27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SAFESTEPS).
Riziko zrážky s elektrifikovaným vozidlom je v priemere dvojnásobné v porovnaní so spaľovacím vozidlom a v mestách sú elektrické vozidlá až trikrát nebezpečnejšie pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky ako klasické vozidlá. Britskí výskumníci upozorňujú, že tento problém sa týka aj hybridných vozidiel a malo by sa čakať na systémové riešenie. S tým, ako sa elektrifikované vozidlá stanú bežnejšími, bude rýchlo narastať.
![](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2024/05/Prechod2.png)
Foto: youtube.com/@SAFESTEPS
Znepokojujúce údaje pochádzajú z analýzy britského výskumného tímu z časopisu Journal of Epidemiology&Community Health, ktorý analyzoval nehody zraniteľných účastníkov cestnej premávky, ku ktorým došlo v Spojenom kráľovstve v rokoch 2013 až 2017.
Elektromobily sú nebezpečné pre chodcov. Pozornosť v meste
Briti analyzovali údaje o všetkých zdokumentovaných zrážkach chodcov (96 285 prípadov) osobnými autami. Prevažná väčšina prípadov – až 71 666 incidentov – sa týkala áut so spaľovacími motormi, čo je v drvivej väčšine spôsobené popularitou tohto typu vozidiel. Iba 2 % nehôd (1 652 %) predstavovali incidenty s účasťou elektrických vozidiel. V tejto konkrétnej štúdii to znamená vozidlá s elektrickým pohonom na batérie (BEV) a plug-in hybridy.
V komplexnej správe sa napríklad uvádza, že zatiaľ čo autá so spaľovacím motorom spôsobili 88 % nehôd v zastavaných oblastiach, v prípade elektromobilov to bolo už 94 %. Čiastočne to možno vysvetliť tým, že majitelia elektromobilov sú menej často na cestách. Iné zistenia však dávajú oveľa vážnejší dôvod na obavy.
Príliš rýchla a príliš tichá elektrika? Chodci s nimi majú jednoznačne problém
Napríklad analýza rizika zrážky s vozidlom s určitým typom pohonu je alarmujúca.
V rokoch 2013 až 2017 bola miera nehodovosti na 100 miliónov kilometrov 5,16 osôb v prípade elektrických vozidiel a plug-in hybridov a 2,40 osôb v prípade vozidiel s pohonom na vnútorný pohon. Z toho vyplýva, že pravdepodobnosť kolízií s chodcami bola v prípade elektrických vozidiel dvakrát vyššia.
– správa časopisu Journal of Epidemiology&Community Health
Hoci analýza nehôd mimo zastavaných oblastí nepotvrdila, že elektromobily predstavujú väčšie riziko, v prípade zastavaných oblastí údaje nenechávajú žiadne ilúzie. Podľa Britov sú v mestských oblastiach elektromobily až trikrát nebezpečnejšie pre chodcov ako bežné autá so spaľovacím motorom.
Elektromobily predstavujú hrozbu pre obyvateľov miest. Mali by dostať píšťalky
Dôvody sú ľahko vysvetliteľné. Elektromobily v sebe spájajú dve vlastnosti, ktoré sú pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky veľmi nebezpečné: tichú prevádzku a vysokú akceleráciu. To znamená, že aj keď si chodec všimne protiidúce auto, rýchlosť vozidla môže byť pomerne prekvapivá. Vážnym problémom je aj samotné uvedomenie si prítomnosti vozidla, pretože – najmä v mestských podmienkach s vysokým hlukom na pozadí – sa pri elektromobiloch ťažko dá spoľahnúť na sluch.
AVAS povinný pre elektromobily. Je však účinný?
Malou útechou môže byť, že britská štúdia analyzovala nehody z rokov 2013 až 2017, keď v Európe ešte nebolo povinné vybavovať elektromobily systémom AVAS (Audible Vehicle Approach Warning). Tá sa stala povinnou pre novo homologizované elektromobily od 1. júla 2019 a všetky elektromobily predávané v EÚ ňou musia byť vybavené od 1. júla 2021. Na druhej strane, systém AVAS funguje v rozmedzí od 0 do 20 km/h a aj v mestách s najväčším počtom obmedzení pre autá sa rýchlostné limity pre autá pohybujú spravidla medzi 30 a 50 km/h.
Nezanedbateľná je aj citeľne vyššia hmotnosť elektromobilu, ktorá môže – v prípade nehody – výrazne zhoršiť zranenia zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
Autori štúdie konštatujú, že tento problém je potrebné hlbšie analyzovať a riešiť, pretože sa bude rýchlo rozširovať v súvislosti so zavádzaním elektromobilov. Úrazy v cestnej premávke sú v súčasnosti hlavnou príčinou úmrtí detí a mladých Britov a štvrtina všetkých úmrtí na cestách sú chodci.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Poškriabali ste niekomu auto a nechali tam svoje telefónne číslo? To zaručuje problémy
Po koľkých metroch sa môžete vrátiť do jazdného pruhu, ak predbiehate na diaľnici. Kto musí brzdiť?