7.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics).
V automobiloch sa používajú rôzne typy spojok. Jej výber je prispôsobený konštrukcii motora a konštrukcii prevodovky. Automatické prevodovky sú vybavené hydrokinetickou spojka. Ako funguje?
Čo je to hydrokinetická spojka?
Vynález hydrokinetickej spojky, známej aj ako menič krútiaceho momentu, sa pripisuje nemeckému profesorovi Hermannovi Fottingerovi. Inicioval vývoj mechanizmu, ktorý prenáša rotačný pohyb z aktívneho na pasívny prvok prostredníctvom oleja, emulzie alebo vody v uzavretom okruhu. Osobné automobily s automatickou prevodovkou používajú prevodový olej, rovnaký ako v manuálnej prevodovke.
Ako je skonštruovaný menič krútiaceho momentu?
Základné komponenty, z ktorých sa skladá sú:
- utesnené kovové puzdro s tesneniami (o-krúžkami) na vstupných hriadeľoch
- čerpadlo, t. j. konkávny disk s vhodne tvarovanými lopatkami, namontovaný na zotrvačník motora
- turbína, t. j. ďalší konkávny disk s lopatkami, namontovaný na spojkovom hriadeli prevodovky
- vedenie prietoku kvapaliny v tvare plochého kolesa s jednosmernou spojkou, namontované medzi čerpadlom a turbínou
- axiálne ložiská
Všetky komponenty spojky sú vyrobené z kovu s vhodnými vlastnosťami. Medzi čerpadlom a turbínou nie je žiadne mechanické spojenie, takže rozbeh z pokoja je plynulý.
Automatické prevodovky v nových automobiloch sú často vybavené „lock-up“ kotúčmi, t. j. elektromagnetickou spojkou, ktorá kotúče pevne blokuje. Jej účelom je kompenzovať stratu výkonu, ktorá sa pri rýchlej jazde prejavuje zvýšenou spotrebou paliva.
Princíp činnosti
Hlavnými komponentmi, ktoré umožňujú správne fungovanie meniča krútiaceho momentu, sú lopatky a olejové kanáliky, ktorých sú na čerpadle a na disku desiatky, a kvapalina, ktorá vypĺňa 70 až 80 % mechanizmu.
Princíp hydrokinetickej spojky je nasledujúci. Keď sa motor rozbehne, čerpadlo spojky sa zároveň začne otáčať. Jeho otáčanie spôsobuje, že kvapalina vo vnútri mechanizmu sa začne pohybovať podľa sily zotrvačnosti a naráža na lopatky turbíny. Turbína sa začne otáčať absorbovaním energie. Na turbíne sú kanály, cez ktoré sa kvapalina opäť vracia k lopatkám čerpadla.
Charakteristickým znakom hydrokinetickej spojky je, že čerpadlo a turbína nie sú navzájom fyzicky spojené, ich lopatky sú protiľahlé. Namiesto toho je pohyb kvapaliny spôsobený rozdielom rýchlostí oboch komponentov, Ak by sa otáčali rovnakou rýchlosťou, spojka by prestala fungovať a prenášať energiu.
Príznaky poruchy
Výrobcovia spojky meniča krútiaceho momentu nás ubezpečujú, že by sa nemali vyskytnúť žiadne príznaky poruchy tohto komponentu, pretože menič krútiaceho momentu nemá trecie kotúče, takže nemá právo sa opotrebovať. A predsa sa to deje.
Ako rozpoznáte opotrebovaný menič krútiaceho momentu?
- Slabé zrýchlenie – ide o bežný príznak poruchy meniča krútiaceho momentu, ktorý pripomína pocit preklzávajúcej trecej spojky.
- Vibrácie pri jazde, ktoré sťažujú riadenie a vodič ich výrazne pociťuje.
- Ťahanie prevodových stupňov len pri vysokých otáčkach.
- Vlnenie otáčok motora pri jazde konštantnou rýchlosťou.
- Porucha prevodovky – pokazená spojka meniča krútiaceho momentu môže mať za následok nepružné radenie prevodových stupňov alebo nemožnosť preradiť.
- Príliš horúci prevodový olej môže naznačovať problém s prietokom v meniči krútiaceho momentu.
- Zvláštne zvuky, napr. klepanie, bzučanie alebo pískanie vychádzajúce z okolia prevodovky pri rýchlom rozjazde.
- Zvýšená spotreba paliva.
Je však dôležité si uvedomiť, že len na základe vonkajších príznakov nie je možné určiť, či je poškodená spojka alebo samotná automatická prevodovka. Ako skontrolujete menič krútiaceho momentu? Poruchy môže diagnostikovať špecializovaný servis, ktorý opravuje alebo vymieňa automatické prevodovky.
Poruchy meniča krútiaceho momentu sú často spôsobené opotrebovanými tesneniami, tzv. o-krúžkami. Ich úlohou je udržiavať optimálny tlak počas činnosti spojky. Ak sa do tesnení dostane voda alebo glykol, prasknú, roztiahnu sa alebo napuchnú, čo spôsobí únik oleja, stratu tlaku a pokles výkonu. Najčastejšie sa poškodí o-krúžok piesta.
Ak dôjde k úniku oleja alebo zadretiu ložísk, čo najskôr navštívte servis, pretože poškodený menič krútiaceho momentu môže viesť k poruche motora alebo prevodovky.
Vodiči nesmú zabúdať ani na pravidelnú výmenu oleja v prevodovke. Na súčiastkach spojky sa môžu usadzovať nečistoty a spomaľovať jej činnosť.
Výhody a nevýhody
Tu sú uvedené hlavné výhody a nevýhody používania spojky s meničom krútiaceho momentu v aute.
Výhody:
- veľký komfort jazdy vďaka extrémne plynulému a hladkému štartu motora a jeho tichej prevádzke
- vysoká životnosť spojky
- jednoduché a plynulé radenie prevodových stupňov
- účinné tlmenie vibrácií
- dlhá, bezproblémová prevádzka
- ochrana hnacieho ústrojenstva pred preťažením
- ochrana hnacieho ústrojenstva pred prehriatím aj pri dlhých jazdách
Nevýhody:
- vysoká cena nového komponentu a opráv
- vysoká hmotnosť
- veľké rozmery
- nižšia dynamika prítlaku motora
- potreba dodatočného chladenia spojky z dôvodu vzniku vysokých teplôt počas prevádzky
- zvýšená spotreba paliva v dôsledku straty výkonu spôsobenej nepretržitým preklzom
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Po koľkých kilometroch sa mení spojka? Aké sú prvé príznaky opotrebovanej spojky
Elektrický posilňovač riadenia: princípy fungovania, výhody a nevýhody
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.