Novinky, Tipy, Zaujímavosti,

Neočakávaný problém s novými autami. Môžu byť karcinogénne

14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MyCarlo). Nové vozidlá sú vytvorené tak, aby boli výrazne bezpečnejšie ako ich predchodcovia. Ukazuje sa však, že sa to nedarí na všetkých úrovniach. Dôvodom sú...

14.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MyCarlo).

Nové vozidlá sú vytvorené tak, aby boli výrazne bezpečnejšie ako ich predchodcovia. Ukazuje sa však, že sa to nedarí na všetkých úrovniach. Dôvodom sú zastarané predpisy.

Neočakávaný problém s novými autami. Môžu byť karcinogénne.
Foto: youtube.com/@MyCarlo

Vedci testovali materiály na ochranu pred požiarom

Na zníženie rizika požiaru v aute sa používajú spomaľovače horenia. Tie sa nachádzajú napríklad v penových sedadlách. V USA je ich používanie dôsledkom predpisov o spomaľovačoch horenia v otvorenom ohni, ktoré boli zavedené v 70. rokoch 20. storočia. Tieto predpisy sa odvtedy nezmenili.

Ukazuje sa, že používanie týchto materiálov môže vodičom a ich spolucestujúcim škodiť aj iným spôsobom. Časopis Environmental Science & Technology uverejnil článok, v ktorom sa podrobne opisuje výskum účinkov týchto opatrení na cestujúcich v aute. Testovalo sa 101 automobilov ročníkov od roku 2015 z celých Spojených štátov (účastníci boli vybraní tak, aby demonštrovali čo najširší geografický prierez). Majitelia áut zavesili špeciálny tester, ktorý testoval vzduch v aute počas siedmich dní. Autá boli testované v lete aj v zime. Čo testy ukázali?

Chráni pred požiarom, ale môže zvyšovať riziko rakoviny

Celkovo sa zistilo, že 99 % áut obsahovalo tris(1-chlórizopropyl) fosfát (TCIPP), látku, ktorá sa v rámci Národného toxikologického programu USA skúma ako potenciálny karcinogén. Vo väčšine áut sa našli aj ďalšie spomaľovače horenia na báze organofosfátových esterov vrátane tris(1,3-dichlór-2-propyl) fosfátu (TDCIPP) a tris(2-chlóretyl) fosfátu (TCEP), ktoré sú v Kalifornii uznané za karcinogény. Tieto a ďalšie spomaľovače horenia sú tiež spojené s poškodením neurologického a reprodukčného systému.

Náš výskum ukázal, že z materiálov interiéru sa do ovzdušia v kabínach našich vozidiel uvoľňujú škodlivé chemikálie. Vzhľadom na to, že priemerný vodič strávi v aute približne hodinu denne, ide o vážny problém verejného zdravia. Obzvlášť sa to týka vodičov, ktorí počas dochádzania do práce absolvujú dlhšie cesty, ako aj detí, ktoré vdychujú viac vzduchu ako dospelí

– uviedla hlavná autorka štúdie Rebecca Hoehnová z Duke University.

Výskum ukázal, že z materiálov interiéru sa do ovzdušia vo vozidlách uvoľňujú škodlivé chemikálie.
Foto: youtube.com/@MyCarlo

Teplejšie počasie bolo spojené s vyššími koncentráciami spomaľovačov horenia, pretože vyššie teploty zvyšujú uvoľňovanie plynov z vnútorných komponentov. Výskumníci skontrolovali aj 52 vzoriek peny odobratých zo sedadiel automobilov zahrnutých do štúdie. Autá, ktoré obsahovali podozrivý karcinogén TCIPP v pene, mali tendenciu mať vyššie koncentrácie TCIPP vo vzduchu, čo potvrdzuje, že pena je zdrojom tejto látky.

Hasiči proti používaniu karcinogénnych materiálov

Proti používaniu týchto materiálov sú aj služby. „Hasiči sa obávajú, že spomaľovače horenia prispievajú k veľmi vysokej miere výskytu rakoviny,“ – Patrick Morrison z Medzinárodnej asociácie hasičov. Podľa neho používanie týchto škodlivých chemikálií len málo prispieva k prevencii požiarov. Robí však dym toxickejším pre obete a prvých zasahujúcich.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Prach z pneumatík je škodlivejší, ako sme si mysleli. Nové zistenia vedcov

Nový patent na horúce dni. Umožňuje ochladiť interiér vášho auta o 20 stupňov


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Používate aplikácie v aute? Nemáme dobré správy

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics). Predseda Úradu pre elektronické komunikácie oznámil, že nulová sadzba pre niektoré aplikácie nebude povolená. Vyplýva to z nariadení EÚ…

Čínsky bestseller v Európe. Ford sa obáva novej konkurencie

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Auto_4K). BYD Seagull by mal byť cenovým knokautom pre západných výrobcov, hoci sankcie EÚ to môžu zmeniť. Niektorí z nich…

Najkratšia diaľnica na svete. Je dlhá len jeden meter!

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Cars and Travels). Najkratšia diaľnica na svete sa nachádza v Európe, hoci hneď na začiatku treba zdôrazniť, že nejde o…

Čo znamená uterák na prístrojovej doske auta?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Covercraft1965). V krajinách, kde je všeobecne vyššia teplota ako na Slovensku, si vodiči áut rozprestierajú na palubných doskách uteráky, ktoré…

Aká je životnosť pneumatík. Musíte ich meniť po 100 000 km?

27.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mr.Anuwat Rumrod). Pneumatiky majú obmedzenú životnosť a môžu sa opotrebovať, aj keď sa vôbec nepoužívajú. Musíte ich však meniť, ak…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov