické vozidlá až trikrát nebezpečnejšie pre...

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SAFESTEPS).

Riziko zrážky s elektrifikovaným vozidlom je v priemere dvojnásobné v porovnaní so spaľovacím vozidlom a v mestách sú elektrické vozidlá až trikrát nebezpečnejšie pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky ako klasické vozidlá. Britskí výskumníci upozorňujú, že tento problém sa týka aj hybridných vozidiel a malo by sa čakať na systémové riešenie. S tým, ako sa elektrifikované vozidlá stanú bežnejšími, bude rýchlo narastať.

Upozornenie pre odborníkov: Hybridy predstavujú nebezpečenstvo aj v mestách.
Foto: youtube.com/@SAFESTEPS

Znepokojujúce údaje pochádzajú z analýzy britského výskumného tímu z časopisu Journal of Epidemiology&Community Health, ktorý analyzoval nehody zraniteľných účastníkov cestnej premávky, ku ktorým došlo v Spojenom kráľovstve v rokoch 2013 až 2017.

Elektromobily sú nebezpečné pre chodcov. Pozornosť v meste

Briti analyzovali údaje o všetkých zdokumentovaných zrážkach chodcov (96 285 prípadov) osobnými autami. Prevažná väčšina prípadov – až 71 666 incidentov – sa týkala áut so spaľovacími motormi, čo je v drvivej väčšine spôsobené popularitou tohto typu vozidiel. Iba 2 % nehôd (1 652 %) predstavovali incidenty s účasťou elektrických vozidiel. V tejto konkrétnej štúdii to znamená vozidlá s elektrickým pohonom na batérie (BEV) a plug-in hybridy.

V komplexnej správe sa napríklad uvádza, že zatiaľ čo autá so spaľovacím motorom spôsobili 88 % nehôd v zastavaných oblastiach, v prípade elektromobilov to bolo už 94 %. Čiastočne to možno vysvetliť tým, že majitelia elektromobilov sú menej často na cestách. Iné zistenia však dávajú oveľa vážnejší dôvod na obavy.

Príliš rýchla a príliš tichá elektrika? Chodci s nimi majú jednoznačne problém

Napríklad analýza rizika zrážky s vozidlom s určitým typom pohonu je alarmujúca.

V rokoch 2013 až 2017 bola miera nehodovosti na 100 miliónov kilometrov 5,16 osôb v prípade elektrických vozidiel a plug-in hybridov a 2,40 osôb v prípade vozidiel s pohonom na vnútorný pohon. Z toho vyplýva, že pravdepodobnosť kolízií s chodcami bola v prípade elektrických vozidiel dvakrát vyššia.

– správa časopisu Journal of Epidemiology&Community Health

Hoci analýza nehôd mimo zastavaných oblastí nepotvrdila, že elektromobily predstavujú väčšie riziko, v prípade zastavaných oblastí údaje nenechávajú žiadne ilúzie. Podľa Britov sú v mestských oblastiach elektromobily až trikrát nebezpečnejšie pre chodcov ako bežné autá so spaľovacím motorom.

Elektromobily predstavujú hrozbu pre obyvateľov miest. Mali by dostať píšťalky

Dôvody sú ľahko vysvetliteľné. Elektromobily v sebe spájajú dve vlastnosti, ktoré sú pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky veľmi nebezpečné: tichú prevádzku a vysokú akceleráciu. To znamená, že aj keď si chodec všimne protiidúce auto, rýchlosť vozidla môže byť pomerne prekvapivá. Vážnym problémom je aj samotné uvedomenie si prítomnosti vozidla, pretože – najmä v mestských podmienkach s vysokým hlukom na pozadí – sa pri elektromobiloch ťažko dá spoľahnúť na sluch.

Od 1. júla 2019 je povinné vybavovať elektromobily systémom AVAS (Audible Vehicle Approach Warning).

AVAS povinný pre elektromobily. Je však účinný?

Malou útechou môže byť, že britská štúdia analyzovala nehody z rokov 2013 až 2017, keď v Európe ešte nebolo povinné vybavovať elektromobily systémom AVAS (Audible Vehicle Approach Warning). Tá sa stala povinnou pre novo homologizované elektromobily od 1. júla 2019 a všetky elektromobily predávané v EÚ ňou musia byť vybavené od 1. júla 2021. Na druhej strane, systém AVAS funguje v rozmedzí od 0 do 20 km/h a aj v mestách s najväčším počtom obmedzení pre autá sa rýchlostné limity pre autá pohybujú spravidla medzi 30 a 50 km/h.

Nezanedbateľná je aj citeľne vyššia hmotnosť elektromobilu, ktorá môže – v prípade nehody – výrazne zhoršiť zranenia zraniteľných účastníkov cestnej premávky.

Autori štúdie konštatujú, že tento problém je potrebné hlbšie analyzovať a riešiť, pretože sa bude rýchlo rozširovať v súvislosti so zavádzaním elektromobilov. Úrazy v cestnej premávke sú v súčasnosti hlavnou príčinou úmrtí detí a mladých Britov a štvrtina všetkých úmrtí na cestách sú chodci.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Poškriabali ste niekomu auto a nechali tam svoje telefónne číslo? To zaručuje problémy

Po koľkých metroch sa môžete vrátiť do jazdného pruhu, ak predbiehate na diaľnici. Kto musí brzdiť?


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nemecké letisko zablokovali klimatickí aktivisti. Vytvorila sa niekoľkokilometrová zápcha

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/fl360aero). Ďalšie nemecké letisko má problémy s odletmi. Za všetko môžu klimatickí aktivisti, ktorí nelegálne vstúpili na letisko a nalepili…

7 príznakov, že vaše auto potrebuje servis. Rozpoznajú ich len skúsení vodiči

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Memory Stockphoto). Ak sa vozidlo pravidelne vozí k mechanikovi na kontrolu, dá sa predísť väčšine problémov, ale nie všetkým. Preto…

Audi vsádza na plug-in hybridy. Pred elektromobilitou však nevidí cestu späť

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoTraderTV). Audi stále plánuje prejsť na čisto elektrické vozidlá od roku 2033. Predstavitelia nemeckej značky však pripúšťajú, že spaľovací motor…

MG sa približuje k továrni v Európe. Ide o tri lokality

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@debsvault7172). Čínsky konglomerát SAIC, ktorý vlastní okrem iného aj MG, sa snaží postaviť svoju prvú európsku továreň. Zatiaľ sa ako…

Najspoľahlivejšie motory: „Pravdepodobne sa nikdy nepokazia“

26.7.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carhelpcorner). Zdá sa, že éra automobilov, ktoré boli navrhnuté tak, aby vydržali celý život, je už dávno preč. To však…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov