Tipy, Zaujímavosti,

Hydrokinetická spojka – čo to je, ako funguje a ako zistíte, že je pokazená?

7.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics). V automobiloch sa používajú rôzne typy spojok. Jej výber je prispôsobený konštrukcii motora a konštrukcii prevodovky. Automatické prevodovky sú vybavené hydrokinetickou spojka. Ako funguje?...

7.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Lesics).

V automobiloch sa používajú rôzne typy spojok. Jej výber je prispôsobený konštrukcii motora a konštrukcii prevodovky. Automatické prevodovky sú vybavené hydrokinetickou spojka. Ako funguje?

Hydrokinetická spojka – čo to je, ako funguje a ako zistíte, že je pokazená?
Foto: youtube.com/@Lesics

Čo je to hydrokinetická spojka?

Vynález hydrokinetickej spojky, známej aj ako menič krútiaceho momentu, sa pripisuje nemeckému profesorovi Hermannovi Fottingerovi. Inicioval vývoj mechanizmu, ktorý prenáša rotačný pohyb z aktívneho na pasívny prvok prostredníctvom oleja, emulzie alebo vody v uzavretom okruhu. Osobné automobily s automatickou prevodovkou používajú prevodový olej, rovnaký ako v manuálnej prevodovke.

Ako je skonštruovaný menič krútiaceho momentu?

Základné komponenty, z ktorých sa skladá sú:

  • utesnené kovové puzdro s tesneniami (o-krúžkami) na vstupných hriadeľoch
  • čerpadlo, t. j. konkávny disk s vhodne tvarovanými lopatkami, namontovaný na zotrvačník motora
  • turbína, t. j. ďalší konkávny disk s lopatkami, namontovaný na spojkovom hriadeli prevodovky
  • vedenie prietoku kvapaliny v tvare plochého kolesa s jednosmernou spojkou, namontované medzi čerpadlom a turbínou
  • axiálne ložiská

Všetky komponenty spojky sú vyrobené z kovu s vhodnými vlastnosťami. Medzi čerpadlom a turbínou nie je žiadne mechanické spojenie, takže rozbeh z pokoja je plynulý.

Automatické prevodovky v nových automobiloch sú často vybavené „lock-up“ kotúčmi, t. j. elektromagnetickou spojkou, ktorá kotúče pevne blokuje. Jej účelom je kompenzovať stratu výkonu, ktorá sa pri rýchlej jazde prejavuje zvýšenou spotrebou paliva.

Princíp činnosti

Hlavnými komponentmi, ktoré umožňujú správne fungovanie meniča krútiaceho momentu, sú lopatky a olejové kanáliky, ktorých sú na čerpadle a na disku desiatky, a kvapalina, ktorá vypĺňa 70 až 80 % mechanizmu.

Princíp hydrokinetickej spojky je nasledujúci. Keď sa motor rozbehne, čerpadlo spojky sa zároveň začne otáčať. Jeho otáčanie spôsobuje, že kvapalina vo vnútri mechanizmu sa začne pohybovať podľa sily zotrvačnosti a naráža na lopatky turbíny. Turbína sa začne otáčať absorbovaním energie. Na turbíne sú kanály, cez ktoré sa kvapalina opäť vracia k lopatkám čerpadla.

Charakteristickým znakom hydrokinetickej spojky je, že čerpadlo a turbína nie sú navzájom fyzicky spojené, ich lopatky sú protiľahlé. Namiesto toho je pohyb kvapaliny spôsobený rozdielom rýchlostí oboch komponentov, Ak by sa otáčali rovnakou rýchlosťou, spojka by prestala fungovať a prenášať energiu.

Príznaky poruchy

Výrobcovia spojky meniča krútiaceho momentu nás ubezpečujú, že by sa nemali vyskytnúť žiadne príznaky poruchy tohto komponentu, pretože menič krútiaceho momentu nemá trecie kotúče, takže nemá právo sa opotrebovať. A predsa sa to deje.

Ako rozpoznáte opotrebovaný menič krútiaceho momentu?

  • Slabé zrýchlenie – ide o bežný príznak poruchy meniča krútiaceho momentu, ktorý pripomína pocit preklzávajúcej trecej spojky.
  • Vibrácie pri jazde, ktoré sťažujú riadenie a vodič ich výrazne pociťuje.
  • Ťahanie prevodových stupňov len pri vysokých otáčkach.
  • Vlnenie otáčok motora pri jazde konštantnou rýchlosťou.
  • Porucha prevodovky – pokazená spojka meniča krútiaceho momentu môže mať za následok nepružné radenie prevodových stupňov alebo nemožnosť preradiť.
  • Príliš horúci prevodový olej môže naznačovať problém s prietokom v meniči krútiaceho momentu.
  • Zvláštne zvuky, napr. klepanie, bzučanie alebo pískanie vychádzajúce z okolia prevodovky pri rýchlom rozjazde.
  • Zvýšená spotreba paliva.

Je však dôležité si uvedomiť, že len na základe vonkajších príznakov nie je možné určiť, či je poškodená spojka alebo samotná automatická prevodovka. Ako skontrolujete menič krútiaceho momentu? Poruchy môže diagnostikovať špecializovaný servis, ktorý opravuje alebo vymieňa automatické prevodovky.

Poruchy meniča krútiaceho momentu sú často spôsobené opotrebovanými tesneniami, tzv. o-krúžkami. Ich úlohou je udržiavať optimálny tlak počas činnosti spojky. Ak sa do tesnení dostane voda alebo glykol, prasknú, roztiahnu sa alebo napuchnú, čo spôsobí únik oleja, stratu tlaku a pokles výkonu. Najčastejšie sa poškodí o-krúžok piesta.

Ako pracuje hydrokinetická spojka.

Ak dôjde k úniku oleja alebo zadretiu ložísk, čo najskôr navštívte servis, pretože poškodený menič krútiaceho momentu môže viesť k poruche motora alebo prevodovky.

Vodiči nesmú zabúdať ani na pravidelnú výmenu oleja v prevodovke. Na súčiastkach spojky sa môžu usadzovať nečistoty a spomaľovať jej činnosť.

Výhody a nevýhody

Tu sú uvedené hlavné výhody a nevýhody používania spojky s meničom krútiaceho momentu v aute.

Výhody:

  • veľký komfort jazdy vďaka extrémne plynulému a hladkému štartu motora a jeho tichej prevádzke
  • vysoká životnosť spojky
  • jednoduché a plynulé radenie prevodových stupňov
  • účinné tlmenie vibrácií
  • dlhá, bezproblémová prevádzka
  • ochrana hnacieho ústrojenstva pred preťažením
  • ochrana hnacieho ústrojenstva pred prehriatím aj pri dlhých jazdách

Nevýhody:

  • vysoká cena nového komponentu a opráv
  • vysoká hmotnosť
  • veľké rozmery
  • nižšia dynamika prítlaku motora
  • potreba dodatočného chladenia spojky z dôvodu vzniku vysokých teplôt počas prevádzky
  • zvýšená spotreba paliva v dôsledku straty výkonu spôsobenej nepretržitým preklzom

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Po koľkých kilometroch sa mení spojka? Aké sú prvé príznaky opotrebovanej spojky

Elektrický posilňovač riadenia: princípy fungovania, výhody a nevýhody


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Kia predstavila aktualizovaný elektrický model EV6. Kapacita batérie sa zvýšila

19.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MotorgraphWorld). V Južnej Kórei sa oficiálne predstavil facelift elektrického modelu Kia EV6. Aktualizácia prináša ešte odvážnejší dizajn a batériu s…

Mazda oznámila, že nová generácia CX-5 bude využívať hybridné motory vyvinuté vo vlastnej réžii

19.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AUTOMAGZofficial). Mazda potvrdzuje, že uvedie na trh novú generáciu SUV CX-5. Japonci tvrdia, že nový model bude využívať hybridné motory…

Cyklista v Prahe zbil matku finalistky Miss. Žena zraneniam podľahla. Muž má dostať podmienku

18.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: instagram.com/vanessacervova). Finalistka Miss Českej republiky Vanesa Červová zdieľala na Instagrame príspevok, v ktorom opísala tragický príbeh smrti svojej matky. Tá…

Tisíce protestujúcich pred továrňou Tesla. Požadujú jedno

18.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@afpde). Ďalší protest sa konal pred nemeckou továrňou Tesla a zúčastnili sa ho tisíce ľudí. Rovnako ako predtým demonštranti požadovali,…

Vezmite si do auta uterák. Tento trik by mal poznať každý vodič. Otravný problém zmizne

18.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Uterák na palubnej doske je jeden z trikov, ktorý už mnohí vodiči v južnej Európe používajú. Tento patent…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov